Praha – Taktová doprava, výrazný nárůst počtu spojů a o něco novější soupravy. I takových novinek se dočkají od prosincové změny jízdního řádu cestující na trati 120 Praha – Kladno – Rakovník, do skutečné revoluce ovšem scházejí vozidla skutečně nová. Dráhy místo nich nasadí na rychlících jen "jednotky" složené z motorových vozů řady 854, vložených 054 a řídicích 954.0. Na jednotky desiro, s nimiž počítaly první návrhy, by mohlo dojít až v průběhu příštího roku. Vedení ČD totiž chystá výběrové řízení na pronájem nízkopodlažních jednotek, kdy na něj dojde však není známo. "Dopadne–li vše dobře, mohly by se na našich kolejích objevit už příští rok," řekl dnes ŽelPage tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala.
České dráhy tak vůbec poprvé přiznaly, jaké mají skutečně záměry s novými jednotkami. Pokud by skutečně šly cestou pronájmu, časem by stejně nakoupily vozidla vlastní. "Taková vozidla zatím neumí český průmysl vyrobit," vysvětlil Jiří Schmidt z odboru rozvoje ČD. Než se ale vypíše alespoň výběrové řízení na pronájem, musejí dráhy řešit situaci ještě operativněji. Na rychlících Praha – Kladno – Rakovník se proto objeví motorové vozy 854 s vloženými vozy 054 a řídicími 954. "Mělo by se jednat o vozy bez oddílu první třídy," dodal Alois Kašpar z KCOD Praha s tím, že předpokládá nasazení hradeckých vozů. Informace ŽelPage ovšem hovoří o nasazení vozů řady 954.2, převedených z PJ Trutnov.
Hodinový takt osobních vlaků se bude prolínat s dvouhodinovým taktem rakovnických rychlíků, které budou cestou z Prahy na Kladno stavět jen v Hostivici, dvouhodinový interval budou mít i spěšné vlaky do Kladna–Ostrovce. Posílený interval navíc vůbec poprvé přejde do podoby skutečného taktu, jemuž se uzpůsobí i návazné tratě. "Z Hostivice na Zličín se doprava téměř zdvojnásobí, na Kladno–Ostrovec přibude 20 procent spojů, do Kralup přidáme čtyři páry," popsal související změny Kašpar. Ve špičce navíc dopravu z Prahy na Kladno doplní čtyři páry posilových spojů, na nichž se objeví dnes obvyklé soupravy sestavené z lokomotivy řady 714 a tří vozů řady 021.
Nová koncepce dopravy na trati 120
Směr Praha – Kladno (– Rakovník/Kralupy):
| Každé dvě hodiny v XX:02 | rychlík Praha – Rakovník | souprava 854+054+954.0 |
| Každé dvě hodiny v XX:02 | spěšný vlak Praha – Kladno-Ostrovec | souprava 814.2. |
| Každou hodinu v XX:30 | osobní vlak Praha – Kladno* | soupravy 814, případně 814.2. |
| V 15:17, 16:17, 17:17 a 18:17 | posilový spěšný vlak Praha – Kladno–Ostrovec | souprava 714+3 x 021. |
Směr (Rakovník/Kralupy –) Kladno – Praha:
| Každé dvě hodiny v XX:15 | z Kladna rychlík Rakovník – Praha | souprava 854+054+954.0. |
| Každé dvě hodiny v XX:15 | z Kladna spěšný vlak Kladno–Ostrovec | souprava 814.2. |
| Každou hodinu XX:29 | z Kladna osobní vlak Kladno** – Praha | souprava 814. |
| Ve špičce v XX:21 | posilový osobní vlak Kladno – Praha | 714 + 3 x 021. |
- *) Každý druhý bude zajíždět až do Kladna-Ostrovce.
- **) Každý druhý bude začínat už v Kladně-Ostrovci.
České dráhy si na dnešní prezentaci novinek připravily pro média zajímavý program. Novináře odvezla z Prahy–Masarykova nádraží do Dejvic jednotka 814.221+814.222, jenže na cestu zpátky se vydala až po 37 minutách marného tůrování. "Výrobek českého průmyslu" totiž uchystal svému strojvedoucímu tak horké chvilky, že s ním dokázal odjet až po tuhém boji a dvou resetech řídícího systému. Podle všeho si postavila hlavu hydromechanická převodovka a řídící systém značky Lokel, což ovšem přítomné kameramany pramálo zajímá. Ostuda ČD je totiž o poznání zábavnější sousto…
Zdroj: ŽelPage.

