..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 24 25 26 27 28      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
13.01.2009 (9:45)  
Opravte mě, pokud se mýlím: nesouhlas odborů vyjádřený formou stávky je oprávněný pouze v případě, když zaměstnavatel dělá něco, s čím odbory nesouhlasí (propouštění, snižování platů...). S Kalouskovo návrhem však ČD nemají nic společného, stejně jako cestující. Ať se dopravní odbory seberou a mimo svou pracovní dobu jdou demonstrovat před příslušné ministerstvo a neznepříjemňují život ostatním. Pevně doufám, že kraje naúčtují dopravcům vzniklé škody společně s pokutami a dopravci je budou vymáhat na svých odborech a zaměstnancích, protože je to v tomto případě, dle mého názoru, stejné, jako když to nádražníci na Silvestra přeženou s alkoholem a na Nový rok jich několik něnastoupí do práce. Jinak by se s trochou přehánění mohlo stát, že vlaky budou stát kvůli malému podílu slunečných dnů v ČR :-[
registrovaný uživatel Semík  mail  
13.01.2009 (9:42)  
mates111: Nevidíš smajlíka? Navíc doposud jsem platil daně, sociální, zdravotní podle % z příjmu. Takže když jsem debil a makám, tak platím na bezdomvce, nezaměstané, vězně aj. A čím víc makám, tím víc platím. Dokonce mi už sebrali i přídavky na dítě, že se mám moc dobře.
13.01.2009 (9:26)  
Semík: a jaká by to byla spravedlnost platit jízdné podle výše příjmu. Když to tady tak pročítám, tak se nestačím divit. Toc že někdo vydělává více než jiný je obvykle výsledkem jeho píle (vzdělání, ochota pracovat přesčas atd.). Proto nevidím jediný důvod, proč by měli bohatí přispívat na chudé ve větším množství než dnes... To už pak všechno může být placeno procenty z platu a v součtu pak budou mít všichni stejně...
registrovaný uživatel Semík  mail  
13.01.2009 (9:22)  
Paninaro: Jako kde žiješ? Tady ve Zlínském kraji lidé běžně dělají za 10 - 12 000,- čistého. Pokud je celorepubliková průměrná mzda kolem 23 000,- hrubého, tak si odečti sociální, zdravotní, daně. Moc daleko od těch 16 000,- nebudeš.
Což mně napadá. Co kdyby se platilo jízdné podle výše příjmů. Prostě aby to bylo spravedlivější. Všichni by platili za jízdné např. 2% podle svého platu. -)
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
13.01.2009 (9:21)  
Ted je spis jinej problem, mrknete do Babitronu: u Sudomeric u Tabora narazil R632 do nakl. vlaku. Udajne bez zraneni, posl. vuz nakl. soupravy udajne vykolejil.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
13.01.2009 (9:15)  
ekoter: do vezeni ne, nelze z toho udelat tresty cin a jen za ty muze byt trest odneti svobody. Dusledky mohou byt v rovine obcanskopravnich vztahu - zamestnavatel se muze soudne domahat nahrady skody.
13.01.2009 (9:09)  
ekoter - No legální stávka je pouze ve smyslu zákona v případě kolektivního vyjednávání. Ale pak zde existuje pojem politická stávka či forma demonstrace nespokojenosti... Tu zakažte a pozvěte Jakeše a Štěpána na oběd...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
13.01.2009 (9:08)  
Paninaro(8:56): dekuji, je to velmi presne!

Osobne tuto stavkovou pohotovost a ani pripadnou stavku prilis nepodporuji. Duvody uz tu vicemene zazneli:
1. zatim je to celkem vzdaleny navrh
2. navrh neprojde Snemovnou, tato vlada jiz neprosadi nic bez opozice, ktera bude tvrde proti
V souhrnu - pokud s tim odbory nesouhlasi, bude zcela postacovat politicka sila, nikoliv planovany "tezky kalibr".
13.01.2009 (9:07)  
AD waszyn: No řekl bych že je to u všech lidí stejné. Základní lidské motivy moc nezměníte. Jenom tady se nám to může zdát silnější, neboť to zažíváme každý den.
13.01.2009 (9:05)  
Nenašlo by se tu pár lidí, kteří by byli ochotni založit Odborový svaz... (cestujících nebo cestujících zaměstnanců), který by vyhlásil stávkovou pohotovost proti plýtvání a nerovnosti daňového systému? Teď to myslím vážně.
  1 ... 24 25 26 27 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko