Brno - Nový jízdní řád, který začne platit od 14. prosince, přinese pro Jihomoravský kraj opět spoustu novinek. Bude zavedeno historicky nejrychlejší spojení Brna a Slovácka novými přímými vlaky, každou hodinu pojede vlak vyšší kvality do Prahy, budou kratší intervaly příměstských vlaků, nové přímé spojení s Bělehradem nebo nové vlakové taxi na Lednici. V pracovní dny pojede až 853 vlaků, které najedou o 1,2% kilometrů více než dosud.
„Počet cestujících kolem Brna narůstá. Chceme tedy v okolí města zahustit dopravu. Na řadě linek bude až do večera prodloužen interval 30 minut, včetně linky S1 z Kuřimi přes Židenice do Slatiny. Z Brna pak pojede odpoledne do Kuřimi vlak dokonce každých 15 minut, což už se blíží intervalům městské hromadné dopravy. Z Nedvědice pojedou nově ráno přímé vlaky až do Brna, bez přestupu v Tišnově,“ popisuje nejdůležitější změny v okolí města ředitel Krajského centra osobní dopravy v Brně Pavel Karšulín.
Brno – Hodonín: každou hodinu za 1 hod. 5 min.
Největší novinkou je zaintegrování Hodonínska a Břeclavska do IDS JMK a s ním související zavedení přímých rychlých vlaků linky R5 v úseku Brno – Břeclav - Hodonín, které zastaví ještě v Šakvicích, Zaječí a Podivíně. Vznikne tak úplně nové a historicky nejrychlejší propojení Slovácka se samotným centrem Brna. Spoje pojedou ve špičce každou hodinu a urazí tuto vzdálenost za 1 hodinu a 5 minut. Mimo špičku pojedou v dvouhodinovém intervalu. Linku ČD skládá prodloužením dnešních rychlíků Olomouc - Hodonín - Břeclav do Brna a doplnění hodinového intervalu spěšnými vlaky. S univerzální jízdenkou IDS JMK jedna cesta vyjde na 52 Kč. V úseku Brno - Břeclav by měly být tyto rychlíky nejčastěji vedeny lokomotivou řady 263.
Přehled přímých vlaků Brno – Břeclav – Hodonín:
| Brno hl.n. | Modřice | Šakvice | Zaječí | Podivín | Břeclav | Hodonín |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 6:36 | --- | 6:59 | 7:04 | 7:11 | 7:21/7:28 | 7:41 |
| 8:36 | --- | 8:59 | 9:04 | 9:11 | 9:21/9:28 | 9:41 |
| 10:36 | --- | 10:59 | 11:04 | 11:11 | 11:21/11:28 | 11:41 |
| 12:36 | --- | 12:59 | 13:04 | 13:11 | 13:21/13:28 | 13:41 |
| 13:36* | 13:43 | 13:59 | 14:04 | 14:11 | 14:21/14:28 | 14:42 |
| 14:36 | --- | 14:59 | 15:04 | 15:11 | 15:21/15:28 | 15:41 |
| 15:36* | 15:43 | 15:59 | 16:04 | 16:11 | 16:21/16:28 | 16:42 |
| 16:36 | --- | 16:59 | 17:04 | 17:11 | 17:21/17:28 | 17:41 |
| 17:36* | 17:43 | 17:59 | 18:04 | 18:11 | 18:21/18:28 | 18:42 |
| 18:36 | --- | 18:59 | 19:04 | 19:11 | 19:21/19:28 | 19:41 |
| 20:36 | --- | 20:59 | 21:04 | 21:11 | 21:21/21:28 | 21:42 |
Přehled přímých vlaků Hodonín - Břeclav - Brno:
| Hodonín | Břeclav | Podivín | Zaječí | Šakvice | Modřice | Brno hl.n. |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 4:17* | 4:34/4:42 | 4:53 | 5:01 | 5:07 | 5:30 | 5:37 |
| 5:17* | 5:31/5:38 | 5:48 | 5:55 | 6:00 | 6:17 | 6:24 |
| 6:17 | 6:31/6:38 | 6:48 | 6:55 | 7:00 | --- | 7:24 |
| 7:14* | 7:28/7:35 | 7:45 | 7:52 | 7:57 | --- | 8:21 |
| 8:17 | 8:31/8:38 | 8:48 | 8:55 | 9:00 | --- | 9:24 |
| 10:17 | 10:31/10:38 | 10:48 | 10:55 | 11:00 | --- | 11:24 |
