Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.
Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.
Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.
Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny

Takze vsichni, co sedi za tunelovani (no zas tolik jich neni...) jsou blbci, protoze u soudu meli proste rict, ze to byly obycejne prodeje?:-))
Ja mam naprosto LEGALNI napad, jak dostat CD do zisku... Ceske drahy zalozi firmu EF, ta rocne od CD koupi veci za 10 miliard a CD budou v nadhernem zisku. Pravda, tech deset miliard bude muset firma EF nekde ziskat (to nekde je na 4 pismena a zacina na "S"), ale nikdo nebude moct Ceske drahy obvinovat z toho, ze na ukor ostatnich cerpa statni dotace. Ceske drahy budou ty ciste, krasne, ziskove. To EF bude somrovat nejaky prachy:-))
pekar - aha, takze to teda nejde... Takze pokud v nejake automobilce dojde na situaci, kdy je potreba omezit vyrobu urciteho typu vozu (pozn.: Pokud bych tohle psal pred dvema lety, tak by slo o to, vyrobu ceho rozsirit:-), tak se sef pta manazera vyroby nebo financi nebo cert vi koho - panove, jake mame naklady a zisky z jednotlivych typu? A manazer financi rekne: Nevime... Sef: Jak je to mozne, ze to nevite? Manazer: Vite, kdyz mi nakupujeme zarovky do zadnych blinkru spolecne pro vice typu aut (pozn.: podoba se sitovkama) a nevime jak je rozpocitat a nemuzeme tudiz stanovit naklady (a zisk) na jeden typ auta. Jiny manazer: Jo a taky pracovnik Jiri Fryzl, ktery obvykle dela na typu ABC minulou stredu tri hodiny pracoval na typu DEF (pozn.: podoba s tim, ze pokladni v Rapoticich proda listek do Liberce) a ted nevime, jak jeho praci ocenit. Proste my si myslime, ze zjistit nakaldy jednotliveho typu neni mozne. Sef: Aha, tak to jsem nevedel, ja jsem myslel, ze to pujde. Takze jedine reseni je snizit vyrobu vsech typu proporcionalne? Manazeri: Ano, tohle je jedina moznost...
No a stejne se patrne rozhoduje treba i ta Student Agency nebo soukrome aerolinky (nebo jina spolecnost provozujici dopravu bez dotaci). Proste jednotlive linky se stanovuji zcela nahodne. Jestli jedna linka je ziskovejsi nez jina, tak to neni mozne nijak zjistit...
Navíc nevím,co Jančurovci řeší,byl to obyčejný prodej majetku z čd do sždc.Naprosto legální
Je nemožné (resp. o ničem nevypovídající a tedy potenciálně nebezpečné) vyčílsit "obecně" náklady na 1 spoj. Co by však jít mělo, je spočítat celkové náklady za například běžný týden pro určitý rozsah a podobu provozu. Případně pak dopočítávat - za podmínky neměnné existence okolního provozu - kolik by v tom kterém případě znamenalo přidat/ubrat vlak či pár vlaků.
Ale pokud kraje chtějí ocenit každý vlak zvlášť (?), pak se nedivím že se k tomu ČD nemají.
Jinak já se taky hlásím k těm, které by zajímalo, kolik který vlak přesně stojí a kolik substrátu odveze. Ba ještě líp-kolik stojí provoz na jednotlivých tratích. Podotýkám, že považuju za správný, aby na osobokilometr šlo dráhám víc peněz z krajských rozpočtů než silniční dopravě, ale rozumně.
Jinak na vlak to nikdo pocitat nebude. Uz proto, ze v 11 by logicky vysla jina ztrata nez v 16. Na jeden vlak by se to holt vydelilo poctem spoju. Furt by se k tomu ale doslo nejak "vedecky" a ne podle vysledku losovani sportky...
Co se pokladni tyce, tak v autobuse tam ten pokladni jaksi byt musi, protoze nedela jen to, ze jednou za hodinu zvedne okynko a jde zamavat vlaku:-)
Jiste by nemel byt problem s tim, zjistit, kolik se v te ktere stanici proda jizdenek. Je potom uz na rozhodnuti firmy, jestli takoveho cloveka ma smysl platit. Ze lze v "Rapoticich" koupit jizdenku do Liberce a tim "rozlozit" statistiku, tak to nepopiram, ale myslim, ze takovych jizdenek se tam casto moc neproda... Krome toho, ucelnost pokladni by zjevne a logicky nebyla hodnocena podle trzby, ale podle kusu (rekneme podle fixnich nakladu, ktere kazda jizdenka ma)...
Tak ci onak, kdyz jsem si vcera koupil rifle, tak moje vydaje na obleceni za cely rok asi nebudu pocitat jako vcerejsi vydej krat 365, coz je presne to, kam ty smerujes (nakup jizdenky na druhem konci republiky)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











