Brno – Představitelé Jihomoravského kraje chtějí v chystané nové smlouvě s Českými drahami pozměnit systém výpočtu a stanovení výše pokut za zpožděné či nevypravené vlaky. Radní kraje Jaroslav Pospíšil navrhl, aby byly sankce stupňovány v závislosti na tom, jak závažné dopady bude mít zpožděný spoj globálně – na integrovaný dopravní systém kraje.
"Jiné dopady má nevypravení vlaku v dopravní špičce než zpoždění vlaku o páteční půlnoci," říká Pospíšil. Novou smlouvu pro letošní rok podepíší obě strany však nejdříve na konci ledna. Jednání brzdí právě snaha Jihomoravského kraje zostřit pravidla pro vyčíslování sankcí vůči drahám. V polovině prosince 2008 dopravce nevypravil ve smlouvě stanovený ranní spoj ze Zaječí do Brna. Další spoj na páteřní trati IDS z Hodonína do Brna přijel v tentýž den se zpožděním 50 minut. Pro jihomoravskou hromadnou dopravu je přitom železnice stěžejní. IDS je na ní prakticky založen a na mnoha místech regionu autobusy svážejí cestující k vlakovým spojům, jimiž lidé v další cestě pokračují.
Zdroje: MF DNES, Asociace krajů ČR
| 10.1.2009 (12:00)
ad 1/zelenice o smlouvach nerozhoduje, to by si je nedavala na rok a se sankcema
ad 2/u autobusu je cestujich 2x tolik a doplacet se na ne musi taky - vubec tomu argumentu nerozumim
ad 3/tak to ani omylem, nepocitas do nakladu silnice ty destiky mld. rocne v ramci CR na udrzbu DC (investice - stavby dalnic stejne jako stavy koridoru nepocitam, ale i v tom je nepomer - myslim 30:70?)
Takze nic ve zlem, ale v diskusi zaznely urcite myty...
1.zeeznice je podfinancovana (pritom o smlouvach rozhoduje sama zeleznice...)
2.cestujicich je hodne (pritom se na ni musi doplacet...)
3.zeleznice, na rodzil od silnice, musi plne hradit vlastni naklady (pritom to, co se vybere na poplatcich, nestaci na vydaje se zeleznici spojene...)
Služby ČD jsou v současnosti, bohužel, většinou naprosto otřesné. Nejedná se jen o zpoždění, ale o všudypřítomnou špínu, naprosto nedostatečnou údržbu i u těch pár nových/reko vozidel, katastrofální zastaralost vozového parku.
Taky už tu bylo řečeno, že autobusová i letecká doprava jsou na úrovni té západní, jenom železnice nám dost pokulhává a pořád natahuje ruku a žádá o další peníze. Jak je to možné? Pokud je to pro ČD nevýhodné, proč se tedy v každém výběrovém řízení tak angažují??! Není ono to nakonec tak, že dorovnávání ztrát v ZDO je natolik lukrativní, že se to prostě vždy vyplatí? A všechny takto získané peníze se pak neúčelně prošustrují, načež se opět začne plakat nad nedostatkem peněz na cokoliv a vymáhání pokut ze strany krajů?
1.pokuty za zpozdeni ano, ale v rozumne mire. Nebot vse nakonec odnese cestujici - predevsim v tom, ze se mu rozpodanou prestupni vazby. Viz nedavna zmena predpisu CD "Opatreni pri zpozdeni vlaku osobni dopravy...", kde akorat zkratili cekaci doby a pravomoc opozdit pripoj predali z vypravcich na dispecery, kteri to nepovoluji.
2. zeleznice neni silnice, vlak nema a nebude mit takove moznosti jako silnicni doprava v predchazeni a snizovani zpozdeni. U silnicniho dopravce zpozdeni vznikne z jednotek duvodu, u zeleznice z desitek duvodu.
Messah: "zelenice by mela byt levnejsi" v cem je problem?
V tom, ze do zeleznicni dopravy jsou ZAPOCTENY vysoke naklady na dopravi cestu, zatimco silicni dopravci naklady na udrzbu, opravu, cisteni a spravu DC v plne vysi NEMAJI. Dale vznikaji dodatecne naklady na provoz dopravni cesty (kazdy vlak potrebuje "peci" v podobe stavby DC, autobus ci nakladak ne) a infrastrukturu s tim spojenou (nadrazi).
Proč by měly mít zrovna ČD nějakou jistotu? Napřed řádné výběrové řízení a pak kontrakt třeba na 15 let. Ale proč zrovna hned a pořád tahle strašná firma?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










