..: Odbory to myslí se stávkou vážně, vyhrožují kvůli stravenkám :..

bleskPraha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.

Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.

Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.

Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny

"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.

Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.

Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.

Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.

Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!

Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK


Honza Beránek / JTB | 13.1.2009 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 28      Zpráv na stránku:   
13.01.2009 (22:02)  
Jaké způsoby chování, krom nenávistného plivání kolem sebe, zná ctěný P.T. diskutér Ážetďák?
13.01.2009 (22:02)  
Ážetďák) No rozhodně ne bezargumentový populismus plný prázdných invektiv, bohudík! :)
13.01.2009 (21:59)  
Jaké hodnoty, kromě bezbřehého lhaní a kradení uznává současná garnitura?
Registrierter Benutzer SYN 
13.01.2009 (21:41)  
Ážetďák: tak hodnoty co uznával Hitler a komunisti nejsou zrovna dobrým doporučením dneska :-)))
13.01.2009 (21:33)  
Jiří Průša & spol : FIPka platí 3 měsíce ode dne vydání, ne od podání žádosti, dneska jí máte v ruce cca do týdne od okamžiku podání žádosti, vydávání se dělá "on line", ta týdenní prodleva je dána přepravou.
Má 4 políčka, každé platí maximálně 48 hodin. Základní nárok pro zaměstnance v aktivní službě je 1 jízdenka ročně, železniční společnosti si mohou individuálně dohodnout vyšší počet jízdenek. Nárokovost rodinných příslušníků a důchodců si každá železniční společnost stanovuje individuálně. (Údajně mezi Rakouskem a Švýcarskem, přesněji řečeno SBB a ÖBB jsou odlišnosti v době platnosti políčka [24 hodiny], ale je dohodnut vyšší počet FIPek).
Ve Švýcarsku jsou členem sdružení FIP nejen železnice, ale i společnosti provozující lodní dopravu, resp. tam, kde "železniční" společnost provozuje i autobusovou dopravu platí i na příslušné autobusy. V Basileji platí i na tramvajové linky společnosti BLT - žluté tramvaje (tramvaje BLT jsou totiž v železničním kursbuchu), ale neplatí na zelené tramvaje provozované BVB

ČD a ZSSK se dohodly, že místo FIPek si budou uznávat vzájemně "režijky", protože je to výhodnější než vzájemné vydávání FIPek, které by znamenalo zvýšit počet zaměstnanců zabývajících se touto agendou, takže vzájemná dohoda vede k úspoře "neproduktivních" pracovních sil zabývajících se jen vydáváním jízdenek.
13.01.2009 (20:01)  
M: státní zaměstnanci ať daň platí, systém by to naopak komplikovalo (souběh více zaměstnání v jednom roce, souběh s OSVČ), a muselo by se řešit sociální + zdravotní.

Rovné % bez všech výjimek taky nebude nikdy, některé výjimky (kompletní přehled i s tím zda jsou navrženy k ponechání/zrušení viz přílohy k článku http://fokus.respekt.cz/Co-prinese-danova-reforma-3391.html) jsou nezpochybnitelné - třeba výplata nemocenské či sociálních dávek (včetně důchodu).
13.01.2009 (19:41)  
jojo, vetsina Čechacku zna svoje prava, ale uz ne povinnosti. Platy v soukrome i verejne doprave jsou velmi slusne. sice nikoliv v pomeru k zivotnim nakladum, ale v pomeru k jinym profesim a zamestnanim...
A holt financni ohodnoceni je odraz schopnosti a ochotnosti cloveka. Vsem by se libilo h...no delat a brat za to prachy a Paroubek tohle vstepuje lidem, kterejm se to bohuzel libi. Proc podle pruzkumu voli CSSD predevsim lide s nizsim vzdelanim....
Je spousta zamestnani, kde je vyssi zodpovednost, vice povinnosti, vice stresu a presto jsou platy mensi nez ma treba prumerny strojvudce nebo pruvodci...
Je recese, lidi by meli drzet hubu a byt radi, ze maji praci!
Nejednou se stalo, ze odbory bourily, az se postaraly o krach spolecnosti, takze nejen, ze nemeli vyssi platy, ale prisli i o praci
Registrierter Benutzer M 
13.01.2009 (19:22)  
Tak to uz je ale uplne nekde jinde... Doted jsem psal o tom, ze vyhody tehle zmeny spatruji v tom, ze vsichni budou hrat podle stejnych pravidel.
13.01.2009 (19:16)  
AD M proč? protože by někdo mohl ušetřit né. Já osobně zatím témeř na všech změnách daní z přijmu prodělal kromě společného zdanění manželů,jeho zrušení pro mě za loňský rok po odečtení lechce nižších daní znamená ročně cca 8000,- na daních více.Proto se na každou změnu dívám dost nelibě,vždy k horšímu.
Registrierter Benutzer taz 
13.01.2009 (19:14)  
To s tou kozou bych asi vztáhl na sebe. To je ale omyl, ono to tady vypadá, jako by všichni majitelé režijních výhod ČD byli veřejnými nepřáteli, a veškeré problémy v ekonomice pocházely z toho, že denně jezdí stovky tisíc nádražáků zadarmo. Já jen narážím na to, že těch benefitů je víc a ptám se, jestli opravdu budou zdaněny všem.
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko