Praha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.
Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.
Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.
Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny
"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.
Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.
Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.
Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.
Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!
Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK

Osobně jsem zaměstanncem DP Praha a do této stávky nejdu neb naše zaměstnanecké jízdné není plnohodnotné a neplatí ve všech prostředcích zajišťující PID a vzhledem k tomu, že musím po Praze jezdit vlakem tak každých čtvrt roku řeším dilema pořídit si plnocený kupon na MHD nebo čtvrtletní traťovou jízdenku na vlak. Řada kolegů už na zaměstnanecké jízdné dlabe a tu padesátikorunu raději propijí a pořídí si plnohodnotnou roční jízdenku...
Federace strojvudce "argumentuje" tim, ze je nefer, ze oni by meli mit zdanene rezijky a poslanci maji (mimo mnoha jinych vyhod) dopravu zdarma. Takze uzasne: kdyz se to hodi, tak se argumentuje 281 zmetkama, na jejiz uroven se chcou odborari dostat (klesnout). Skoda, ze neargumentuji tema ostatnima 9 999 729 (zhruba:), co vyhody poslancu nemaji:-(
A nejdulezitejsi (mluvci MF): My navrhujeme mimo to zavést zaměstnanecký výdajový paušál, který by si každý zaměstnanec by si mohl odečíst o základu daně jistou sumu. Mohli by to využít všichni zaměstnanci, na rozdíl nyní od některých, takže. ..... A říkám, výdajový zaměstnanecký paušál by byl spravedlivější pro všechny a musíme se všichni domluvit, zda budeme mít do budoucna jednoduchý daňový systém s benefity spravedlivými pro všechny, či složitý systém s výhodami jen pro některé. ..... A říkám, zaměstnanecký výdajový paušál bude tyto věci kompenzovat a to všem, nejen vyvoleným.
A pokud vím, režijní výhody pro železničáře jsou naprosto běžné i ve zbytku Evropy, a rozhodně nejsou výmyslem "komunistů", jak se zřejmě někteří domnívají.
A mimochodem, znám spoustu železničářů, kteří sice kupón platí, ale vlakem nejezdí.
Kazda lopata si mysli, ze se bojuje za jeho zajmy, nicmene ve skutecnosti se bojuje spise za zamestnavatelu, resp. za vydelky stravenkarskych firem (nicmene tohle je dalsi selhani teto vlady). CSSD samozrejme navrh smete "by rule" ze stolu (cimz stavka dostava jeste absurdnejsi rozmer, to uz muzou stavkovat i proti tomu, ze Kalousek fandi, treba, Slavii, protoze na ne to ma stejny dopad), s tim, ze si vymysli nejakej duvod proti. A lopaty bez vlastniho usudku na to budou slyset a budou chrochtat blahem... Stejne jako ted chrochtaji v nemocnici, kdyz nemusi zaplatit 30 korun (ktere ale stejne zaplati skrze statni vydaje)... Ostatne jiz nyni Paroubek mobilizuje slovy, ze to snizi zivotni uroven (no zivotni uroven lidi bez stravenek to rozhodne snizit nemuze:-))
Legalnost stavky samozrejme pomijim:-)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