| 12:17 | 12:31/12:38 | 12:48 | 12:55 | 13:00 | --- | 13:24 |
| 14:17 | 14:31/14:38 | 14:48 | 14:55 | 15:00 | --- | 15:24 |
| 15:17* | 15:31/15:38 | 15:48 | 15:55 | 16:00 | 16:17 | 16:24 |
| 16:17 | 16:31/16:38 | 16:48 | 16:55 | 17:00 | --- | 17:24 |
| 17:17* | 17:31/17:38 | 17:48 | 17:55 | 18:00 | 18:17 | 18:24 |
| 18:17 | 18:31/18:38 | 18:48 | 18:55 | 19:00 | --- | 19:24 |
| 20:17 | 20:31/20:38 | 20:48 | 20:55 | 21:00 | --- | 21:24 |
Každou hodinu vlak vyšší kvality
Mezi Brnem a Prahou pojede každou hodinu vlak vyšší kvality IC, EC nebo SC. Tyto vlaky pojedou obvykle každou 41. minutu. První vlak IC jede z Brna ve 4:41, do Prahy přijede už krátce před půl osmou. Poslední jede ve 21:41, v Praze je v půl dvanácté tak, aby cestující stihli ještě přestupy na MHD.
Z Prahy do Brna zpravidla odjíždí tyto vlaky z holešovického nádraží vždy v půl. Nově přibude také pozdně večerní spoj EC z Prahy do Brna. Ten pojede z pražských Holešovic ve 21:30 a do Brna přijede 15 minut po půlnoci. První Pendolino pojede z Prahy do Brna už v 5:57 a do Brna přijede v 8:25. Pendolina budou v Praze místo dosavadních Holešovic jezdit z hlavního nádraží.
Na trase Praha – Pardubice – Brno – Vídeň pojede nově vlak každé 2 hodiny a zlepší se také spojení Brna se severem Čech a s Německem, kde přibudou nové přímé spoje EC. Večer pojedou z Německa až do Brna 3 vlaky EC, které zatím končily v Praze. Jde o 2 spoje z Berlína a jeden ze stanice Ostseebad Binz. Opačným směrem do Německa se vydají z Brna druhý den ráno.
Příměstská doprava
- Na trati Brno – Skalice nad Svitavou a Brno – Tišnov pojedou vlaky v půlhodinovém intervalu nově až do 20 hod.
- Na trati Břeclav – Hodonín vzroste počet osobních vlaků, pojedou nově každou hodinu
- Na trati Brno – Břeclav pojedou vlaky, které končily v Hrušovanech u Brna, nově až do Vranovic, takže bude mezi Brnem a Vranovicemi dopoledne interval 30 minut, místo původních 60 minut. Mezi Vranovicemi a Břeclaví přeberou frekvenci některých osobních vlaků nové spoje linky R5
- Příměstská linka S1 Tišnov – Kuřim – Brno-Židenice – Brno-Slatina, která tvoří nejrychlejší spojení oblasti Kuřimska s průmyslovou zónou Černovická terasa, pojede mezi 14. a 18. hodinou každých 30 minut. Ve výsledku tak společně s linkou Brno hl.n. – Kuřim – Tišnov vytvoří mezi Brnem a Tišnovem interval 15 minut. Na všechny spoje linky S1 nasazují ČD motorové jednotky Regionova.
- Nově pojedou ranní přímé vlaky z Nedvědice přímo do Brna-Slatiny bez přestupu v Tišnově. Jde o vlaky s odjezdem z Nedvědice v 5:05, 6:05 a 7:05
Motoráček do Lednice přímo z Brna
Mění se jízdní řád na trati Břeclav – Lednice, kde jezdí historický motorový vůz řady 131 (Hurvínek) + BDlm. Nově pojede o víkendech a svátcích v letní sezóně historický vlak 830 + BDlm + 801 do Lednice už z Brna a večer se opět vrátí do Brna. Nově si bude moci každý objednat jízdu tohoto historického vlaku i mimo pravidelný jízdní řád – jde o tzv. vlakové taxi. Z Lednice je možné využít taxi v 11:40 nebo 14:40 do Valtic města nebo do Břeclavi a zpět. Cena vlakového taxi je 1800 Kč (40 zpátečních jízdenek za 45 Kč).
| Brno hl.n. | Břeclav | Lednice |
|---|---|---|
| 8:40 | 9:48/9:50 | 10:12 |
| --- | 11:10 | 11:33 |
| --- | 14:10 | 14:33 |
| Lednice | Břeclav | Brno hl.n. |
|---|---|---|
| 10:25 | 10:46 | --- |
| 13:25 | 13:46 | --- |
| 16:46 | 17:07/17:10 | 18:17 |
Další změny v Jihomoravském kraji
- Mezi Kyjovem a Veselím nad Moravou pojede ve špičce více spojů. Z Kyjova pojedou nové vlaky do Veselí nad Moravou v 5:09 a 7:07, v opačném směru z Veselí do Kyjova pojedou nové spoje v 16:25 a 18:25.
- V 9:20 pojede z Brna nový rychlík do Třebíče, Jihlavy a dále přes České Budějovice do Plzně.
- Brno získá od nového jízdního řádu nejrychlejší možné spojení s oblastí Mladé Boleslavi a České Lípy. Na vlaky EC bude v Kolíně navazovat okamžitě každé 2 hodiny rychlík a z Brna bude trvat cesta do Mladé Boleslavi tímto způsobem jen 3 hodiny a 3 minuty
- Brnem bude projíždět nový dálkový vlak Praha – Brno – Budapešť – Bělehrad, z Brna pojede v 8:16.
- V Brně bude zastavovat nový spoj EN Budapešť/Vídeň – Praha – Berlín. Z Brna odjede v 0:52 a na berlínském hlavním nádraží zastaví v 9:17.
- Mezi Znojmem a Šatovem stále pokračuje SŽDC v elektrizaci tratě, téměř celou dobu jízdního řádu tu budou jezdit náhradní autobusy.
- Na trati Vranovice – Pohořelice už Jihomoravský kraj osobní vlaky neobjednal.
- Dále bude zrušen rychlík Pannonia z Prahy do Bukurešti. V úseku Praha – Břeclav bude nahrazen novým rychlíkem „Amicus“ přes Olomouc. Od jara až do podzimu pojede tento vlak až do Budapešti. Tento rychlík veze přímé vozy do Bukurešti, Vídně, Burgasu i Varny.
- Naopak provoz na železniční trati Hrušovany nad Jev. - Hevlín bude zatím zachován.
Moderní soupravy i v regionální dopravě
Motorové jednotky Regionova budou řazeny na většinu spojů linky S1 Brno-Slatina – Kuřim (– Tišnov) a také v oblasti Veselí nad Moravou do Hodonína a slovenské stanice Vrbovce. V případě neschopnosti některých jednotek na lince S1 bude nahrazena soupravou 714 + vozy Btax nebo 210 + 2xBdmtee. Ve větší míře se začnou objevovat i na trati Tišnov – Nedvědice – Žďár nad Sázavou. Celkem jich jezdí na jižní Moravě už šest.
Modernizované čtyřnápravové motorové vozy 854 s přípojným vozem 054 a novým řídícím vozem 954 se začnou objevovat ve větší míře na osobních a spěšných vlacích z Brna do Veselí nad Moravou a dále do Uherského Hradiště. Zároveň budou jezdit také z Brna na Třebíč a Jihlavu.
Od nového GVD bude zrušen turnusový provoz letitých "krokodýlů" řady 850. Letošní rok je tedy po 46 letech posledním rokem jejich pravidelného provozu. Na trati Brno - Oslavany/Hrušovany nad Jevišovkou budou úplně nahrazeny motorovými vozy řady 842, se kterými se oproti loňskému grafikonu už nesetkáme v úseku Vrbovce - Strážnice, ale nově ovšem zajišťují osobní vlaky mezi Nezamyslicemi a Vyškovem, v rámci kterých se dostanou i do Přerova.
O víkendu pak jeden motorový vůz řady 842 vede noční vlak na trase Brno - Šakvice - Hustopeče u Brna. Dále budou na trati Brno - Oslavany/Hrušovany nad Jev. tyto vozy nově vypravovány s řídícím vozem řady 954. Další změnou v obězích vozidel je zavedení 3 lokomotiv řady 714 pod domovskou stanici Znojmo. V pracovní dny se budou tedy tyto lokomotivy podílet na vozbě osobních vlaků na trati mezi Břeclaví a Znojmem.
Zdroje: České dráhy, ČT24 a iDNES; námět: Fixi
| 4.12.2008 (8:00)
A) začít ve čtvrt na jedenáct s prohlídkou města je skutečně pozdě, tedy pro "člověka poznávajícího", ti co to nechápou, tak patrně patří ke skupině "konzumního turisty" - což nemyslím ve zlém - a takovým je obvykle jedno kdy kam a čím přijedou. Jinak si myslím, že pro běžného turistu, či rodinný výlet je povinná rezervace(na cokoli, ne jen SC) silně omezující faktor, a takovýto udělá vše pro to, aby se jí vyhnul.
B) tahle diskuze se smetla úplně jiným směrem - chtěl jsem totiž říci, že kdyby ČD byly co k čemu, tak v Brně nevyrobí takovýto nepřípoj, aby každý prostě JEL tím dokonalým a jedinečným pendolinem
Ad Mozek):
Tak vidím, že systém získávání cestujících funguje na více místech...a to nejen u kategorie EC....
Ale to tu máme zase Wien Spezial (viz můj první komentář níže). Porovnávejme standardní jízdné dostupné pro každého (v případě ČD tedy OK, nechť je to podmíněno In-Kartou, jinak jsou NAPROSTO nekonkurenceschopné).
http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=56742
České SC = přelabelované EC. Standardní kufr na kolečkách se nad sedadlo v SC nevejde, v EC ano. Hladina hluku tam je vyšší, rychlost by mohla být stejná jako v EC. Je tu ještě někdo s pocitem, že jízda v EC mu zkrátí život o půl hodiny? I ta půlhodina v EC (ideálně se zásuvkou) se dá plodně využít. Rád se podívám na statistiku, jak Češi jezdí do Vídně, ale kromě letiště tam také mnozí jezdí do školy či za prací (než zase budeš "dovozovat", proč tam jezdím já, tak věz, že do Slovinska jsem vlakem přes Vídeň ještě nejel a při současných cenách benzínu ani jet nehodlám). Kdyby byla cena rozumně nasazená i pro ně, neměly by autobusy na této relaci šanci.
Můžeš mi prozradit, kde jsi našel zpáteční jízdenku Brno--Vídeň za 13 €? Já na wwww.jizdenka.cz vidím € 31,60. A to setsakramentský rozdíl oproti autobusu za 12 €.
Pro srovnani cena busu: 12.50
Pokud jde o neajke letecke vylety z Vidne, tak tam nevim jak moc je rozumne kupovat si konkretni listky, protoze letecke rady byvaji casto "orientacni"... A autobus taky moc reseni neni, protoze open return vyzaduje, aby v tom bude bylo misto, coz nelze zarucit. Ovsem, kdo rad riskuje, tak je to idealni zpusob zpatecniho listku:-)))
Ad zasuvky - kde presne jsou zasuvky treba v ICE, ktere jezdi z Vidne do Nemecka? U kazdeho sedadla dve, ze?:-)) Stisneny prostor vypada jak? Ze se do policky nade mnou neda dat krabice od bananu? ICE ma 4 sedadla. Pokud je ta cela skrin ICE o nakej metr vetsi nebo jsou v ni uzsi sedacky nebo je v ni uzsi ulicka (nebo ma 680 pulmetrovej plech...). Jo, kdyby se napsalo nepohodlne sedacky, tak to by byla jina (i kdyz dosti subjektivni) pohadka...
PS: To, co se dostane v SC a ne EC je pulhodina zivota. Jakou cenu tahle pulhodina ma, to uz si kazdej musi rozhodnout sam...
Zdá se, že u oslavované Wien Spezial (s níž teprve cestujete za rozumnou cenu) zapomínáte na jedno podstatné omezení: platí pouze 4 dny. Už se mi několikrát stalo, že jsem právě kvůli tomuto omezení jel raději autobusem.
Příplatek SC (a celá kategorie SC v podání ČD, včetně samotného označení SuperCity) je samozřejmě nesmysl. Až na to nesnesitelné hučení, absenci zásuvek ve 2. třídě a stísněný prostor za něj nedostanete nic, co byste neměli dostat ve standardním EC.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










