Praha - Marketingové aktivity Českých drah provází stále větší pochybnosti. Vedení odboru totiž podle informací časopisu Týden přerozdělí ročně přes 200 milionů a přitom ani neví, komu a za co platí. Protikorupční policie už vyšetřuje první případ, při němž ČD bezdůvodně odteklo 27 milionů korun. Výběr celebrit do reklamních kampaní by podle časopisu zase mohl být ovlivněn zájmy špiček jedné z politických stran. I když se o podivných praktikách na generálním ředitelství ČD mezi zasvěcenými hovoří již dlouho, tak šokující výsledky auditu čekal asi jen málokdo.
O jménu Petry Tuzarové by se zřejmě veřejnost nikdy nedozvěděla. Od roku 2005 ale na její účet začaly téct stále větší objemy peněz, za něž přitom České dráhy téměř nic nechtěly. Podle Týdne inkasovala Tuzarová za obskurní služby typu "vystavení loga ČD" celkem 27 milionů korun, aniž by měla podepsanou smlouvu. Navíc dlouho neměla ani živnostenský list. Vedení odboru komunikace přitom tvrdí, že o takových výdajích nic neví, Nakonec vše odhalil až interní audit. Nabízí se otázka, koho to vlastně ČD potřebovaly takovým způsobem přeplácet.
Tuzarová ještě na počátku tohoto týdne pracovala jako tisková mluvčí a manažerka několika neziskových organizací. Její poslední zaměstnavatel ji ale po propuknutí skandálu okamžitě vyhodil. "Její jednání se neslučovalo s našimi zásadami," řekla ŽelPage ředitelka nejmenované neziskové organizace s tím, že i když Tuzarová nepřicházela při charitativní činnosti s penězi do styku, organizaci poškodila.
Ani hlubší zkoumání neprokázalo, že by Tuzarová coby manažerka neziskových organizací přišla do styku s ČD. Zvídaví čtenáři mohou hledat souvislosti s podnikáním jejího manžela, které má pravděpodobně několik styčných bodů se stavebními firmami, pracujícími i pro ČD a SŽDC. Tuzar krom toho vystupuje jako bankovní specialista a makléř.
Špička ledovce
O poznání skromnější, ale také méně nápadní jsou příjemci menších dárků od marketingu ČD. Fotbalista Tomáš Ujfaluši měl dostat za své účinkování v reklamní kampani zhruba 2,25 milionu korun, Týden ovšem tvrdí, že peníze dostal ve skutečnosti za jinou kampaň. Před parlamentními volbami 2006 se totiž společně s reprezentačním spoluhráčem Milanem Barošem veřejně vyznal ze sympatií k ODS a po čase se objevily informace, že nikoli zadarmo. Baroš měl mít podle odposlechů z kauzy poslance Moravy slíbeny peníze pro školu ve svém rodišti; Ujfaluši potom mohl být odměněn právě takto.
České dráhy od roku 2003 více než zdesetinásobily výdaje na reklamu. V roce 2003 to bylo 15 milionů, letos už se počítá se čtvrtmiliardou. Peníze používají i k lákání celebrit na palubu pendolin, přičemž se v něm svezlo už několik politicky zajímavých osobností. Krom stabilní a rozhodně ne stydlivé fanynky ODS Lucie Bílé se v něm vezla i rychlobruslařka Martina Sáblíková, tou dobou shánějící všemožnou podporu pro stavbu stadionu. Velmi kontroverzní byla i podpora Českých drah filmu Filipa Renče, který se také v roce 2006 přihlásil k tehdejšímu vítězi voleb. A podivných sponzoringů nezůstalo ušetřeno ani ČD Cargo, které se významnou měrou finančně podílelo na zápase hokejové NHL v Praze. U tolik očekávaného debutu kanadskoamerické soutěže už ale další nadšený politický fanoušek Jaromír Jágr nebyl, během příprav jej totiž z New York Rangers zlákala ruská konkurence.
Dárky za politickou podporu rozdávala i ČSSD
Aby bylo jasno - pokud by byl tento princip rozdávání peněz z eráru skutečně realitou, nebyl by to vynález ODS. Nejabsurdnějším příkladem byl v minulosti státní podnik Lesy ČR, který podle zasvěcených rozdával lukrativní honoráře umělcům napojeným na ČSSD. Čirou náhodou v době, kdy ministerstvo zemědělství řídil sociální demokrat Jaroslav Palas. Evidentním příkladem výměny peněz za politickou podporu byla ostatně i tzv. opoziční smlouva, která ČSSD umožnila vládnutí po volbách v roce 1998. ČSSD tehdy vyměnila s ODS tichou podporu pro svou menšinovou vládu za řadu lukrativních postů ve státní správě i představenstvech státních podniků.

