..: Dopravci žalují stát za podporu Českých drah :..

peníze, foto: www.nasepenize.cz Česko – Sdružení železničních společností (SŽS), zastupující externí dopravce, připravilo žalobu na český stát. Ta bude v nejbližších dnech odeslána k Evropskému soudnímu dvoru do Bruselu. Za žalobou stojí Radim Jančura ze společnosti Student Agency, který jí dokončil. Stát se podle SŽS dopustil nedovolené podpory, kdy drahám vyplatil 12 miliard za majetek převedený SŽDC. Podle železničních dopravců, které SŽS zastupuje, právě stát jakožto vlastník ČD zaplatil prakticky sám sobě za vlastní majetek. Za vyčleněný majetek měl však zaplatit pouze náklady, které se pohybují v řádu stovek milionů.

Ve finále se však jedná o částku blížící se zmiňované hodnotě 12 miliard. Z toho obnosu dráhy chtějí financovat například nákup nových souprav, či jinak investovat do majetku podniku. Díky tomu tak mají před konkurenčními společnostmi značnou výhodu. Za podanou žalobou nestojí jen na železničních serverech přetřásaná a diskutovaná Student Agency. Sdružení železničních společností zastupuje dalších 18 dopravců neméně zvučných jmen, jako Viamont, Veolia Transport, RailTransport či JHMD, nicméně Student Agency měla na vytvoření a samotné přípravě významnou roli. Poněkud nedotaženě se však jeví fakt, že Jančura jen chce, aby si stát vzal své peníze od ČD zpět.

Resort dopravy, kterému nyní šéfuje Petr Bendl (ODS), si za svým verdiktem o platbách pro dráhy vždy pevně stál. Dle ministerských pracovníků však údajně nešlo majetek z drah přímo vyvést i přes to, že jeho majoritním vlastníkem byl stát a s možným oddělením se počítalo již v dobách, kdy vláda majetek převedla z původní státní organizace. Dle Mužíka tak právě stát zvýhodil dopravce, který má na železniční sféře monopol.

Zdroje: SŽS, Hospodářské noviny


Vítek_V | 4.2.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel gzy 
04.02.2009 (19:42)  
borovičko, jezdím denně do práce rychlíkem v úseku Kolín - Praha (a zpět) a to vlaky jedoucí kamkoliv a odkudkoliv, až na výjimky jsou koženková B, občas přetažené látkou, abych CD nekřivdil, semtam zmíněný bohumínský cirkus, což je dost zfušovaná pseudorekonstrukce (stále skřín a podvozek značně odleželé konstrukce) a v lepším případě látkové sedačky made in DDR... vrcholem jsou stará béčka na vlacích kategorie EC.

p.s.: dojdi si k lékaři, máš zřejmě problémy se zrakem - koženka červená, hnědá, zelená, šedá...jasně, ale žlutá?
registrovaný uživatel dohlib 
04.02.2009 (19:41)  
U nás na MÚ lze zažádat o grant/dotaci na činnost zájmových spolků na území města. Musí se zažádat na formuláři a obhájit žádost. Pak se dostává v řádu tisíců až do cca 15 tis. Kč.
A každý to musí využít na to, co napsal do projektu a doložit fakturami a doklady, jinak musí dotaci vrátit ! Zřejmě 12 mld. do slepých uliček ČD nemusí být nikde vidět, někam se odlily a
nikdo nemusí vědět kam....
registrovaný uživatel SYN 
04.02.2009 (19:37)  
xAnri05: Uvádíte odkaz na výroční zprávy ČD, ovšem nejnovější z nich je k dispozici za rok 2007. Vzhledem k tomu že v tom roce byl ČDC ještě součástí skupiny tak to nám moc neprozradí.
Dále je otázka jak moc tehdy kreativně účtovali, ono by se muselo hodně podrobně rozebírat podklady ke zprávám abychom zjistili jak pečlivě rozdělovali mezi jednotlivé divize společné náklady, řekněme například za personál atd.
Po oddělení to bude o něco průhlednejší, uvidíme.
Jinak si prosím všimněte že výnosy z nákladní i osobní dopravy jsou řádově podobné (cca. 17G vs 13G), a dále ztráta z provozování osobní dopravy činí 2,7G při nákladech (deklarovaných) 15G a výnosech (hlavně jízdné a platby od státu a krajů) 12,5G.

Z toho mi vychází že v celkovém průměru je ztráta nějakých 20%. Pak je trochu otázka odkud se bere tvrzení že právě zrovna ZDO v krajích je ta část na které vzniká ta ztráta (a že by měly platit dvakrát tolik), zase to bude silně záležet na tom "komu co naúčtuju"...
Jo a jako perlička - chcete se vsadit že součástí těch nákladů na osobní dopravu jsou i pokuty které dostaly ČD za různá nedodržení vozidel / zpoždění atd? Pikantní že? :-)))

V tahanicích s kraji o nákladech na ZDO si osobně myslím že pravda bude tak někde mezi, kraje to pochopitelně zkoušejí ukecat na co nejmíň a ČD řvou preventivně aby někoho nenapadlo jim platit míň než dosud.

