..: Zácvik strojvedoucích, od prosince s taurem až do Drážďan :..

Taurus 1216.239 ÖBB, Praha ONJ, foto: Josef Petrák Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.

Taurus 1216.239 ÖBB, Praha ONJ, foto: Josef PetrákStroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.

Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.

ES64U4 - display, foto: Josef Petrák US64U4 - display, foto: Josef Petrák US64U4 - display, foto: Josef Petrák ES64U4 - display, foto: Josef Petrák
Taurus 1216.239 ÖBB, depo Praha-Vršovice, foto: Josef Petrák 1216.239 ÖBB, depo Praha-Vršovice, foto: Josef Petrák Taurus 1216.239 ÖBB, Ex 572, Praha-Holešovice, foto: Josef Petrák

Taurus 1216.239 ÖBB, Ex 572, Praha-Holešovice, foto: Josef PetrákV sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.

Ex 573 PunkvaPraha Holešovice (6:33)Pardubice hl.n. (7:36)Brno hl.n. (9:15)
Ex 572 PunkvaBrno hl.n. (10:43)Pardubice hl.n. (12:21)Praha Holešovice (13:25)
Ex 579 ŠpilberkPraha Holešovice (14:33)Pardubice hl.n. (15,36)Brno hl.n. (17:15)
Ex 578 ŠpilberkBrno hl.n. (18:43)Pardubice hl.n. (20:21)Praha hl.n. (21:28)

Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 29.10.2008 (7:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
31.10.2008 (15:15)  
Ze by Taurus tahl i EC174, ktery ma uz 166?
31.10.2008 (15:06)  
Copak se to stalo s těmi superspolehlivými a ověřenými Siemensy, když Ex572 trčí dle Babitronu někde v Blatově a už sekera narostla na 114 minut... :-)

(Jen rýpnutí do fanatických ohájců německých strojů...)
Registered user M 
30.10.2008 (21:32)  
Pokud bys mu v te top10 nechal volne misto...
Registered user Glagol  mail  
30.10.2008 (20:17)  
Máte li "pochybnosi o polistopadovém vývoji" obraťte se na waszyna, on vám podá "poučení"
Deja vu
Tento výrok našeho jedinečného w aspiruje na čelné umístění v top ten.
Něco takového by opravdu nějaký umaštěnec v šusťákovce nevypotil ani po pěti Bráníkách vyslopaných v coupe 1.třídy IC48 :-))
Registered user M 
30.10.2008 (16:52)  
Nojo, ale bez lidi se to da delat blbe:-) Osobne bych byl pro kompromis - s lidma, ale neco za to (nizsi jizdne, nejaky obcesrtveni a tak)... Na druhou stranu, padlo tady, ze zpozdeni vznika i pozdnim pristavenim - asi ho furt umyvaji:-))

BTW (kdyz jsem zminil neco zdarma:) - u SA se stane, ze testujou nakej vyrobek nebo neco a rozdavaji to. Stalo se mi to i v letadle. Deje se to i ve vlaku? (Jen se ptam...)
Registered user waszyn 
30.10.2008 (16:07)  
M: Nekdy mam pocit, ze Ti upoceni typci v prestizich, riflich od vetnamcu, sustakovych bundach, s kozenkovou brasnou pres rameno, prokazujici se zahadnou prukazkou a pijici branik vom glas v jednicce mezinarodnich expresu a budici vseobecny obdiv spolucestujicich prispivaji na tomto serveru, protoze si nedovedu predstavit kdo jiny by mohl mit tak skvostne nazory na jakykoliv pokus o modernizaci skanzenu jmenem CD ci dokonce pochybovat o smyslu polistopadoveho vyvoje atd atd:)))

Jinak jeste k tematu, fascinuje mne, kde berou CD tu drzost neco zkouset "na lidech", viz.brutalni zpozdeni expresu vedenych taurusy kvuli probihajicim skolenim:)))
Registered user M 
30.10.2008 (14:31)  
Nojo, predtim jsme pro zmenu poslouchali 40 let jiny hemzy. Ktery jsou lepsi, to necham na laskavem ctenari. Akorat si uz presne nevybavuju, jak to behem tech predchozich hemzu bylo s tim pravem volit a pravy vubec.
Taky nevim uplne presne, jak to pred 20 lety bylo napriklad s nakupovanim aut (z dovozu). Mozna mela i airbagy...
Registered user Glagol  mail  
30.10.2008 (14:18)  
M&klony-ta vaše kramářská ekonomika to je fakt to jedine a spravne, protože to tak musi byt.
20let poslouchání těchto hemzů mne donutí jít jednou za 4 roky k volbám.
4 nebo kolik let čtení téhož na tomto serveru, mne jednou za čas donutí k jakémusi protestnímu výkřiku (nechci o tomtéž po dvěstěpadesátosmé diskutovat!!!).
Mmch. při tomto přístupu by se vaše ctěné prdele vozily leda tak na koňských hřbetech (z dovozu) a airbagy byste si museli obstarat svezením stopařky bujných tvarů.
Registered user stoupa  mail  
30.10.2008 (14:06)  
Ó, beru to jako poctu nasledovnikum pana Gölsdorfa...
Já, uctivac K.u.K monarchie, vítám stroj oku libý, jako potomka slavneho Hrbouna 310/375.0......
30.10.2008 (10:28)  
Ono zásadní problém je pozdní odjezd z Holešovic(z důvodu pozdního příjezdu z ONJ a odstavení vozu)
  1 2 3 4 5 6 ... 15      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko