..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 16 17 18 19 20 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Foxx  mail  
13.01.2009 (13:45)  
Pražák: No ale tady se dle mého nejedná o DPH ale o daň z příjmu ne ?
Chikatetsujin: Fakt si viděl letušku uklízet ?? :-D
13.01.2009 (13:43)  
Co se týče bordelu na wc a úklidu vlakových čet nic proti tomu nemám to je věc organizace čd v dnešním systému to ani moc nejde vlakové čety se střídají různě defakto za jízdy vlaku to si musí ujasnit vedení co od těch lidí chtějí dát jim čas a prostor pro úklid.Nevím co by říkal cestující kdyby rychlík stál ve stanici 30min a uklízelo se ti je věc sistému a ten dráha nemá.Ale to vše je na obsáhlou diskuzi ale v dnešní organizaci to vskutku není možné a vlak není letadlo aby po příletu bylo několik hodin v klidu vozovéí soupúravy se v dnešní době takřka nezastaví snad jen v noci ale to už je o něčem jiném.
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (13:39)  
Chikatetsujin - ty letusky - no hodne zalezi jaka je to spolecnost. Nektery by z fleku mohly fuzovat s CD:-))
Jinak pise se howgh - uz si toho Vinetua konecne prectite:-)
13.01.2009 (13:37)  
On je vtip hlavne v tom, ze se nebude platit nejaka castka navic, ale ze se o nejakou castku zvysi danovy zaklad. Pri hrubem prijmu 350 000 za rok, je i tech ca 20k za InGolda/rezijku kapka v mori. A to si stejne myslim, ze to nechteli pocitat z InGold, ale z nejake vyrazne mensi castky. Z toho plyne, ze vlastne o nic zasadniho nejde.
Muj nazor? Stavka je krajni prostredek napriklad v situaci, kdy nam nechce zamestnavatel platit, nebo nas nuti do nehoraznych a neplacenych prescasu, nebo kdyz mame pracovni podminky takove, ze si ani neni dojit kam na zachod apod. V takovychto pripadech jsou stavky opodstatnene. Ale stavkovat kvuli par stovkam za rok (a ani bych nerekl, ze to bude ve stokorunach), to je fakt projev absolutniho debilismu. Naklady na tu stavku pujdou na vrub dopravce, ale i statu a nebudou male, takze se sice nezdani rezijka, ale zdrazi se treba mleko apod., cili prast jako uhod. Ja v tomhle vladu podporuju, protoze vsemozne danove ulety davaji prostor spekulantum a podvodnikum.
A popravde bych nektere stavky postavil zcela mimo zakon. Ktere? Doktori, sestry, hasici, policajti a paterni zeleznicni i silnicni doprava. Demagogie? Mozna, ale jak chcete podobne excesy resit. Ja temto stavkam rikam vydirani, kde se za rukojmi bere obycejny obcan.
Sorry jeste jsem se nekoho dotknul.
13.01.2009 (13:34)  
Mudr: Takže chcete říct, že se tam ten bordel má nechat? Sice jsme obklopeni pintlich Němci, Švýcary a i Rakušáky, ale jinak v Evropě patříme spíše mezi ty čistotnější národy. A i v tom Německu je to o úklidu. I jim určitě upadne kus housky od huby nebo nadrobí... Kdyby to zmiňované EC bylo plné Italů nebo Španělů to byste valil bulvy. Prostě je hodně lidí na malém prostoru a tak se nadělá.

Viděl jste někdy co dělají letušky po přistání? Ano uklízí nepořádek. Viděl jsem stevardku SA jak přelešťuje okna aby nebyla oslintaná a s otisky a uklízí co popadalo na zem. Když roztrnete pytel s brambůrky v supermarketu, taky to bez řečí uklidí. To je prostě součást služby. Jen ČD cestující vnímají jako obtížný hmyz co jen dělá problémy a nikoliv jako zdroj zisků ze spokojeného zákazníka, který službu doporučí i ostatním.

Howg. Je to mimo téma.
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (13:29)  
Dan je 5 procent?
Nejde o rezijni vyhody?

No, mam pocit, ze tady vazne nekdo ustrnul v tech 50s... Jo a jen tak mezi nama - to "egelantni" reseni skrze rezijni jizdenky je totez, co rezijni sitovky - bylo by potreba dodanit ten rozdil. Proc? No protoze kdyz neco nejde udelat za tyden, tak nelze navrhnout, ze se to udela za sedm dni...

PS: Proc by ta sleva mela byt jen 90% To se uz rovnou muze navrhnout 99,99% sleva (a at si stat vezme tech "pet" procent)...
registrovaný uživatel XYZH  mail  
13.01.2009 (13:24)  
mazuták: Snížená sazba DPH činina donedávna tuším 9 %. A myslím, že je tomu tak i nyní.
13.01.2009 (13:22)  
Ono vůbec nejde o režijní výhody spíše o nějakou a je jedno jakou daˇn a přitom je řešení velmi jednoduché které tady bylo v 50a 60 letech tj tzv režijní jízdenky a to třeba s 90 procentní slevou ze zákaznického jízdného a s ceny jízdenky nechť si stát vezme onu daň tuším že je 5 procent.
registrovaný uživatel XYZH  mail  
13.01.2009 (13:21)  
Stávka je moc špatný způsob, jakým vyjadřovat nesouhlas s vládou - takto přemýšlí podle mého mínění pouze opravdu choří lidé, řeknu-li to relativně elegantně a slušně.
Řešením by bylo všechny stávkující zaměstnance zbavit veškerých odměn toho měsíce a kvůli několika někde i tisícům by si to mnoho lidí rozmyslelo.
Já jenom říkám - až na konečné bude někdo mlátit řidiče tramvaje, že nechce vyjet, tak mu rozhodně na pomoc nepůjdu...!!!
13.01.2009 (13:20)  
M@ra: FÚ nikdy při výpočtech neuvažuje nějaké subjektivní hodnoty, vždy se jedná o "cenu obvyklou". A ta někde kolem těch 21k nejspíš bude (síťový příplatek na 1. třídu existuje nyní za 3.500,-/rok, zavazadlo a pes se bude počítat hůř, ale moc to asi nebude).
(In-Gold se také neprodává zákazníkům za cenu, kterou navrhnou oni.)

Režijka má zase nyní navíc režijku ŽSSK (829,52 EUR) a FIP, takže ve stávající podobě by mohla být oceněna ještě dokonce mnohem výše.
  1 ... 16 17 18 19 20 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko