..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 17 18 19 20 21 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (13:17)  
MuDr. - jeste je tu treti moznost - bordel tam udelaji cestujici a vlakova ceta ho NEUKLIDI... Tohle je totiz to kouzelne slociko, ktere urcite skupine lidi chybi ve slovni zasobe... Jako i kdyz budu cistotnej jako blazen, tak prach mi na skrin casem sedne a bude potreba ho utrit (resp. teda bud blahoreceno, zeno moje, ze mne nenechas zhnit ve spine:-))
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (13:14)  
Mara - jako sorry, ale jestli by se veci mely zdanovat podle jejich hodnoty, tak to by asi byl docela slozitej zakon...

Pokud dostanes 20 tisic korun v penezich, tak je jejich cena 20 tisic. Ovsem jaka je jejich hodnota? No, tak je zjevne pro kazdeho jina. Litr balene vody pro zizniveho na pousti ma obrovskou hodnotu. Tezko ale predpokladat, ze by za sto lahvinek byl ochotny zaplatit stonasobek te hodnoty:-))

Cili sorry za uhnuti, ale na tohle neslo nereagovat - proste lidstvo dokazalo odlisit hodnotu a cenu pred nekolika staletimi a neni duvod se k tomu vracet...
13.01.2009 (13:13)  
M@ra: Nebojte se, Finanční úřady si jistě s určením hodnoty režijky poradí.
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
13.01.2009 (13:07)  
Chikatetsujin :
Vy asi vlakem moc nejezdíte co??? Nechci tu říkat, že se ČD o údržbu svého vozového parku starají tak jak by měly, ále, proč když ráno nasednu v 7h v Praze na hlavnim do EC, je všecko čisté, záchody taktéž. No a když du na WC někde u České Třebové, je tam bordel z chlívě??? Nebude to nejspíš tím, že se lidi chovají jak čuňata? pajk je tu druhá možnost, že to ten borel dělá vlaková četa...
registrovaný uživatel M@ra 
13.01.2009 (13:05)  
JnR: 21 k je cena síťovky 1. třídy, ale ne hodnota. To bude docela problém, nějak ty jízdní výhody ohodnotit, když se neprodávají (2. třída), ale dávají všem zaměstnancům.

Hlavně že je konečně pryč Řebíček (to byl vlastně pořád, on do baráku stejně skoro nechodil). Bohužel každá změna je obvykle k horšímu...
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (13:04)  
Proc "argumentujes" 289 poslancema? Proc neargumentujes ostatnima deseti milionama obyvatel teto republiky? Nebo ti maji take dopravu zdarma a rezijky pro dopravaky jenom srovnavaji stav veci?

Jen tak mimochodem - rezijky nikdo nikomu nezavidi a tento clanek, ani zadny komentar o nich neni...

Ta (nejen) tvoje hlaska, ze kdo zavidi rezijky, tak at jde mezi nas je uplne stejna jako hlaska tohoto typu: "Ja jsem najemny vrah, beru 200K za hlavu a nemusim platit dane. Jestli je nekdo proti najemnym vrahum, tak je to zavistivec, protoze najemnyho vraha muze delat kazdej"...
13.01.2009 (13:02)  
mazuták: A že tu jde o danění režijek, nikoliv o jejich rušení, závist atp., to Vám jaksi nedošlo, že? Aha, to bude asi proto, že tento text ještě nečetl žádný odborový předák, aby Vám ho po svém vyložil na pravidelné schůzi...
registrovaný uživatel antdo  mail  
13.01.2009 (12:59)  
Mazuták:
evidentně jste nic nepochopil a schováváte to za závist. Jde tu o naprostou drzost zaměstnanců drah a hromadné dopravy brát si za rukojmí své zákazníky z politických důvodů. Nehledě na to, že 90% nádražáků nemá ani ponětí proč vlastně stávkují. Pokud stávka proběhne,nechal bych je zaplatit všechny vzniklé škody do posledního halíře.
13.01.2009 (12:55)  
Pánové pokud někdo zvás závidí tzv.režijku tak jste měli jít pracovat do dopravy a měli by ste ji taky a to že poslanci jezdí a létají zdarma Vám asi nevadí a taky vím že například pracovníci muzei mají volný vstup do muzeí kdekiliv v republice a tak bych mohl pokračovat.
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (12:49)  
Tripolis - psal jsi, ze se jako dobytek chovaji cestujici. Pokud sam jsi cestujici, tak jsi sam sebe prohlasil za dobytek...
  1 ... 17 18 19 20 21 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko