Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.
Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.
Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.
Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny

Daleko snažší to je v autobusu. Přijdu, řeknu jedou horní dolní a je to, že:)
Pokud tohle neudelas, tak nechapu, na zaklade ceho muzes tvrdit, ze dvojnasobek dnesnich dotaci bude realnejsi cislo? Protoze budes mit ten pocit? Co kdyz ten dvojnasobek bude polovinou optima? Nebo co kdyz bude ctyrnasobkem?
Jako kdyz das hyrive zenske litr na sminky a hadry, tak to utrati ihned. Kdyz ji das dva litry, tak je ale utrati ez problemu taky. Pritom halenku a rasenku sezene i za 500. Jinymi slovy - furt jaksi nevis, kolik vlastne ty sminky stoji... Pokud nevis, za kolik se co prodava, tak to proste nemuzes kupovat. Nemuzes prijit do rakouske samosky a rict "je tohle stoji 10 penez, to je levne" - tech 10 je pro tebe (zejmena bez smenneho kurzu eura) zcela bezrozmerne cislo. Nevis ani jestli je to drahe, ani jestli je to levne...
Vedlejsi efekt spocitani nakladu na jednu trat by byl tenhle - trat XXX si drahy oceni na tolik a tolik a toto cislo bude velmi snadno srovnatelne s autobusy. A zadne problem s uzaviranim trati nebudou, protoze stejne po nich nema co jezdit. Stovky becek tisic let za zenitem se proste zrusi bez nahrady. Problem by mozna byl v situaci, kdyby vsude jezdily nove vozy a vznikl by problem "co s nimi". To ale u nas skutecne nehrozi. Takze ano, pojdme tlacit CD k tomu, at sdeluji jednotlive ceny (ostatne vzdyt je stat "jedinym" zakaznikem!). A zjistujme, ze nektere trate jsou absolutni cerna dira. NEBO zjistujme, ze nektere trate jsou "zlaty dul" (z hlediska uspor) a neplatme vedle nich zbytecne i autobusy...
Pokud je to takovej problem zjistit pocty cestujicich a tak, tak podle ceho se vlastne urcuji intervaly na jednotlivych spojich? Jako nejakej koumak si rano sedne ke stolu a rekne "tak chlapi, jednicka bude jezdit treba po 10 minutach, dvojka po 20 a trojka po 30 - sak at se dobre pamatuje, no ni?"
Sef, prirodovedec s lety praxe mi rekl, ze je to blbost, ze spravne je to tak, ze se napred zjisti, kolik vydelam (mam pocit, ze to chtel urcite z nejake tabulky nebo co) a podle toho nasmlouvam lidi...
V pripade CD to, mam pocit, funguje tak, ze nezjisti kolik maji vydelat (a jen reknou nejake cislo) a ani nezjisti, kolik za to cislo (ktere dostanou) muzou zaplatit "lidi na oddeleni". Jedine, co jim nakonec vyjde presne je vypocet ztraty*
*Ekonomicky je to celkem unikum - je to ztrata vznika po doplaceni ztraty:-))
pekar - to ale nedockam toho, na co cekam - tzn. ze CD reknou, ze za tohle chcou tolik a tolik, jinak nebudou jezdit, protoze to stoji tolik a tolik. Dockam se poze dalsiho hausnumera vycucaneho z prstu. Jestli je to cislo jedna, dva, pet nebo tricettri, to nehraje roli
PS: Kdyz CD vyhraly vyberove rizeni za 14 korun na kilometr, tak tuhle cenovou kalkulaci predlozil kdo?!
A bohuze je to tak, ze ony velmi dobre vedi, ze stat to nakonec stejne jakozto vlastnik zaplati, takze jim vlastne o nic nejde
Jinak, ta žaloba mi přijde jako výborný důvod napsat článek:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











