Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.
Poslední peršingy se vrací do vlasti
Když v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)
Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.
Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.
Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.
Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně
Vedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.
Zdroj: RegioJet, Mediafax

http://www.zelpage.cz/zpravy/7698#komentare
Tam popisuju, proc je pro me houby platne, ze zde CD posila i svoje slusne vozy, kdyz jedou dopoledne a vecer a ja (po praci) potrebuju jet v prubehu odpoledne.
Ano, je to jeden konkretni pripad (nekomu jinemu se naopak muze Kafka hodit a nevyuzije Einsteina), ale i tak mi prijde fakt, ze jedine slusne vlaky v Plzni jsou ty, co pokracuji za hranice, jako vysmech cestujicim. A je uplne fuk, jestli ty vozy patri tomu nebo jinemu. Figl je totiz ten, ze (aspon tak to na me pusobi) vozovy park Arriva co k nam posilaji se prakticky nelisi od jejich vnitro spoju. Zato vnitro spoje CD na trati Praha-Plzen-Domazlice/Cheb by mohly bez uprav fungovat jako historicke retrovlaky.
doomlukas > otazka ceny lokomotiv + uprav ma samosebou nejakou vypovidajici hodnotu, ovsem neni vhodne zapominat na fakt, ze proste ty lokomotivy jsou k mani ted hned. Pokud by si napriklad objednal zazrak ze skodovky, i kdyby byl za stejnou cenu, k cemu by mu to bylo, pokud by dodani bylo za 3 az 5 let (a to jeste v pripade, ze vse klapne jak ma).
Proto predpokladam, ze to spocitane maji a ze takovyto zdanlive nesmyslny krok (nebo minimalne ekonomicky nevyhodny) promysleny byl. A zapada mi to do sebe. Sotousi sice resi, jaka masina vlak tahne, ale to je koneckoncu cestujicimu uplne sumak. Bezny cestujici bude mnohem radsi v modernim voze tazenem starou masinou (kdy rychlost soupravy je o 12% pomalejsi nez limit nekolika vybranych trati), nez pokud sedi ve starem vagone (v mnoha pripadech starsim nez zminovane loko) tazenem novou masinou.
A pro ty skuhraly ohledně tarifu, slev, režijek, SONE+ a pod.: předpokládám, že ty vlaky budou oproti stávajícímu GVD navíc, takže příznivci ČD o nic nepřijdou a ti ostatní dostanou konečně kvalitní alternativu a možnost výběru.
Pokud bude jezdit Praha - Pce - Ol. - Ostrava, tak tam na 100% bude mít akviziční slevy, respektive ceny jízdenek na jednotlivé úseky, které budou určitě někde jinde, než je vyvěšený tarif.
Takže jakékoliv debaty o ceně jsou nyní úplně mimo.
Dopravu na železnici objednává objednavatel a tím je většinou politik. Pokud bude nějaký dopravce lepší než ti ostatní, tak i ten politik usoudí, že to má smysl.
Bohužel se obávám, že zde spíše funguje obálkový systém. V každém případě má konkurence na železnici smysl.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