No, tahle otázka je vskutku zajimací pro potenciální diskusi:
Co je kriteriem pro to, aby firma mohla býti povazovana za "cesky prumysl" ? (Moravané a Slezané, prosím, necht prominou).
Nabízí se:
1) Má v CR fyzické, nebo i pravní sidlo, byt by to byla jen "vyrobna".
2) Je vlastnena prevazne ceskymi subjekty (asi uz nepouzitelne)
3) Vyrabí na zaklade vlastní technologie, konstrukce/projekce - proste vlastní, v CR vyvinuty vyrobek.
4) Folklor - aneb "Byvali Cechove statní jonáci ..."
Numero 3) je asi to ono nejhodnotnejsi a pak je i lhostejne, komu "to" patri. Neni ale lhostejne, zda se "to ono" uplatni jen na vnitrnim trhu, nebo je to prodejne i za hranicemi (a kde za hranicemi).
Pri vsi ucte k firme Siemens, jeji fabrika ve Zlicine jevi se byti jen onou vyrobnou (na dobu urcitou). Ne tak jiz Siemens v Brne, nebo fabriky na el. motory. Ale Siemens bude vzdy mentalne spojen s Erlangenem, potazmo Mnichovem (a davno uz ne Berlinem).
Postaveni "AZNP" v koncernu VW je dozajisto dano pevnymi vnitropodnikovymi fórschrifty.
Takze zbyva Skoda Plzen v zijicich podobach. Drzme jí palce, coz ovsem neznamena zametat chodnicek (za kazdou cenu).
K diskusi?
1) Jsou LOSTR, PARS atd atd (byvale ZOSky) ve stavu vyvinout, vyprojektovat (= profinancovat) vlastní dospele kolejove tratove (= ne prevazne vleckove) vozidlo nezavisle trakce a uvest ho na trh v realne nadeji na seriovou vyrobu? (Trh = více nez pohrobci CSD)
2) Je zde vubec subjekt, ktery ma realná prava k dokumentaci a referencím bývalé CKD Lokomitivka a mohl by i s cizimi agregaty navazat na to, co bylo? (Zatim, pokud zpravy z domova neklamou, ustala vyroba i stacionarnich dieslu v Horovicích ....)
Protoze krom toho mne jako konzumenta napadá jen Pribinacek, Bernard a Niva.
PS: Todle uz je vlastne politikum - spasit dodatecnymi "investicnimi pobidkami" vyrobu ve Zlicine jako obor bych povazoval za rozumnejsi, nez jakesi obrazovky v novych prumyslovych zonach v Hranicich. Ale to uz je zase o lobbyingu regionu v parlamentu a prilehlem okoli.....
BTW: nejsou nějaký novinky ohledně výstavby "rychlodráhy"? Pořád platí optimisticky rok 2013 na letiště?
ŠKODAWERKE Mladá Boleslav spadá sice pod koncern VW (vlastníkem je Porsche), ale taky je snad součástí českého průmyslu...
Strojvedoucím na 814.22x se nikdo zabývat nebude ... garanční závada výrobce.
Víme jak to dopadne. Stejně jako 814. Podívejme se na ZSSK. Vždy byly až po nás a najednou? A proč? Nečekají až to jejich Vrútky nebo Zvolen vyrobí. ZSSK nakoupí nové vícesystémové nízkopodlažní jednotky a nasadí je namísto 560. A ČD? ČD ty 560 odkoupí.
A ta chcíplá 814? Chudák strojvedoucí. Asi si už nezajezdí. Že to vozidlo nemělo vzniknout nikoho nezajímá, viníka jsme našli a po zásluze potrestáme. Chudák.
Závěrem bych se chtěl pana JTB zeptat, kde byl na tom "a víceméně tím potvrdil nasazení hradeckých vozů". Děkuji.
Tohle je neskutečná ostuda :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











