..: Ministerstvo dopravy zvažuje vypsání tendrů na rychlíky :..

Chotějovice, foto: Andrew33Česká republika - S příchodem Petra Bendla do ministerského křesla přicházejí mnohé novinky z oblasti vlakové dopravy, které tento resort připravuje. Tou nejvýraznější je, že se ministerstvo chystá vypsat výběrová řízení na provozování dálkových vlaků, na které stát každoročně Českým drahám doplácí. Blýská se na lepší časy? Bendl se nechal slyšet, že ministerstvo má zájem na tom, aby se na železnici rozvíjela konkurence. Pokud by dopravci projevili zájem o provozování těchto vlaků, ministerstvo má v plánu soutěž vyhlásit ještě před koncem letošního roku. Bendlův postoj znamená výraznou změnu v celkovém přístupu MD k objednávkám vlaků. Ty doposud automaticky objednávalo u Českých drah, kterým na jejich provoz jen za loňský rok muselo doplatit 3,3 miliardy.

Poslední pokus o vlakový provoz pod taktovkou jiné společnosti, než ČD se datuje do roku 2006. Tehdy resortu dopravy šéfoval Milan Šimonovský. Stát tehdy vypsal VŘ na provozování rychlíků po trati z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce a z Plzně přes Žatec do Mostu. Soutěže se zúčastnil tehdejší Connex, Viamont nebo Railtrans, nicméně jasným vítězem se staly dráhy, které byly nuceny na tyto tratě přemístit zánovní motorové vozy a jednotky z jiných destinací. Po vítězství drah Sdružení železničních dopravců, jehož členy jsou všechny výše jmenované společnosti, vyslovilo podezření, že ČD vyhrály především díky dumpingové ceně.

Společnost Railtrans (dnes Railtransport) chtěla v roce 2007 konkurovat ČD na trati z Prahy do Ostravy i bez státních dotací. Její plán však nakonec ztroskotal. Na stejné trase chce podnikatelské štěstí zkusit i Student Agency, jejíž majitel Radim Jančura nešetří kritikou na dráhy a stát, že brání vstupu konkurence na české koleje.

Ministerstvo dopravy letos chystá mimořádnou finanční injekci krajským vlakům, těm podle ČD chybí až 3,2 miliardy. Podle Bendla však půjde o jednorázový příspěvek, který se již nebude muset opakovat. Finanční prostředky musí nejdříve poskytnout ministerstvo financí. Jednou z možností, jak do budoucna ušetřit je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem vlaků, který si samy finančně pokryjí z vlastních rozpočtů. Musejí však také zvážit, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na lokálky pustí konkurenci ČD.

Zdroj: ČT24


Vítek_V | 20.2.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
21.02.2009 (22:30)  
To je zajímavé, že ještě žádné VŘ vypsané není (a tedy ještě neexistují podmínky) ale polovina přispěvatelů už má jasno v tom, že přijde o jednotný tarif a společnou jízdenku. (Znáte to o stahování kalhot, když brod je ještě daleko?)

Mě je tato výhoda ukradená. Je to sice příjemné, ale stejně musím často přestupovat na jiný druh dopravy, kde potřebuji jinou jízdenku. Větší službu by pro mne dopravce udělal pokud by byl schopen jezdit alespoň rámcově na čas, protože obávat se o přestup na autobus v 20 min zpožděném vlaku není nic moc.

Pohybuji, že by ztráta této výhody způsobila odliv cestujících, možná (spíš určitě) bude reptat jistá skupuina vybavená režijkama. Naopak, každé i jen dílčí zlepšení jistě budou cestující kvitovat (čisitota, vozový park, přesnost provozu). Navíc rozumní dopravci se rádi domluví na tarifní spolupráci, protože je snažší získat cestujícího co už odněkud přijel vlakem (pokud to nebude některé strana bojkotovat).
registrovaný uživatel pekař 
21.02.2009 (22:19)  
Já normálně žasnu. Co má tarif společného s koženkou? Přirozeně, že všichni chceme novější vlaky. Ale trend jednotného tarifu v Evropě snad vidí i sofista M...
registrovaný uživatel SYN 
21.02.2009 (22:12)  
Jan Slezingr: vas pozadavek je sice relativne racionalni, ovsem naprosto odmitam kvuli nemu donekonecna prodluzovat agonii monopolu CD. Jo a muze se stat ze slepe trvani na nem taktez dokaze system totalne rozlozit, zatim to docela uspesne pokracuje ne? Jakoze mame jedinou jizdenku skrz republiku (s vyjimkou MHD jak upozornuje M!) ale vlaky se postupne blizi nepouzitelnosti - (ne)kvalitou, pomalosti a castymi zpozdenimi...
registrovaný uživatel M 
21.02.2009 (22:11)  
lidé jsou zvyklí na nákup jedné, zpravidla zpáteční jízdenky a už cestou nemusejí řešit, aby jim zbyly prachy do vlaku.

Mam pocit, ze se zpatecnima listkama to VUBEC nesouvisi... Pokud si koupim treba i osm zpatecnich listku, tak stale nemusim resit, jestli mi zbydou prachy do vlaku. Protoze stejne jako ted budu mit zpatecni listek (listky)

Jinak ja chci takovou zeleznici, kde si koupim treba pet listku (ted kdyz nekam jedu mhd-vlak-mhd-letadlo-mhd, tak taky nejedu na jeden a da se to prezit, zvlast kdyz nakup cehokoliv mi zabre asi tricet vterin...), ale at vsech pet casti je na urovni. No ale pokud nekomu vyhovuje smradek, ale teploucko...

Pokud jde o ty nemistne predsudky, tak ten Pikeheaduv je ROZHODNE MENE nemistny nez predsudek, ze vsem budou ujizdet vlaky, ze jidem nezbydou penize na zpatecni cestu a dalsi, hloupe, vymluvy, proc to nebo to nejde...
Autobusem lide jezdi, vzdycky si musi koupit listek, a zvladaji to. Dokonce zvladaji i to, aby jim zbyly prachy na zpatecni cestu...
21.02.2009 (21:10)  
Kovařík
Jojo, nějak mi unikl jeden váš příspěvek o kousek níž. Nakonec i s Viamontem ČD spolutarifují a to dokonce i u síťových jízdenek.
21.02.2009 (21:08)  
Takže kvůli jedné výhodě si necháme vzít jinou. Já přeci nehájím současný stav vozů. Současný tarifní systém není příčinou bídy, která panuje ve vozech.
Nechci přijít o něco, co dobře funguje.
registrovaný uživatel Kakov 
21.02.2009 (21:04)  
Pikehead: laskave sem netahejta nemistne predsudky, protoze jednotny tarif vubec neznamena kozenku... atd.
to je jen Vase nepochopeni veci
registrovaný uživatel Kakov 
21.02.2009 (21:01)  
Jan Šlezingr: ale dyt to ja chci preci take (tj. totez co vy!!) jen jsem tim chtel podporit svuj predchozi prispevek, a ukazat ze uz dnes je mozne, aby dva dopravci si jizdenky uznavali a tudiz je mozne to uznavat i celorepublikove v budoucnu...

ale obavam se ze vladnouci ODS klika nechce jednotny tarif, protoze jen bez hlave hleda soukromniky a o zadnych tarifnich podminkach neuvazuje
21.02.2009 (20:57)  
Mr. Slezingr: tak tento skvelej napad si laskave realizujte sam, ja si klidne koupim dva listky, pokud nebudu muset sedet na kozence (pripadne na chodbicce u smradlavyho WC, coz je "Intercity Standard CD").
21.02.2009 (20:49)  
Karel Kovářík
Některé... V tom je zakopán pes. Až si budou uznávat všechny, potom se o tom bavme.
Já chci železnici takovou, kde přijdu k pokldně/automatu/průvodčímu a řeknu - jízdenku z Horní Dolní v Orlických horách do Zadní Lhoty na Šumavě. Kolik dopravců se na mé cestě vystřídá, je mi fuk.
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko