Praha - Marketingové aktivity Českých drah provází stále větší pochybnosti. Vedení odboru totiž podle informací časopisu Týden přerozdělí ročně přes 200 milionů a přitom ani neví, komu a za co platí. Protikorupční policie už vyšetřuje první případ, při němž ČD bezdůvodně odteklo 27 milionů korun. Výběr celebrit do reklamních kampaní by podle časopisu zase mohl být ovlivněn zájmy špiček jedné z politických stran. I když se o podivných praktikách na generálním ředitelství ČD mezi zasvěcenými hovoří již dlouho, tak šokující výsledky auditu čekal asi jen málokdo.
O jménu Petry Tuzarové by se zřejmě veřejnost nikdy nedozvěděla. Od roku 2005 ale na její účet začaly téct stále větší objemy peněz, za něž přitom České dráhy téměř nic nechtěly. Podle Týdne inkasovala Tuzarová za obskurní služby typu "vystavení loga ČD" celkem 27 milionů korun, aniž by měla podepsanou smlouvu. Navíc dlouho neměla ani živnostenský list. Vedení odboru komunikace přitom tvrdí, že o takových výdajích nic neví, Nakonec vše odhalil až interní audit. Nabízí se otázka, koho to vlastně ČD potřebovaly takovým způsobem přeplácet.
Tuzarová ještě na počátku tohoto týdne pracovala jako tisková mluvčí a manažerka několika neziskových organizací. Její poslední zaměstnavatel ji ale po propuknutí skandálu okamžitě vyhodil. "Její jednání se neslučovalo s našimi zásadami," řekla ŽelPage ředitelka nejmenované neziskové organizace s tím, že i když Tuzarová nepřicházela při charitativní činnosti s penězi do styku, organizaci poškodila.
Ani hlubší zkoumání neprokázalo, že by Tuzarová coby manažerka neziskových organizací přišla do styku s ČD. Zvídaví čtenáři mohou hledat souvislosti s podnikáním jejího manžela, které má pravděpodobně několik styčných bodů se stavebními firmami, pracujícími i pro ČD a SŽDC. Tuzar krom toho vystupuje jako bankovní specialista a makléř.
Špička ledovce
O poznání skromnější, ale také méně nápadní jsou příjemci menších dárků od marketingu ČD. Fotbalista Tomáš Ujfaluši měl dostat za své účinkování v reklamní kampani zhruba 2,25 milionu korun, Týden ovšem tvrdí, že peníze dostal ve skutečnosti za jinou kampaň. Před parlamentními volbami 2006 se totiž společně s reprezentačním spoluhráčem Milanem Barošem veřejně vyznal ze sympatií k ODS a po čase se objevily informace, že nikoli zadarmo. Baroš měl mít podle odposlechů z kauzy poslance Moravy slíbeny peníze pro školu ve svém rodišti; Ujfaluši potom mohl být odměněn právě takto.
České dráhy od roku 2003 více než zdesetinásobily výdaje na reklamu. V roce 2003 to bylo 15 milionů, letos už se počítá se čtvrtmiliardou. Peníze používají i k lákání celebrit na palubu pendolin, přičemž se v něm svezlo už několik politicky zajímavých osobností. Krom stabilní a rozhodně ne stydlivé fanynky ODS Lucie Bílé se v něm vezla i rychlobruslařka Martina Sáblíková, tou dobou shánějící všemožnou podporu pro stavbu stadionu. Velmi kontroverzní byla i podpora Českých drah filmu Filipa Renče, který se také v roce 2006 přihlásil k tehdejšímu vítězi voleb. A podivných sponzoringů nezůstalo ušetřeno ani ČD Cargo, které se významnou měrou finančně podílelo na zápase hokejové NHL v Praze. U tolik očekávaného debutu kanadskoamerické soutěže už ale další nadšený politický fanoušek Jaromír Jágr nebyl, během příprav jej totiž z New York Rangers zlákala ruská konkurence.
