Brno – Představitelé Jihomoravského kraje chtějí v chystané nové smlouvě s Českými drahami pozměnit systém výpočtu a stanovení výše pokut za zpožděné či nevypravené vlaky. Radní kraje Jaroslav Pospíšil navrhl, aby byly sankce stupňovány v závislosti na tom, jak závažné dopady bude mít zpožděný spoj globálně – na integrovaný dopravní systém kraje.
"Jiné dopady má nevypravení vlaku v dopravní špičce než zpoždění vlaku o páteční půlnoci," říká Pospíšil. Novou smlouvu pro letošní rok podepíší obě strany však nejdříve na konci ledna. Jednání brzdí právě snaha Jihomoravského kraje zostřit pravidla pro vyčíslování sankcí vůči drahám. V polovině prosince 2008 dopravce nevypravil ve smlouvě stanovený ranní spoj ze Zaječí do Brna. Další spoj na páteřní trati IDS z Hodonína do Brna přijel v tentýž den se zpožděním 50 minut. Pro jihomoravskou hromadnou dopravu je přitom železnice stěžejní. IDS je na ní prakticky založen a na mnoha místech regionu autobusy svážejí cestující k vlakovým spojům, jimiž lidé v další cestě pokračují.
Zdroje: MF DNES, Asociace krajů ČR
| 10.1.2009 (12:00)
Ale přesně tohle asi některé lidi štve nejvíc, protože to ukazuje v plné nahotě, jaký je rozdíl mezi úspěšnou a neúspěšnou firmou.
- autobusy a vlaky jsou (minimalne v JMK) dotované zhruba stejně
- autobusy přepraví více cestujících než vlak (předpokládám že jde i o více osobokilometrů)
- jízdné ve vlacích je vyšší než jízdné v autobusech
- jak ukázala mnohá výběrová řízení, ČD chtějí na kilometr více než soukromí dopravci (kteří v některých případech nabízeli nová vozidla)
Tak nevím, ale z tohoto mi vychází, i s přihlédnutám k placení dopravní cesty, že pokud autobusoví dopravci mají na nové autobusy a soukromí dopravci v železniční dopravě by jezdili za nižší dotace, ČD nemohou být kraji podfinancované, jsou naopak přefinancované a pokud jim přesto dochází peníze, může to být jedině špatným fungováním a hospodařením. Proto by mělo být v zájmu krajů co nejvíce omezit smluvní přepravu provozovanou ČD a nahradit ji soukromými železničními dopravci a autobusy.
Bohužel nad ČD drží ochranou ruku mnozí, ministerstvem dopravy bez ohledu na zrovna vládnoucí stranu počínaje a tak budeme nejspíš ještě dlouho svědky toho, jak se naše peníze hrnou do státem vlastněné firmy, která není schopna efektivně fungovat a ještě při tom poslouchat výlevy zaslepených lidí, jak je to málo.
Lze to nejak rozvest? 810 Sakvice-Hustopece je ekeftivnejsi nez autobus Hustopece-Sakvice(nadr)-Sakvice? Pripadne v cem spociva spatne nastaveni systemu?
Zatreti - aha, takze ten urednik vi, ze na zeleznici bude muset dat vic nez na autobus, ale necha to tak? Tak to je zjevne muz na svem miste:-)
Zactvrte - jiste, neni duvod, aby jezdily autobusy Mikulov-Breclav, kdyz tam jezdi vlak. Necht si laskavy ctenar vsimne, ale ja nepisu, at se zrusi vlaky. Ja pisu, at nejsou zbytecne soubehy obojiho ("idealne", kdyz koleje vedou primo podel silnice) a podruzne, at vlaky jsou tam, kde to ma smysl a busy tam, kde to ma smysl..
Zapate (k otazce, co se vyplati vic, jestli jeden vlak nebo ctyri autobusy) - predne nevim, kolik tam jezdi lidi (jinymi slovy - ty trivagonovy vlaky jezdi plne?)... Dale nevim, jakou ma ten vlak spotrebu (predpokaldam, ze asi bude vetsi, nez jeden autobus...). Co vim jiste - ten vlak (co vyda jakoze za ctyri autobusy) musi jet spojeny - cili jezdi jednou za hodinu. Autobusy, kdyby teda musely byt ctyri, tak by mohly jezdit po 15 minutach. No a tady je zase patrne vyhoda toho autobusu... Dale vlak z tech kolejich asi neuhne, takze vybrane spoje nemuzou jet pres Lednici (treba). A uz vubec neni mozne, aby vlak zastavil ve Valticich (lze zamenit za vetsinu obci po trase) primo v dedine a ne mimo dedinu. Takze co se vyplati vic?
Pořád se tady hádate o dotacích od krajů. Kraje proplácejí prokazatelnou ztrátu z provozování osobních (+spěšných) vlaků. Dodají-li ČD neúplné údaje, nebo prostě neprokážou oprávněnost svých výdajů na dopravní obslužnost, nemohou čekat, že jim kraj bude sypat, jak si ČD písknou.
Pokuty za zpoždění jednoznačně musí být. Pouze v případech nesjízdné infrastruktury a jiných vnějších vlivů (sebevrazi, motoristé) je od nich upuštěno. Ale kolik lidí denně skáče pod vlak? Kolik motoristů vjede denně pod vlak? A kolik vlaků je denně zpožděných vinou dopravce? Každý si může sám odpovědět.
Jinak k tomu podfinancování se sluší dodat to, že když byly vypsány výběrové řízení na rychlíky Pardubice-Liberec a Plzeň-Žatec, tak ČD vyhrály s cenou okolo 20 Kč/ km. Tzn. že pokud by byla přiměřená cena zhruba 100 Kč/km (přitom u R je běžná cena za 1 km až ke 150Kč/km), tak jenom na těchto dvou relacích dráhy prodělávají každý rok více než 100 milionů korun. Takže za současný stav si ČD můžou opravdu víceméně sami...
Jinak tržby od cestujících se na příjmech ČD podílejí jen asi z jedné třetiny, což je podle mě dlouhodobě neudržitelné číslo....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










