Boskovice - Do roku 2016 by měla být vybudována tzv. boskovická spojka, která nabídne na trati Brno – Boskovice pohodlnější a rychlejší cestování vlakem. Cestujícím tak hlavně odpadne složitý přestup ve Skalici nad Svitavou tak jako dnes. Boskovická spojka bude obnášet stavbu nové trati v délce asi 1 km a přinese novou zastávku ve Lhotě Rapotině či lepší ochranu před povodněmi. Stavba však začne nejdříve v roce 2012. Podle studie tratě koleje povedou z Doubravice do Lhoty Rapotiny, odkud se odkloní rovnou do Boskovic. V plánech se počítá i s novou silnicí, která propojí Boskovice s Blanskem.
Jak již bylo zmíněno, obě stavby poslouží i jako protipovodňová opatření. Starosta Lhoty Rapotiny Josef Musil říká, že voda bude protékat koridory mezi silnicí a tratí, zatímco dnes se do okolí rozlévá nekontrolovaně. Taktéž uvítá, že díky spojce vznikne ve vesnici i vlaková zastávka. „Musíme na vlak pěšky do Skalice nebo jezdíme na vlak autobusem až do Doubravice,“ přibližuje Musil s tím, že se zúčastní jednání na krajském úřadě ohledně dalšího postupu v problematice územního plánu. O jeho změnu zažádali už v březnu minulého roku.
Rekonstrukce vlakového nádraží Boskovice:
Změny ve vlakové dopravě uvítají i Boskovičtí, kteří se konečně bez přesedání dostanou do krajského města. Místostarostka Boskovic Jaromíra Vítková říká, že doprava je v současnosti komplikovaná hlavně pro starší lidi, kteří cestují za lékařem nebo úřady. S boskovickou spojkou se cestování usnadní a urychlí pro všechny. Podotýká, že součástí úprav na železnici bude i rekonstrukce boskovického vlakového nádraží, které je orientováno v oblouku. Vítková poznamenává, že počítají se dvěma nástupišti, která nahradí původní nízké, což zvýší bezpečnost pro cestující. „Rekonstrukce zasáhne také železniční přejezd v Dřevařské ulici. Jeho opravu bychom chtěli stihnout ještě před zahájením výstavby spojky,“ dodává Vítková s tím, že veškeré úpravy na železnici jsou akcí Jihomoravského kraje. Náklady pokryjí peníze z fondů EU.
Podle Květoslava Tuhna (SŽDC) si jen stavba trati napříč údolím mezi Boskovicemi a Lhotou Rapotinou vyžádá kolem 200 milionů korun. K této částce přibudou peníze za úpravy boskovického nádraží, zabezpečovacích zařízení či na elektrizaci tratě. podle Tuhna vše směřuje k tomu, aby stavba byla započata v roce 2012 a s uvedením spojky do provozu se počítá v letech 2015 až 2016.
Zdroj: Blanenský deník
| 14.1.2009 (11:00)
Že to stojí balík? No to jo, a co už v poslední době nestojí? Kritiky prosím srovnávat s jinými stavbami podobného charakteru, ono na podívání je 200MKč dost peněz ale z druhé stránky to není ani na celý jeden Elefant...
No a jako bonbónek je to smysluplné spojení s protipovodňovým opatřením, takováto kombinace když se podaří tak proč váhat? Další námitky pokud možno doprovázet nabídkami vaší firmy která to udělá levněji...
Obecně si myslím že počítat numericky efektivitu dané investice je pochybné, takovýmto způsobem by se jiné veřejně prospěšné projekty nikdy nepostavily. O kolik víc lidí bude řekněme jezdit opraveným koridorem? Sotva o pár, ale může být že bez oprav by se jednak rozpadl a druhak by těch lidí ještě dále ubývalo.
Prostě věci jako silnice a železnice jsou tu proto aby po nich lidé mohli (dobře) jezdit a jako takové mají smysl i když se těžko někdy "vrátí" v čistě numerickém slova smyslu.
Tím ovšem nezpochybňuji že při tom malém množství dostupných peněz je třeba důkladně promýšlet každou korunu...
Držet trať Opatovice - Chornice pro těch pět a půl člověka je zbytečné. Spíše nastane situace Skalice-Boskovice-Opatovice vlečka, Opatovice-Chornice nic, Boskovice-Doubravice osobní doprava
Dálkové vlaky budou zastavovat pravděpodobně jen ve městech - Blansko, Letovice. K rychlíkům na Prahu budou přípoje bus 254 a 255, 251 bude zkrácena o úsek Skalice - Boskovice (jezdí tam toho už dost). Zatím je to ale vzdálená budoucnost.
Ale mozna by se do tech Boskovic mohly presunout vsechny stavebni firmy na Morave:-)
No a pak bude jasný účel Os vlaků nad Blanskem: Vozit do Brna, (Blanska) Letovic a přech. ty díry uprostřed. Na zastavovací politice rychlíků není třeba nic měnit, neboť Boskovice - sever tato spojka nijak neřeší (do Letovic samozřejmě stačí Os, myšlen je směr dál do "Prahy").
Technická poznámka 1: Z kapacitních důvodů možná bude nakonec nutné přistoupit k "obrácenému pásmování", tj. do Blanska stavět všechno a pak se rozdělit na Os a Sp. Je to nesystémové, ale není-li ze severu čtyřkolejka a má-li být pro Adamov a Bílovice použitelný interval (= 15 minut), asi to jinak nepůjde.
Technická poznámka 2: Trať dál do Chornice nemá žádný smysl nějpozději z Opatovic. I tam je ale dost pochybná a ve vzdáleném výhledu jí může smysl přinést jedině přímá rychlá jízda do Brna. V popsaném konceptu stačí ve výhledu "jen" protáhnout dráty o stanici dále a prodloužit rameno bez úpravy provozního konceptu.
Technická poznámka 3: Přípoje Boskovice - Skalice mohou být zrušeny, bude-li z Boskovic autobus (vlak má teď smysl hlavně kvůli lidem do Brna). Kdyby místo do Skalice jel do Letovic, pak teprve může R Skalicí projet.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










