..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 23 24 25 26 27 28      Zpráv na stránku:   
13.01.2009 (10:59)  
IDeeSák) To je ale trochu rozdíl, jedno je sleva a tu můžeš na nákup jízdních dokladů čerpat, i když nic nejezdí, za to In-Gold je lístek samotný a ten asi už nevyužiješ, když nic nejede. :) ale tohle jsou prkotiny jako spíš fakt, že pokud nic nepojede, budou z toho další a další problémy. Napadá mě, že si vybrali dobrý měsíc - zrovna začínají nebo probíhají zkoušková období na univerzitách. Jsem zvědavý, jak se kantoři a studijní oddělení budou stavět k omluvě "nejel vlak, MHD, ..." obvykle tak, že "je to váš problém, nezapočteno."
13.01.2009 (10:59)  
Stávka nebude dříve než ve středu od 18 hodin. Ve středu od 12 hodin je jednání odbory X Kalousek
registrovaný uživatel M 
13.01.2009 (10:57)  
Vyhrozovani je asi vhodne slovo...

Jinak nemel by nekdo podrobnosti o tom pausalu? Mysleno kolik by mel presne byt (pokud to uz nekde MF zverejnilo). Samozrejme necekam, ze na to bude odpovidat nejaky pomateny odborar. Je skutecne uzasne, ze odbory budou stavkovat kvuli necemu, o cem vubec netusi, jak moc se jich dotkne... Cili pokud budu reagovat uplne na prvni prispevek, tak jak nekdo muze napsat, ze na tom bude bit obycejnej clovek? Jako panacku, obycejnej clovek (cili nekdo, kdo stavenky ani rezijky NEdostava), tak na tehle zmene vydela!!!

Paninaro - na zastropovani odvodu pojistneho ale 5% nejmajetnejsich nevydelava. Ja vic, ze to zni divne, ale ti nejmajetnejsi porad plati nekolikrat vic, nez ti "obycejni". Jako ja nevim... Franta dava na spolecnou vec stovku, Pepa deset korun a kdyz Franta zacne platit jenom devadesat, tak budeme rikat, ze je to system, na kterem vydelal?
13.01.2009 (10:54)  
Jindřich Březina - a na In-Zákazník jsi zapoměl - dle nového tarifu to je 2,71 Kč za každý den
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
13.01.2009 (10:50)  
Borecek 13: Nesnižuji důležitost dopravy jako takové. Jen mě nezajímají problémy Franty Vonáska, který se bojí o své výhody, jež většina obyvatel ČR nemá. Železnice je tu od toho, aby dopravovala lidi z místa A do místa B, není to nástroj, jak si vymoci své soukromé výhody. Jinak pokud chcete diskutovat, zkuste příště dodržet: Pokud s něčím nebo někým nesouhlasíte, uveďte důvod a přidejte argumenty. Jinak je Váš názor k ničemu a nemá tu co dělat.
13.01.2009 (10:41)  
Borecek13) Vy jste teda boreček. Nazýváte lidi s názorem chytráky a přitom ani neřeknete vlastní názor, jen urážíte. :)
13.01.2009 (10:40)  
Jako majitel IN-Gold bych měl požadovat za každý den stávky, pokud někam pojedu 54 Kč, na koho se mám obrátit aby mi škodu proplatil, pokud opravdu v době stávky někam budu muset jet?
13.01.2009 (10:36)  
Zdravím všechny chytráky jako je "Nick" a jiné kteří si myslí jak rozumí železnici a dopravě,když se občas něčím svezou. Tyto stránky jsou zaměřeny na železniční provoz a bez něho by asi těžko existovali,že? A jsme u toho. Spousta z vás přispívá fotkami,příběhy,novinkami atd. a ty by bez lidí,kteří na železnici pracují nebyli. A je jedno jestli dělají u ČD,Viamontu,Railtransu nebo jiné firmy,které nepřímo provoz ovlivňují. Tak vás "chytráky" prosím přemýšlejte,než něco vypustíte z klávesnice!
registrovaný uživatel IC540  mail  
13.01.2009 (10:33)  
Tripolis: Kalousek by měl dostat medaili a ne plivanec na záda.
anti M:Popsal jste to stručně a trefně,souhlasím.
A víc to také po ránu nebudu rozepisovat.
registrovaný uživatel sAd 
13.01.2009 (9:47)  
Tripolis: Proč by měli odvolávat v současnosti nejschopnějšího ministra, kterým Kalousek v nynější vládě je? (Ještě vedle Julínka, ale ten to bohužel odnesl jako hromosvod). Oba jsou ochotni alespoň něco dělat. Mno, dále se k politice nebudu vyjadřovat, bo bych se po ránu musel akorát nas*at...
  1 ... 23 24 25 26 27 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko