Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.
Poslední peršingy se vrací do vlasti
Když v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)
Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.
Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.
Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.
Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně
Vedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.
Zdroj: RegioJet, Mediafax

Ovšem vynikající kauf udělal Italové. Odpoledne jsem si upřesnil cenu oněch 9 zelených. Finální cena, kterou chtěl začátkem 90. let minulého století výrobce v novoučkém stavu (s dvouletou garancí), byla 40 milionů Kč.
19 let starou ojetínu koupil "žlutý pán" výhodně za 55 milionů, ačkoli rodné sestry těchto lokomotiv jsou z hlediska daňových předpisů ČR / SR dávno odepsáno a odpisy jsou zatíženy jen náklady na dílenské opravy ...
Ve srovnání s tím je lok řady 380 téměř zadarmo ... a Italové dostali od žlutého pána stejně, spíše víc (s ohledem na inflaci) , než kolik za lokomotivy před cca 15 lety zaplatili ...
když koupím nemovitost na Václaváku, která je už dávno odepsána a účetní hodnota je 0, za 10 milionu, je to dobrý nákup?
když koupím nemovitost v Horní Dolní (novostavba), kde lišky dávají dobrou noc, jejíž účetní hodnota je 20 milionů, za 10 milionu, je to dobrý nákup?
Omlouvám se, ale výchozí cena není ta ze začátku 90. let minulého století.. trochu se v tom vyznám... na rozdíl od té železnice....
P.S. jenom pro srovnání, jaká je cena dnes, tj. 19.5.2010 lok řady "380"? domnívám se, že nula Kč, protože si ji dnes nemůžu koupit.. a já sakra tu lokču budu chtít dnes...
jaká bude cena v březnu 2011, když ji budu chtít koupit v březnu 2011? pokud ji v tom březnu 2011 nedostanu, asi zase 0 Kč. A když bych si chtěl připlatit, abych ji v březnu 2011 měl, kolik budu muset zaplatit?
Lokomotivy CD ale budou mit najeto 20 let a mozna budou prodejne take, ale budou uz proste ojezdenejsi.
Nicmene predpokaldam, ze toho Miroslav Zikmund do svych ekonomickych analyz zahrnul take. Je to proste clovek, ktereho by kazda firma mela chtit na pozici strategickeho reditele...
Kdyz teda pominu ty odpisy (ja vazne nechapu, proc se ten clovek opakovane o odpisech zminuje, kdyz o nich nic nevi), tak lehce pochybuji, ze souhrnna inflace za 15 let byla jen 38%...
Podle cisel ze stataku a letmym vypoctem jsem inflaci za 15 let dostal nekde kolem 90%. Takze S OHLEDEM na inflaci Italove zaplatili 40 milionu, ted dostali nejakych 30 (pripadne ted dostali 55 a tehdy zaplatili 75). Pokud to teda vezmeme jen ciste financne jako demostraci toho, jak ti sibalove vydelali, coz asi mel byt smysl toho prispevku...
K tomu jeste trosku problem s konverzi men, ale pred 15 lety bylo "Euro" zhruba tam, kde je ted, takze o zasadni vliv nejde
1. dobrý zaměstnanec najde práci vždy, jenom ji musí občas trochu hledat. tu lokomotivu, ať žlutou nebo modrou musí vždycky někdo řídit
2. cestující: toho asi bude hlavně zajímat jedině to, jestli se dostane z místa A do místa B (pokud možno včas), za kolik, kultura cestování a jestli se o něj někdo postará v případě nouze.. a bude mu jedno jestli v čele vlaku je lokomotiva 161, 263 nebo 999 (pokud nebude budit nedůvěru hned, jenom co přijede na nástupiště)
3. "moloch" mě nezajímá
4. a pokud jsem pochopil, pan J. nebude zakazovat, aby dál jezdily všechny ty SC, EC, IC a podobné C nebo R a Ex.. a cestující se sám rozhodne, jestli se svěří korporátní modré anebo těm žlutým potvorám.
TAK WO CO GO???
pana J. neznám (a je mi to líto, asi je to moje krevní skupina, zkrátka jak říkají v angl.mluvicích zemích selfmademan), viděl jsem ho jenom párkrát v TV. Ale:
1. podniká už pár let..je úplně jedno v čem
2. podniká asi docela úspěšně - ostatně koukněte se do sbírky listin, tam všechno najdete
3. finančně utahal už několik konkurencí - a podle účetních výsledků na tom asi neprodělal - určitě měl na to zpracován precizní podnikatelský záměr
4. cena za lokomotivy není cena za to železo, ale cena za příležitost!
5. kdyby tu příležitost necítil, asi by tu cenu nebyl ochoten zaplatit - určitě zase má na to zpracován precizní podnikatelský záměr
6. v normální společnosti by mu za zakázky, aby mu mohli čistit boty, teda dělat údržbu, opravy a služby na vlacích utrhali ruce
7. a pokud to nebude chtít dělat nikdo v ČR, zase není tak daleko od nás za hranice, aby mu tu službu poskytl někdo jiný. Že by u nás bylo příliš levně, to už taky neplatí
6. a z OV je na hranice kousek a po průmyslových podnicích je tu spousta volných kolejí, kde se dá lecos provádět.
7. takže se domnívám, že je to zcela jiná váhová kategorie než RT
8. kdyby nebyla proč by ČD mu okamžitě k těm žlutých vlakům poslali "nějakou" konkurenci?
9. vlastně ho trochu znám. Před 10 lety jsem byl na jazykovém kurzu, a měl jsem nějaké komplikace¨(nic závažného), tak jsem si mu mailem postěžoval. Nejpozději za 3 dny mi osobně zavolal a domluvili jsme se na vyřešení problému.. Z toho vyplývá: buď nemá těch problémů tolik a tím pádem může všechno řešit osobně anebo nedělá nic jiného než komunikuje se stěžovateli. Přikláním se k tomu prvnímu. Ale to teď nemá s touto problematikou nic společného
10. domnívám se, že vaši diskuzi pečlivě sleduje a dělá si poznámky.. ostatně jeho nohsled (že by Honza P.? doufám, že nemá nic společného s Jyrkou) už tady asi byl
možná, že jsem jen špatně pochopil psaný text...
Nevím, jaká je vaše "odborná způsobilost" z hlediska znalostí systému údržby kolejových vozidel a toho, co je k tomu potřeba... Například taková banalitka, jako je měření opotřebení (ojetí) jízdní plochy dvojkolí ...
Nejsem si jistý, že můžete provádět provozní údržby (zejména neplánované opravy) v návaznosti na rekonstrukci. V principu je celkem jedno, kdo bude dělat rekonstrukce, zda ŠKODA WERKE (dcérenka v Šumperku) nebo kdesi zmiňované Vrútky ... Pochybuji, že v Plzni, Šumperku, Vrútkách mají pískové hospodářství, kde by operativně doplnili písek, tím spíše, že do Plzně se zelená lok vlastní silou nedostane. Nebo na provozní se bude jezdit do ŠPK nebo Vrútek ... ? To snad nemyslíte vážně ...
Honza Paroubek jistě nebude půl roku sedět se založenýma rukama, ale řešit problém ... Když jsem s ním na tohle téma mluvil, tak vlastní zázemí odhaduje tak na 100 milionů korun ... Ale to doby zahájení platnosti GVD 2010/2011 vlastní zázemí nevybuduje ... i kdyby se vlastní krví upsal čertu ...
Pokud donutí "žlutý pán" zrušit ČD rezervační příplatek na Potěmkinech, pak to bude jeho klad. Já bych - být odpovědným generálním ředitelem ČD - z tvůrců / obhájců příplatku dávno udělal zákazníky pracovních úřadů.
****
Ovšem vynikající kauf udělal Italové. Odpoledne jsem si upřesnil cenu oněch 9 zelených. Finální cena, kterou chtěl začátkem 90. let minulého století výrobce v novoučkém stavu (s dvouletou garancí), byla 40 milionů Kč.
19 let starou ojetínu koupil "žlutý pán" výhodně za 55 milionů, ačkoli rodné sestry těchto lokomotiv jsou z hlediska daňových předpisů ČR / SR dávno odepsáno a odpisy jsou zatíženy jen náklady na dílenské opravy ...
Ve srovnání s tím je lok řady 380 téměř zadarmo ... a Italové dostali od žlutého pána stejně, spíše víc (s ohledem na inflaci) , než kolik za lokomotivy před cca 15 lety zaplatili ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











