..: Dopravci žalují stát za podporu Českých drah :..

peníze, foto: www.nasepenize.cz Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.

Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.

Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.

Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny


Vítek_V | 4.2.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pekař 
04.02.2009 (15:24)  
Tady nejde o počty cestujících, ty zjistíš poměrně snadno. Spíš mě zajíma, jak rozpočítáš přijmy z jízdného. To nejsou jen režijky, to je plno různých síťovek od SoNe po In-gold atd. Proto si myslím, že jeden vlak je příliš malá jednotka. Navíc, co třeba pokladní? Bude se počítat do nákladů příšlušné trati? Ale co když si koupím jízdenku na tuto trať na druhém konci republiky?
Daleko snažší to je v autobusu. Přijdu, řeknu jedou horní dolní a je to, že:)
registrovaný uživatel M 
04.02.2009 (15:15)  
Ano, chci vycislit naklady na jeden spoj... Naklady na personal i palivo jsou myslim zname celkem dobre, rezie se daji nejakym zpusobem rozpocitat. A pocty cestujicich? No, myslim, ze prumery za delsi obdobi zase tak moc problem odhadnout neni. Ty prece taky odhadnes, kolik k vam prijde do "provozovny" lidi. Neni to kazdej den stejne, ale v delsim obdobi tam myslim zas tak moc rozdily nebudou...

Pokud tohle neudelas, tak nechapu, na zaklade ceho muzes tvrdit, ze dvojnasobek dnesnich dotaci bude realnejsi cislo? Protoze budes mit ten pocit? Co kdyz ten dvojnasobek bude polovinou optima? Nebo co kdyz bude ctyrnasobkem?

Jako kdyz das hyrive zenske litr na sminky a hadry, tak to utrati ihned. Kdyz ji das dva litry, tak je ale utrati ez problemu taky. Pritom halenku a rasenku sezene i za 500. Jinymi slovy - furt jaksi nevis, kolik vlastne ty sminky stoji... Pokud nevis, za kolik se co prodava, tak to proste nemuzes kupovat. Nemuzes prijit do rakouske samosky a rict "je tohle stoji 10 penez, to je levne" - tech 10 je pro tebe (zejmena bez smenneho kurzu eura) zcela bezrozmerne cislo. Nevis ani jestli je to drahe, ani jestli je to levne...

Vedlejsi efekt spocitani nakladu na jednu trat by byl tenhle - trat XXX si drahy oceni na tolik a tolik a toto cislo bude velmi snadno srovnatelne s autobusy. A zadne problem s uzaviranim trati nebudou, protoze stejne po nich nema co jezdit. Stovky becek tisic let za zenitem se proste zrusi bez nahrady. Problem by mozna byl v situaci, kdyby vsude jezdily nove vozy a vznikl by problem "co s nimi". To ale u nas skutecne nehrozi. Takze ano, pojdme tlacit CD k tomu, at sdeluji jednotlive ceny (ostatne vzdyt je stat "jedinym" zakaznikem!). A zjistujme, ze nektere trate jsou absolutni cerna dira. NEBO zjistujme, ze nektere trate jsou "zlaty dul" (z hlediska uspor) a neplatme vedle nich zbytecne i autobusy...


Pokud je to takovej problem zjistit pocty cestujicich a tak, tak podle ceho se vlastne urcuji intervaly na jednotlivych spojich? Jako nejakej koumak si rano sedne ke stolu a rekne "tak chlapi, jednicka bude jezdit treba po 10 minutach, dvojka po 20 a trojka po 30 - sak at se dobre pamatuje, no ni?"
registrovaný uživatel pekař 
04.02.2009 (15:05)  
M: právě že ten dvojnásobek je tím reálnějším číslem. Nebo chceš náklady vyčíslit na jeden spoj:)?
registrovaný uživatel M 
04.02.2009 (14:59)  
Jednou kdysi v praci jsem delal nejakej rozpocet projektu. Ja jakozto ekonom amater jsem na to sel tak, ze jsem si spocital lidi na oddeleni, jejich platy, k tomu nejakej odhad potrebnych externistu a vyslo mi, kolik musim vydelat (cena projektu), abych to uzivil.

Sef, prirodovedec s lety praxe mi rekl, ze je to blbost, ze spravne je to tak, ze se napred zjisti, kolik vydelam (mam pocit, ze to chtel urcite z nejake tabulky nebo co) a podle toho nasmlouvam lidi...

V pripade CD to, mam pocit, funguje tak, ze nezjisti kolik maji vydelat (a jen reknou nejake cislo) a ani nezjisti, kolik za to cislo (ktere dostanou) muzou zaplatit "lidi na oddeleni". Jedine, co jim nakonec vyjde presne je vypocet ztraty*

*Ekonomicky je to celkem unikum - je to ztrata vznika po doplaceni ztraty:-))


pekar - to ale nedockam toho, na co cekam - tzn. ze CD reknou, ze za tohle chcou tolik a tolik, jinak nebudou jezdit, protoze to stoji tolik a tolik. Dockam se poze dalsiho hausnumera vycucaneho z prstu. Jestli je to cislo jedna, dva, pet nebo tricettri, to nehraje roli
registrovaný uživatel pekař 
04.02.2009 (14:56)  
M: se dočkáš. Jsem četl výrok jednoho chlapce z ČD, na jehož jméno si nemůžu vzpomenout, že dotace od krajů/státu by se mohly/měly časem až zdvojnásobit.
registrovaný uživatel M 
04.02.2009 (14:52)  
TAK AT UZ TO KONECNE PREDLOZI!!!!!!

PS: Kdyz CD vyhraly vyberove rizeni za 14 korun na kilometr, tak tuhle cenovou kalkulaci predlozil kdo?!
registrovaný uživatel M 
04.02.2009 (14:51)  
pekar - v tom pripade by ale vlaky nemely jezdit, ne? Myslis, ze te taxik sveze, kdyz mu nedas na benzin? Pokud CD nedostavaji zaplacene ztraty, tak at se neprihlasuji do VR, tak at nejezdi. Pokud jezdi, tak nemaji brecet, protoze tohle bebi si delaji samy.
A bohuze je to tak, ze ony velmi dobre vedi, ze stat to nakonec stejne jakozto vlastnik zaplati, takze jim vlastne o nic nejde
registrovaný uživatel pekař 
04.02.2009 (14:49)  
Ideesák: jenže ta kalkulace od oka je jedna z nejnižších v Evropě. Kdyby předložily skutečnou, bude kapánek vyšší a to chci ty kraje slyšet...
04.02.2009 (14:41)  
pekaři, už pochop, že ČD musí tu ztrátu prokázat. Předloží-li kalkulaci bei voko, jak to dělají teď, nemůžou se divit (ani my), že jsou ve ztrátě. Prostě je to tak, jak píš M ve 14:25 - někde nastala chyba. Pochybuji, že je u krajů
registrovaný uživatel pekař 
04.02.2009 (14:34)  
Regionální vlaky produkují roční ztrátu kolem 3mld.Kč i přes zmíněné dotace. Hold, jsou příliš nízké.
Jinak, ta žaloba mi přijde jako výborný důvod napsat článek:)
  1 ... 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko