Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.
Poslední peršingy se vrací do vlasti
Když v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)
Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.
Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.
Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.
Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně
Vedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.
Zdroj: RegioJet, Mediafax

Pikehead - v 95 bylo 1000 ITL za 16, dnes by byly za 13. Pokud mne vypocty nematou.
Resp. za kolik by lira byla doslova ted, tak to ani nechci tipovat. K tem 13 jsem dosel proste prepoctem z eura, coz pro obchod s persingy ma smysl:)
Pokud Vas to bavi, muzete se zamyslet, kdo by tak po trase mohl s potrebnou vybavou byt k dispozici... CZ Loko v MuN? AWT v Ostrave? A ze by se nekdo mozna nasel i v Praze? Nebo jestli je potreba stavet vlastni "hajc", tak treba ve Zbysove postavili nadsenci halu vpodstate za vikend. Nepouzivanych vlecek jsou stovky, vhodnych desitky. Vase tematicka fixace na piskoviste budiz vyresena tim, ze po investici pul giga do persanu Jancura za 0.5-1M CZK (?) koupi i to piskoviste (existuje i jako autoprives); doba, kterou potrebovaly CD pro jeho vybudovani na ONJ, rozhodne neni benchmark... :-D
No a Vase historka "Kterak mazani Taliani prechytracili zluteho pana" trochu kulha. Srovnani historickych cen je trochu matouci vzhledem ke znacne inflaci koruny v 90. letech, nezanedbatelne inflaci eura a taky diky (dalsimi vlivy zpusobenemu) posileni koruny vuci euru (pamatujete ho jiste za ~35CZK). Z pohledu Italu je historicka porizovaci cena 40M CZK=~2.35 mld. ITL (1995) => 1.2M EUR (2001). Lokomotivy prodali za 55 M CZK (?), coz je 2.1M EUR, nominalne na tom vydelali dost, realne to az takove terno diky zminene inflaci nebude (a 40M nemusel byt konecny naklad).
U odpisu jste asi trochu zmaten, odpisy nevypovidaji nic o schopnosti veci slouzit, ani o jeji trzni hodnote. Odpis je "umele vytvoreny" rocni naklad, kterym rozpoustite porizovaci cenu dlouhodobeho aktiva do vice let (teoreticky do obdobi jeho moralni zivotnosti, prakticky podle vasich potreb nebo podle legislativy); pouzivani odpisu vede ke spravnejsimu zachyceni hospodarskeho vysledku (tokova velicina) v P&L. Problematika ohodnoceni aktualni hodnoty aktiva (stavova velicina) v rozvaze je pomerne slozitym tematem a nema cenu ho tu otevirat. V kazdem pripade bude novy vlastnik tyto lokomotivy odepisovat znovu, at to bude primo Jancura, nebo nejaka financujici spolecnost.
Jak se brzy ukaze, predchozi odepsani v Italii u nich nema slovy klasika zadny vliv na funkci... :)
no a já spíš čekal, že se dočtu, kde dělám chybu.. Co já jak amatér pracně spočital za půl hoďky. mají profíci za pár sekund.
Asi proto je tu takové dusno....
Tohle by ti treba MZ rekl presne:)
sakra ten "žlutý" pán ví, co dělá...
že jsem se lépe neučil
Jenze to na funkci jaksi nema vliv!!! Pokud by ta lokomitva stala 15 roku v depu, tak ano, ucetne bude odepsana, ano, pro pojistovnu to bude podle jejich tabulek vrak, ale REALNE to bude fungl nova lokomotiva, ktera sice nebude vykrik techniky, ale svuj ucel (140 kmh) zvladne zcela bezproblemu a za 55M je za pusu.
A prave ta realita je to, co nekterym lidem zjevne unika...
Odpisy jsou podle zákona daňovým "nákladem" na udržení a dosažení příjmů ...
(nechápu, proč se ten "M" člověk zabývá takovými úvahami, když mu unikají tyhle základní skutečnosti ).
Parada... Jenze do ekonomickych uvah jaksi nevstupuji. Nebo vstupuji, ale v souctu pak daji zase nejak tu porizovaci cenu. Pripadne ji tam lze dat treba pres splatky, cokoliv. Furt to ale bude nejaka podoba 55 mega. Diky odpisum ta lokomotiva na 110 nepodrazi...
danovy poradce (a nazor na MZ) - tak nejak. Pokud nezabredne do slepeho citovani predpisu a podle mne hloupeho "ponizovani" rady 680 nebo neceho, co se mu nelibi, tak je to studnice mnoha myslenek. V pripade ekonomii ale chrli perlu za perlou. Ja tedy nekdy mam taky "formu", ale takhle do parady se dostat nedokazu:-))
Hlavne ty odpisy, to uz je ponekolikate. Porad mam pocit, ze on jakoby nenakupoval za penize, ale vsechno dostaval zdarma a jen "odepisoval"...
bean - ach jo, jednou si neco nezkontroluju. Ale puvodne jsem hodinu napsat chtel:-))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