P.S. Moc se mi líbila věta "naopak v rámci objednávky ZDO v dálkové dopravě (mimo veřejně soutěžené tratě Most–Plzeň a Liberec–Pardubice) byl dopravci ČD historicky poprvé přiznán přiměřený zisk, byť ne v maximální možné výši" tam mi nedá si pomyslit co asi tak je v jejich očích přiměřený zisk a kolik asi je ta maximální výše :-)))
04.02.2009 (19:35)  
Já tomu maminko asi nerozumím ...
ČD dostaly 12 mld. kč na co. Na obnovu vozového parku a nebo na kterékoliv výdaje, což v důsledku znamená, že si tím pokryly ztrátu vzniklou tím, že nehospodaří efektivně a kraje nechtějí platit více?

Na co ty peníze oficiálně byly?
Jestli na obnovu vozového parku, pak bych to jaksi neřešil a nechal státnímu dopravci peníze, ať koupí více City Elefantů apod., aby nahradily ten šrot na regionálních spojích. Jančuru stejně zajímají pouze dálkové relace, kde chce jezdit nedotovaně.
registrovaný uživatel Web 
04.02.2009 (19:30)  
borovička: To víte že povede. Když skončí tyhle nejrůznější nalejvání stranou, bude vidět kolik ta sláva opravdu stojí. Minimálně pak bude konec veselým příspěvkům o tom, za jak málo proti okolním správám ČD jezdí (akorát se semtam dosype pár miliard "mimo") a jak by to soukromník bez synergických efektů nezvlád.

Konečně někdo s tou žalobou přišel, arogance MD a ČD už byla opravdu do nebe volající...
04.02.2009 (19:28)  
gzy: rychlíkem (žlutá koženka) jsem jel za posledních 10 dnů 4x, Bmz 1x (2 vozy na Plečnikovi). Stačí? Co změní ta žaloba? Dráhy dostanou méně a Jančura bude krmit média o superexpresu prý lepším než nejlepší TGV či ICE. Kolik takových vlaků asi bude doopravdy vypravovat?
04.02.2009 (19:23)  
kdyz se 12 giga nacpe draham do chrtanu a nikdo nevi za co, tak je to v pohode? To že se "neumí" nacpat x giga drahám, aby si za to dráhy (né nutně ČD) obnovovaly provoz na důstojnou úroveň, je především chybou politiků, kteří neumí či nechtějí nastolit pravidla, aby peníze šly tam kam maj. To úředníček ČD nezmění, ale pravda, může se bránit házením klacků pod nohy druhým. To ovšem žalobou dělá Jančura také. A k prosperující železnici to nepovede.
registrovaný uživatel gzy 
04.02.2009 (19:17)  
borovičko, borovičko, už tu borovičku nepij... nevím, kdy jsi jel naposledy rychlíkem, ale pokud jezdím stále ve vozech 30-40 let starých, maximálně po jakési a často dost hrozně zfušované pseudorekonstrukci (bohumínský cirkus, regiohnoya atd.), tak přemýšlím, kde jsou ty miliardy leta letoucí údajně investované do vozového parku...
registrovaný uživatel dohlib 
04.02.2009 (19:17)  
Jsem pro, ať jezdí méně vlaků, ale zato pokud možno obsazených a ne vagóny pamatující pomalu Stalina. Ale ČD chce mít monopol a ostatním dopravcům se házejí (RT Expres) a budou házet (SA) klacky pod nohy. Vždyť už na to měli od 90. let dost času, alespoň zlepšit image, když s obnovou techniky a infrastruktury to nešlo tak rychle. Zatím jsem neviděl na ČD žádnou pozitivní změnu v tomto ohledu, spíše naopak. Jen nastavená dlaň, nyní už spíše velký pytel a daňový poplatníku dej, jinak vláčky nebudou.....
registrovaný uživatel M 
04.02.2009 (19:13)  
ondrej - ridit autobus je sranda, protoze se zabavis volantem. Ridit vlak je nuda, furt to jede rovne...

Borovicka - tohle ale prece vubec neni o zlutych vlacich, tohle je o nasich penezich. Kdyz si poslanci zvednou platy, tak se vsichni muzou posrat, kdyz se 12 giga nacpe draham do chrtanu a nikdo nevi za co, tak je to v pohode?
Jinak Jancura sice v autobusech podnika, ale tyhle jeho aktivity zjevne nesmeruji k tomu, aby posilil svoji autobusovou pozici, ale aby se dostal na koleje, kde vidi mnohem vetsi potencial...

Anri - takze ta ztrata CD je zpusobena temi sankcemi? Protoze jak jinak dojde k nerovnosti ztraty a doplaceni ztraty?
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko