..: Ministerstvo dopravy zvažuje vypsání tendrů na rychlíky :..

Chotějovice, foto: Andrew33Česká republika - S příchodem Petra Bendla do ministerského křesla přicházejí mnohé novinky z oblasti vlakové dopravy, které tento resort připravuje. Tou nejvýraznější je, že se ministerstvo chystá vypsat výběrová řízení na provozování dálkových vlaků, na které stát každoročně Českým drahám doplácí. Blýská se na lepší časy? Bendl se nechal slyšet, že ministerstvo má zájem na tom, aby se na železnici rozvíjela konkurence. Pokud by dopravci projevili zájem o provozování těchto vlaků, ministerstvo má v plánu soutěž vyhlásit ještě před koncem letošního roku. Bendlův postoj znamená výraznou změnu v celkovém přístupu MD k objednávkám vlaků. Ty doposud automaticky objednávalo u Českých drah, kterým na jejich provoz jen za loňský rok muselo doplatit 3,3 miliardy.

Poslední pokus o vlakový provoz pod taktovkou jiné společnosti, než ČD se datuje do roku 2006. Tehdy resortu dopravy šéfoval Milan Šimonovský. Stát tehdy vypsal VŘ na provozování rychlíků po trati z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce a z Plzně přes Žatec do Mostu. Soutěže se zúčastnil tehdejší Connex, Viamont nebo Railtrans, nicméně jasným vítězem se staly dráhy, které byly nuceny na tyto tratě přemístit zánovní motorové vozy a jednotky z jiných destinací. Po vítězství drah Sdružení železničních dopravců, jehož členy jsou všechny výše jmenované společnosti, vyslovilo podezření, že ČD vyhrály především díky dumpingové ceně.

Společnost Railtrans (dnes Railtransport) chtěla v roce 2007 konkurovat ČD na trati z Prahy do Ostravy i bez státních dotací. Její plán však nakonec ztroskotal. Na stejné trase chce podnikatelské štěstí zkusit i Student Agency, jejíž majitel Radim Jančura nešetří kritikou na dráhy a stát, že brání vstupu konkurence na české koleje.

Ministerstvo dopravy letos chystá mimořádnou finanční injekci krajským vlakům, těm podle ČD chybí až 3,2 miliardy. Podle Bendla však půjde o jednorázový příspěvek, který se již nebude muset opakovat. Finanční prostředky musí nejdříve poskytnout ministerstvo financí. Jednou z možností, jak do budoucna ušetřit je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem vlaků, který si samy finančně pokryjí z vlastních rozpočtů. Musejí však také zvážit, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na lokálky pustí konkurenci ČD.

Zdroj: ČT24


Vítek_V | 20.2.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
21.02.2009 (11:12)  
Ad civilizovane zeme: Kolik stoji priplatek na MHD k jizdnemu treba z Linze do Vidne - ve Vidni ale nechci ani do Zoo, ani na Sissi. Chci jen kombinovanej listek na vlak a MHD
21.02.2009 (10:11)  
PavelQ: Co se tyce nakupu jizdenek, doporucil bych vasi pozornosti toto: http://www.mobilmania.cz/Bleskovky/Mobilni-platby-NFC-se-zacnou-testovat-u-O2-Prvni-na-svete-je-vyzkousi-v-Plzni/sr-1-sc-4-a-1121546/default.aspx

Do dvou let je realny nakup jizdenky z mobilu i do mobilu i na CD...

To samozrejme resi jen technickou stranku, otazka komercni atraktivity jizdneho je v rukach dopravcu. Nicmene v civilizovanych zemich je moznost si k dalkove jizdence za relativne maly obnos prikoupit i listek na MHD v danem meste...

Treba to jednou dojde i sem, az CD budou provozovat jen takovy objem vlaku, na jaky mentalne staci.
registrovaný uživatel M 
21.02.2009 (9:08)  
Pavel Q - snad nebude zakazane kupovat listek u pruvodciho...
registrovaný uživatel M 
21.02.2009 (9:07)  
Jednotne jizdne... A ze kdyz jedete Brno-Praha a musite mit tri ruzne jizdenky (2x MHD), tak to nikomu nevadi? Cili Kdyz nekdo jede kombinaci DPbrno-CD-DPpraha, tak jsou tri listky v pohode, ale pokud by jel DPbrno-CD-regioDOkralup, tak tam uz je vic tarifu hrozne slozita zalezitost?
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
21.02.2009 (6:37)  
Pokud Viamont nakoupí na Slovensku koženkové sedačky a "preglejku" na jejichž likvidaci je vypsáno VŘ, může je instalovat do svých Wap a zvenku namalovat okna, nejlépe podle nového barevného schematu ČD. S takovou soupravou se klidně může přihlásit do VŘ třeba pro trať 220. Oproti zde provozovaným béčkům na R nedojde v podstatě k žádné újmě na kvalitě cestování.
21.02.2009 (1:45)  
Petr Bendl pro HN uvedl: "Do tendru se mohou přihlásit i autobusoví dopravci. Když nabídnou lepší cenu a vyhrají, tak vlaky mají holt smůlu."
21.02.2009 (0:56)  
Koyot: Není to nesmysl. V Praze si při přestupu nestihnu koupit jízdenku. Někde mi ujede přípoj a musím jet jinak (Os místo R).
registrovaný uživatel koyot 
21.02.2009 (0:09)  
František: Díky za zajímavou odpověď, ale ještě ti budu jednou oponovat :) Integrace není v dálkové dopravě vůbec určující, hlavní je dostat se do regionu, odtud se pak návaznosti řeší. Jinak s jednotnou cenou mi nezbývá než pod tíhou tvých argumentů souhlasit, jen ještě zkus vyřešit různou kvalitu služeb. Ale rozhodně si myslím, že brojit za jedinou jízdenku z Plzně až do Hradce je při přestupu v Praze k jinému dopravci nesmysl.
registrovaný uživatel vpar 
20.02.2009 (23:50)  
Souhlas, upřímně se děsím přenášení zvyků z autobusové dopravy na koleje, jízdenky až takový problém nejsou, dopravci se můžou dohodnout si je navzájem prodávat (jako Viamont a ČD), jenom se jich holt nesmí potkat víc na jedné trati (anebo si musí uznávat hodnoty jízdenek a příp. chtít doplatky). Spíš bych se bál narušení síťového efektu a znevýhodnění cest s více přestupy (jako u autobusu).

Nějak začínám tušit že letošní GVD je na dopravu na pěkných pár let nejbohatší a opět se vrátíme k cestování na jedné noze (na relace kde je bus/IGK k ničemu jako Pha - Ova)...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
20.02.2009 (23:04)  
Frantisek: podepisuji. Zejmena ta posledni veta je presna!
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko