..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 24 25 26 27 28      Zpráv na stránku:   
13.01.2009 (9:04)  
Semík - Ja nepsal o OSVČ... Já psal o lidech s vysokými příjmy, což zajisté může být i OSVČ. Ale těch 16 000,- čistého jako OSVČ je pro mě docela záhadou... To je předpokládám vedlejšák... Víc to nebudu komentovat...
13.01.2009 (9:02)  
Dále jenom otázka: Když se na Slovensku stávkovalo kvůli rušení provozu na lokálních tratích, tak tuto stávku po určité době zakázal soud. Z jakého důvodu to bylo? Je to možné i u nás? A když by i přesto odboráři stávkovali dále, dali by se zavřít do vězení?
Registrierter Benutzer waszyn 
13.01.2009 (9:02)  
ekoter: toto bych spis nazval obycejny, ci prosty Cech. ve vsech evropskych zemich zavistivi, neprejici a hloupi lide netvori 50% obyvatelstva.
Registrierter Benutzer Semík  mail  
13.01.2009 (9:00)  
Tak já se taky přidám. Jsem OSVČ, nárok na stravenky nemám ze zákona nárok. Podle zde některých diskutujících patřím mezi 15% nejbohatších, protože při příjmech 16 000,- měsíčně čistého o proti loňsku zaplatím na sociálním o 8000,- za rok míň. Jsem proti stávce. Pokud vím, tak režijky nikdo neruší, jen se z nich zaplatí daň.
13.01.2009 (9:00)  
Ad waszyn: Já Vám povím, co je obyčejný člověk zač: Obyčejný člověk chce rovnost, spravedlnost a právní stát pouze v případě, když si polepší. Mnohem raději ale je, když má nějakou výhodu proti ostatním (jedno jakou) a je ještě raději, když to může dát ostatním obyčejným lidem najevo.
Lidí, kteří skutečně chtějí demokracii, chovají se spravedlivě a nedej bože dodržují zákony, je minimum.
13.01.2009 (8:56)  
Dost mě překvapuje, že se avizovaná anketa týká něčeho tak malicherného, jako lidové prorokování, jestli stávka bude. Přitom mnohem vhodnější a kontroverznější téma se samo nabízí: zachovat nesystémové výjimky ze zákona (úlevy na stravenky, režijky, ostatní ovšem daně musí platit), nebo systém raději zpřehlednit a tyto věci zrušit? Sám bych byl zvědav, jak takové hlasování dopadne.
13.01.2009 (8:56)  
Kubíček - ČSSD nevyhrála díky 30,-. Poplatky se staly pouze symbolem 2 leté zvůle topolánkovy vlády. Lidem vadí arogance ODS, protlačovaní zcela zásadních společenských změn 101 většinou a to ještě pochybně získanou, vadí jim mezinárodně politické iniciativy (radar), vadí jim zcela zjevné krytí a uklízení kauz kolem čelnů vlády (Čunek - dnes už bývalý) a mohl bych pokračovat. Zjednodušovaní to na 30,-, který je fakticky většině lidi u ... je hloupé a pokud to bude ODS a její příznivci stále dokolečka opakovat, že si Paroubek koupil lidi pouze a jen za 30,-, tak mají zaděláno na ještě větší výprask v roce 2010 a já jim ho přeji!!
13.01.2009 (8:49)  
Josef Petrák - Musím jenom souhlasit. Stravenky jsou málo likvidní, benefity (volné jízdenky) pro zaměstnance ve formě paušálu jsou vhodnější pro ty, jež je využívají méně.

Rodinní příslušníci nechť si jízdné hradí sami, buď jsou výdělečně činní a mají na to, nebo studují a stát jim na jízdné stejně přispívá.

Sám mám takovou jednu jízdenku - nejezdím na ní tolik - takže na zavedení paušálu můžu jedině vydělat. Kdyby to tak pochopili odbory, to by bylo na světě krásně... Takhle jenom naserou (omlouvám se vulgarismus) těch pár lidí, co si jízdné hradí sami.
13.01.2009 (8:49)  
W - No problém je v tom, že až někdy do roku 2005 se zde splácely sanace Klausova bankovního socialismu (cca. 500 mld.) či řešení ekonomické deprese z konce 90. let.
13.01.2009 (8:47)  
Všichni občané musí platit z firemních benefitů daně, tedy mimo dopravců. Oni jsou vlastně ty chudáci, kteří o tuto výhodu příjdou. Jsem z podniku jehož zisk je ve velkých ČERNÝCH číslech, který dává zaměstnaci benefit 12k ročně, které musím zdanit. železničáři dostávají 20k (roční jizdenka) x počet členů v rodině. Jejich podnik je ve velkých "ČERVENÝCH" číslech. Toto je socialismus a někteří z nás (hlavně odboráři) si jsou bohužel rovnější. Zajímalo by mě, kde vidí tu "svoji" spravedlnost.
  1 ... 24 25 26 27 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko