Česká republika - S příchodem Petra Bendla do ministerského křesla přicházejí mnohé novinky z oblasti vlakové dopravy, které tento resort připravuje. Tou nejvýraznější je, že se ministerstvo chystá vypsat výběrová řízení na provozování dálkových vlaků, na které stát každoročně Českým drahám doplácí. Blýská se na lepší časy? Bendl se nechal slyšet, že ministerstvo má zájem na tom, aby se na železnici rozvíjela konkurence. Pokud by dopravci projevili zájem o provozování těchto vlaků, ministerstvo má v plánu soutěž vyhlásit ještě před koncem letošního roku. Bendlův postoj znamená výraznou změnu v celkovém přístupu MD k objednávkám vlaků. Ty doposud automaticky objednávalo u Českých drah, kterým na jejich provoz jen za loňský rok muselo doplatit 3,3 miliardy.
Poslední pokus o vlakový provoz pod taktovkou jiné společnosti, než ČD se datuje do roku 2006. Tehdy resortu dopravy šéfoval Milan Šimonovský. Stát tehdy vypsal VŘ na provozování rychlíků po trati z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce a z Plzně přes Žatec do Mostu. Soutěže se zúčastnil tehdejší Connex, Viamont nebo Railtrans, nicméně jasným vítězem se staly dráhy, které byly nuceny na tyto tratě přemístit zánovní motorové vozy a jednotky z jiných destinací. Po vítězství drah Sdružení železničních dopravců, jehož členy jsou všechny výše jmenované společnosti, vyslovilo podezření, že ČD vyhrály především díky dumpingové ceně.
Společnost Railtrans (dnes Railtransport) chtěla v roce 2007 konkurovat ČD na trati z Prahy do Ostravy i bez státních dotací. Její plán však nakonec ztroskotal. Na stejné trase chce podnikatelské štěstí zkusit i Student Agency, jejíž majitel Radim Jančura nešetří kritikou na dráhy a stát, že brání vstupu konkurence na české koleje.
Ministerstvo dopravy letos chystá mimořádnou finanční injekci krajským vlakům, těm podle ČD chybí až 3,2 miliardy. Podle Bendla však půjde o jednorázový příspěvek, který se již nebude muset opakovat. Finanční prostředky musí nejdříve poskytnout ministerstvo financí. Jednou z možností, jak do budoucna ušetřit je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem vlaků, který si samy finančně pokryjí z vlastních rozpočtů. Musejí však také zvážit, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na lokálky pustí konkurenci ČD.
Zdroj: ČT24

Nevim co pořád máte proti Bčkům, radši pojedu v Bčku včas, v teple a v relativním soukromí než v nějaké kolejové raketě přeplněné, zpožděné a špinavé v sousedství floutka se řvoucími sluchátky a s ledovým vzduchem z klimatizace v zimě. A taky chci ráno dospávat a ne poslouchat BIM BIM příští stanice Kotěhůlky, BIM BIM.
Ty 3,3 mld jsou myslím loňské číslo a je to jen objednávka dálkové dopravy ve veřejném zájmu, tuším že to bylo zhruba 120 kč/km. To není vůbec málo. Obávám se, že leckterý "konkurent" by za to zvládal lízovat novou techniku (když si vzpomenu na nabídkové ceny staších VŘ).
To bude asi renonc, ne? To je min nez predloni
A i kdyby - víme, jak taková dvě VŘ dopadla, že. ČD vyhrály s cenou 40, resp. 17 korun za vlkm. Přitom jinak požadují kolem stovky... :-(
Obavam se, ze pan Bendl je vyslouzily hasic, nikoliv dopravni odbornik. Nicmene skutecny vyjezd konkurence nebude pred rokem 2013, tudiz snad uz by se nic vazneho stat nemuselo. Jen bych nerad kupoval jizdenky na jednotlive spoje nebo spolecnosti!
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











