Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.
Stroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.
Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.
V sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.
| Ex 573 Punkva | Praha Holešovice (6:33) | Pardubice hl.n. (7:36) | Brno hl.n. (9:15) |
|---|---|---|---|
| Ex 572 Punkva | Brno hl.n. (10:43) | Pardubice hl.n. (12:21) | Praha Holešovice (13:25) |
| Ex 579 Špilberk | Praha Holešovice (14:33) | Pardubice hl.n. (15,36) | Brno hl.n. (17:15) |
| Ex 578 Špilberk | Brno hl.n. (18:43) | Pardubice hl.n. (20:21) | Praha hl.n. (21:28) |
Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice
| 29.10.2008 (7:00)
Ovšem na máte pravdu, Taurus, nebo budoucí 380 (a to nemluvím radši o Railjetu) je zdá se ve všech ohledech lepší, možností odtahu konče. Nenaklápí sice, ale o kolik to bude pomalejší do Prahy? Tedy pro Pinďu bod dolů. To už nezachrání ani ty béčka. :-)
Jako kdyz si budu moct vybrat ze dvou aut, ktere maji stejnou spotrebu, zrychleni, airbagy a kdo vi co jeste, obe budou stejne pekny, ale A bude stat 2/3 toho co stoji B, tak si mam koupit B, protoze A je deset jet starej model?
Aha, to je argument jak noha:-)))
SYN - ses pekne vycuranej, protoze inflace bude nahravat tvejm sazkam:-))
Nicméně já tu veřejně nabízím sázku že levnější nebude...
Všeobecně: jak tu už kdosi uváděl, nic není ani černé ani úplně bílé. 380 MOŽNÁ bude lepší než Taurus, a možná si ji dokonce koupí i někdo jiný než ČD. Ale uznejte že jako sázka je to dosti nejisté. A to co tu kdosi uváděl o výrobních kapacitách je taky hodné zvážení.
Dále rezolutní názory poukazující na to jak je 380 o 10 let modernější než Taurus - ano, ale opravdu je to tak podstatný rozdíl? Zajímavé, doufám že stejně uvažujete i u vagonů, kde se mnohem starší střepy stále ještě považují za dostatečně vhodné k rekonstrukci, tam snad nevadí že o nějakých crashtestestech podle ETSI nikdy ani neslyšely, a budou po reko ještě jak dlouho jezdit?
Třeba u aut to obvykle bývá tak že se předchozí generace prostě přestane vyrábět a tak se jednoduše zajistí že si všichni koupí tu novou, lepši a dražší. Když se tak náhodou nestane tak se často ukáže že za nižší cenu si starší generaci stále ještě dost lidí pořídí, viz z nedávné minulosti např. Opel Astra Classic nebo Škoda Octavia Tour. Jo a mimochodem ČD zrovna nevypadají že by měly jít do té nevyšší třídy (to nejlepší na světě, i kdyby tomu tak bylo) za nejvyšší cenu, mnohem spíš vypadají na to že by jim víc pomohlo vetší množství levnějších kousků...
Ten kdo tu napsal že českou firmu je třeba za každou cenu podporovat je blázen, za každou cenu nechť si ji podporuje sám ze svého, ono totiž všechno má své meze.
Nezamítám podporu domáciho výrobce principiálně, ale všeho s mírou. Aby nám to nevyšlo dráž než platit lidi doma na pracáku (nebo spíš vývojáře někde na škole nebo výzkumném ústavu ve všeobecném výzkumu).
A taky uvažte takovou maličkost - zdá se mi že přílišné podstrkování berliček Škodě jí může být i ke škodě, jelikož se naučí spoléhat na to "svý jistý", má sice pojištěný domácí trh ale co v oboru Transportation řekněme v posledních 10 letech vyvezla? Prakticky nic, a to dost možná proto že to co je u nás celkem dobré je jinde sotva průměrné.
Rozhodně bych doporučoval víc stavět v licenci, třeba v oboru DMU se zdá že by to momentálně přineslo podstatně víc know-how než trapné pokusy o domácí vývoj...
Abych ale nebyl ve všem vůči Škodě negativní - třeba 15T vypadá že by mohla být velice slušná tramvaj, a taky se jenom na českém trhu prodá řádově 20ks za rok ne 2ks jako u lokomotiv. A to prosím stojí zhruba 2 tramvaje tolik co 1 loko takže objem zakázek řádově 5ti násobný, tam bych řekl je šance podstatně lepší...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

