Dárky za politickou podporu rozdávala i ČSSD
Aby bylo jasno - pokud by byl tento princip rozdávání peněz z eráru skutečně realitou, nebyl by to vynález ODS. Nejabsurdnějším příkladem byl v minulosti státní podnik Lesy ČR, který podle zasvěcených rozdával lukrativní honoráře umělcům napojeným na ČSSD. Čirou náhodou v době, kdy ministerstvo zemědělství řídil sociální demokrat Jaroslav Palas. Evidentním příkladem výměny peněz za politickou podporu byla ostatně i tzv. opoziční smlouva, která ČSSD umožnila vládnutí po volbách v roce 1998. ČSSD tehdy vyměnila s ODS tichou podporu pro svou menšinovou vládu za řadu lukrativních postů ve státní správě i představenstvech státních podniků.

Ale u ČD je tohle chování normální a zjevně za něj žádný postih nehrozí.
Stejně tak nebylo v té době průchozích cca 500 000 Kč na pořízení komunikační techniky s teletextovým serverem České televize a platbě 1 000 Kč denně ČT za teletextové stránky Českých drah.
A moje obavy, jak budu seřván šéfem, když jsem nesl k proplacení účtenku na necelou tícku za občerstvení na tiskovku k jízdnímu řádu ... za marnotratnost.
Kolik že je potřeba na opravu kotle ke 498.106 ?????
To je reklama pro ČD a.s. a nikoli stupidní velkplošný blábol o tom, jak všichni básní o Pendolinu ...
Tolik peněz a není to vůbec účinné - vidí někdo z vás rozdíl? jezdí snad vlaky víc lidí??
podle mě - investice do ochranky anebo kamerového systému výjde na míň a bezpečnosti a spokojenosti cestujících to jen prospěje - viz poslední krádeže na uzlu Praha.
Marketing ČD stojí za prd - stál a pokud se nevyhodí zotpovědní - stát bude i nadále..
s komentáři níže souhlasím - s tou kvalitou služeb obzvlášť..
a to je prave ten nebetycny rozdil mezi lobbyingem, sponzoringem a jánevímjakýmjeste ingem a onemi nechutnymi slovy z trestniho zakonika, která jiste jen nedopatrenim ... A vubec. "Nechci slevu zadarmo!"
nazyvejme veci pravymi jmeny.
pokud chce firma zakazku, vyhraje ve zmanipulovanem rizeni a investor posle prachy na soukromy ucet manzelky sefa te firmy, toto neni lobing, ale prachobycejna korupce spojena s bordelem jaky v CD panuje a s neuveritelnou blbosti pani Tuzarove, neuspesne studentky "psychoterapeuticke" fakulty, ktera si to necha poslat na svuj ucet, misto aby zalozila aspon nejakou nadaci, vydala nejake pohlednice kde by bylo logo CD jako sponzora...
Jako napr.kdyz pred dvema tydny pristavili na hlavak ranni Odru, nahodou jsem s ni jel, s kolem.. Pred hytlakem cekali rodice s klukem na voziku, ja s kolem, vsichni jsme meli rezervacku do hytlaku, ja na kolo, oni na vozicek, cili o nas teoreticky meli vedet. V case odjezdu nikdo nikde, vsichni lidi uz byli nastoupeni. Nesvitilo zadne zpozdeni, lehka nervozita. Tata vzal kluka na ramena a nastupuje bocnima dverma hytlaku, ja mu podavam vozicek, nasledne stejnym smerem smeruje me kolo, jde to ztuha, nechavam ho pred hajzlikem, cimz blokuju pruchod, ale dalsim vlakem jet opravdu nechci. V case +10, kdy vlak stale nejede, pribiha pruvodci a zacina po mne rvat proc jsem tam nacpal to kolo, jestli se nekdo zrani, ze to bude na mne, panovi s klukem kteri cekaji pred zavazadlovym oddilem se ani neomluvi, jen proc na ni nepockali.. Sledovalo to docela dost lidi.. To je panecku reklama. A zadarmo!
Jinak ten clanek neni ani tak o reklame jako spis o korupci:) Pamatuju si na kampan [:čédékargo:] a takové ty pěkné nákladní vagónky, jestli tamto nebyla malá domů, tak jsem čínský bůh srandy.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