Co se týče reklamy, tak propagovat produkt budiž, ale produkt musí existovat. Jinými slovy daleko daleko větší reklamu udělá vlak který bude čistý, přesný a za rozumnou cenu v zajímavý čas v konkrétní destinaci, než povyšovaní pendolina na superrychlovlak a asi jediný vlak (podle PR oddělení), kam semo tamo sedne za velké přízně médií nějaká osobnost. Obyčejný cestující zjistí, že to zase až tak nic super není, že je to to je prostě běžná kultura cestování jak by měla doprava dnes zhruba vypadat a nadstandard se u nás prostě nekoná.
Kdyby se za ty stovky milionů posílila úklidová služba a ta hnusná béčka se alespoň DŮKLADNĚ a pravidelaně vyčistila, tak by to mělo dalekosáhlejší dopad na přízeň k vlakům.
Reklama CD je navic ve vetsine pripadu docela vkusna a ukazuje, ze podnik se snazi zmenit sve "dobre" jmeno, ktere si tahne jako dedictvi minulosti, kdy byl - mnohdy - odpadem spolecnosti.
A co se tyce korupce? Ta je ve vsech podnicich, nejen ve statnich. Kazdy ma svuj "repre fond" k temto ucelum. Me to ale vadi a politicka korupce, o ktere se tu pise, je obzvlast hnusna.
Řekněte sami, budete spokojeni v reastauraci, kde bude sice jídlo výborné, ale na placení budete čekat 20 minut, přičemž vás bude pingl přezíravě ignorovat, na vaše volání, když už to nevydržíte, odsekne, že tu nejste sami a nakonec vás zdrbe, že platíte dvoutisícovkou, protože on nemá drobné?
A v případě ČD by navíc přirovnání muselo být takové, že je jídlo horší nebo maximálně průměrné kvality, donesou vám ho pozdě, napůl studené a s jinou přílohou než jste si objednali, přičemž jakákoli reklamace nebude možná.
Takže marketing a reklamy ano, ale musí to být cílené a odůvodněné, přičemž vše musí být postavené na nabídce, která je pro zákazníka lákavá, nikoli odrazující. A jako základ je opravdu potřeba se dopracovat k zmíněným věcem, které firmu nic nestojí...
Podle mě dráhy reklamu nepotřebují a jsou zbytečnou investicí, oni si ji dělají úrovní svých služeb. V dnešním světě přeplněném reklamou nebudou na nějakou kampaň reagovat masy lidí.. Další příklad špatného vedení. Jako největší lež tohoto vedení hodnotím prohlášení k letošnímu zdražení, cituji: "Proti automobilům nechceme konkurovat cenou ale kvalitou služeb.." Asi si vybírám špatné vlaky, ale mám pocit, že jezdíme čím dál později a kvalita stále stagnuje..
mrk: "...stádo chrochtajících prasat deroucích se ke korytu hlava nehlava a nikdo tomu nevládne." Díky za rozesmání, :o).
Co má běžný člověk dělat, když na něj média chrlí zprávy, kde všude se rokrádá? Má cenu se tomu vzpírat? Jak bych se choval sám, když bych se dostal do pozice, že bych mohl něco, někam... ?
Pokud Radim Jančura jednou rozjede své vlaky, žádnou velkou reklamní kampaň potřebovat nebude, budou toho plné noviny.
Existují mnohem levnější (a účinnější) způsoby jak lidem představit žel. dopravu, třeba: "svezte se v den svých narozenin vlakem zdarma". Někteří lidé to zkusí a i kdyby potom u železniční dopravy zůstal jen jeden ze sta, byl by to úspěch.
I běžná reklamní brožura vhozená do schránky by byla účinnější než navoněné celebrity na palubě Pendolina.
Tedy musím Vám říci hned na úvod, že jsem se domníval, že aspoň u CD by mohli být slušní lidi ve vedení. Ale když jsem si přečetl jen část odstavce tohoto článku, rapidně jsem změnil názor.
No paráda. Špičky CD se už chovají jako politici. Hlavně, že nám ostatním občanům této země neustále tvrdí, že nejsou peníze. Takový stamilion je přeci prd pro GŘC CD. To je jako deset korun. Každá babka v důchodu to má dneska v prádelníku. Jinde by dali za stamilion nevím co. Už mohl být opravený úsek některé trati, koupené zabepečovací zařízení, opraven vágon, modernizace vyhýbek ...cokoliv. Toto a podobné vedení by si zasloužilo jediné. Ozdravný celoživotní pobyt v uranovém dole.
S reklamou na podporu cestování po železnici třeba s pomocí produktů ČD souhlasím. Ale ne že si manageři z peněz udělají dojnou krávu pro své účely. Reklama se dá udělat levněji. Nemusím mít megahvězdu, ale stačí slušná známá osobnost za méně peněz.
Mimochodem i kdyby zarecitoval pohádku na dobrou noc ´´vlaky jedou a auta stojí´´ prezident republiky, lidi to do vlaků nenažene. Nejsou hloupí. Každý si dnes spočítá, za jak dlouho se dostane z boda A do bodu B. A podle toho zvolí dopravní prostředek.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.











