Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.
Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.
Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.
Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny

p.s.: dojdi si k lékaři, máš zřejmě problémy se zrakem - koženka červená, hnědá, zelená, šedá...jasně, ale žlutá?
A každý to musí využít na to, co napsal do projektu a doložit fakturami a doklady, jinak musí dotaci vrátit ! Zřejmě 12 mld. do slepých uliček ČD nemusí být nikde vidět, někam se odlily a
nikdo nemusí vědět kam....
Dále je otázka jak moc tehdy kreativně účtovali, ono by se muselo hodně podrobně rozebírat podklady ke zprávám abychom zjistili jak pečlivě rozdělovali mezi jednotlivé divize společné náklady, řekněme například za personál atd.
Po oddělení to bude o něco průhlednejší, uvidíme.
Jinak si prosím všimněte že výnosy z nákladní i osobní dopravy jsou řádově podobné (cca. 17G vs 13G), a dále ztráta z provozování osobní dopravy činí 2,7G při nákladech (deklarovaných) 15G a výnosech (hlavně jízdné a platby od státu a krajů) 12,5G.
Z toho mi vychází že v celkovém průměru je ztráta nějakých 20%. Pak je trochu otázka odkud se bere tvrzení že právě zrovna ZDO v krajích je ta část na které vzniká ta ztráta (a že by měly platit dvakrát tolik), zase to bude silně záležet na tom "komu co naúčtuju"...
Jo a jako perlička - chcete se vsadit že součástí těch nákladů na osobní dopravu jsou i pokuty které dostaly ČD za různá nedodržení vozidel / zpoždění atd? Pikantní že? :-)))
V tahanicích s kraji o nákladech na ZDO si osobně myslím že pravda bude tak někde mezi, kraje to pochopitelně zkoušejí ukecat na co nejmíň a ČD řvou preventivně aby někoho nenapadlo jim platit míň než dosud.
P.S. Moc se mi líbila věta "naopak v rámci objednávky ZDO v dálkové dopravě (mimo veřejně soutěžené tratě Most–Plzeň a Liberec–Pardubice) byl dopravci ČD historicky poprvé přiznán přiměřený zisk, byť ne v maximální možné výši" tam mi nedá si pomyslit co asi tak je v jejich očích přiměřený zisk a kolik asi je ta maximální výše :-)))
ČD dostaly 12 mld. kč na co. Na obnovu vozového parku a nebo na kterékoliv výdaje, což v důsledku znamená, že si tím pokryly ztrátu vzniklou tím, že nehospodaří efektivně a kraje nechtějí platit více?
Na co ty peníze oficiálně byly?
Jestli na obnovu vozového parku, pak bych to jaksi neřešil a nechal státnímu dopravci peníze, ať koupí více City Elefantů apod., aby nahradily ten šrot na regionálních spojích. Jančuru stejně zajímají pouze dálkové relace, kde chce jezdit nedotovaně.
Konečně někdo s tou žalobou přišel, arogance MD a ČD už byla opravdu do nebe volající...
Borovicka - tohle ale prece vubec neni o zlutych vlacich, tohle je o nasich penezich. Kdyz si poslanci zvednou platy, tak se vsichni muzou posrat, kdyz se 12 giga nacpe draham do chrtanu a nikdo nevi za co, tak je to v pohode?
Jinak Jancura sice v autobusech podnika, ale tyhle jeho aktivity zjevne nesmeruji k tomu, aby posilil svoji autobusovou pozici, ale aby se dostal na koleje, kde vidi mnohem vetsi potencial...
Anri - takze ta ztrata CD je zpusobena temi sankcemi? Protoze jak jinak dojde k nerovnosti ztraty a doplaceni ztraty?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










