Praha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.
Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.
Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.
Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny
"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.
Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.
Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.
Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.
Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!
Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK

- vytáhnout nějakého nýmanda do vrcholné politiky, je poslední dobou hlavní (jediný?) smysl odborů :-(
To že mají jinde dopravní prostředky čisté (a nejen ty) není menším bordelařením obvytel, ale větší péčí o úklid!
Nevydelecne osoby jsou vyhradne duchodci, nikdo jiny mne nenapada... Pokud duchodci nebudou chtit zdanit rezijku, tak necht tedy odmitnou i pozivani vyhod s nimi spojenych (jednoduse receno - at teda neplati za rezijku 3 tisice rocne a radeji si kupuji jizdenky...).
Cena rocni jizdenky bude urcena cenikem pro "normalni smrtelniky".
Ta otazka se stravenkami je na miste. Pokud clovek doted dostaval 15K plus 1,5K ve stravenkach, tak bud bude dostavat 16,5K v penezich nebo se proste zmeni jeho plat. Pokud by jim zamestnavatel daval jenom tech 15K, tak tohel by byl duvod ke stavce...
Ale ke zdanění: se zdaněním režijních výhod souhlasím je to příjem jako každý jiný.Ale má to háček co nevýdělečné osoby ty budeme danit jak?A jak bude určena cena jako cena roční jízdenky? Ale spoustu dopravců prostě roční jízdenku nenabízí.
A proč souhlasím se zdanění ač mě to připraví o část příjmů? Protože to beru jako příjem který ostatní daní,typický příklad je služební osobní vůz,který je využíván i soukromím účelům(mimochodem docela drahá sranda) služební telefon který lze využít k soukromím hovorům(a schválně kolik lidí toto přizná jako příjem a zdaního??)A ještě kdo poctivě daní když je mu umožněno nakoupit přímo u zaměstnavatele na režijní cenu? Ale to všechno pan ministr Kalousek dokáže vyřešit a zkontrolovat.Takže ještě jednou zdanění ano a kritici kteří křičí ať si řádně sáhnou do smědomý zda poctivě daní všechny příjmi.
A ke stravenkám stravenky ať klidně zdaní a zruší proč živit ještě další firmy vydávající stravenky. Já dostanu ve stravenkách celé 2,- Kč na hodinu a to je opravdu terno.Otázka je zda zaměstnavatelé plně zdaněné stravneky prostě bez náhrady nezruší.
ekoter, průběh voleb byl OK, mně zpravidla zaskočí, jak se ta názorová vyhraněnost tak nějak vytratí do ztracena. ti levý, nejsou tak najedenou tak úplně vlevo, ti pravý nejsou tak úplně vpravo, a v parlamentu mají většinu dva poslanci, kteří vlastně ani přesně neví, kam chtějí patřit. Omlouvám se za odbočení od tématu.
Kdyz se zminily ty restaurace - nektere jsou ciste, nektere jsou spinave. Ty ciste asi maji stesti na lidi...
jen samé výmluvy. Je zajímavé, že všude jinde než na dráze to funguje. At se jedná o restaurace, hotely a jiné podobné zařízení. ČD jen stále hledá výmluvy. zajímavé je, že na stávku si čas najdete vždy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











