..: Ministerstvo dopravy zvažuje vypsání tendrů na rychlíky :..

Chotějovice, foto: Andrew33Česká republika - S příchodem Petra Bendla do ministerského křesla přicházejí mnohé novinky z oblasti vlakové dopravy, které tento resort připravuje. Tou nejvýraznější je, že se ministerstvo chystá vypsat výběrová řízení na provozování dálkových vlaků, na které stát každoročně Českým drahám doplácí. Blýská se na lepší časy? Bendl se nechal slyšet, že ministerstvo má zájem na tom, aby se na železnici rozvíjela konkurence. Pokud by dopravci projevili zájem o provozování těchto vlaků, ministerstvo má v plánu soutěž vyhlásit ještě před koncem letošního roku. Bendlův postoj znamená výraznou změnu v celkovém přístupu MD k objednávkám vlaků. Ty doposud automaticky objednávalo u Českých drah, kterým na jejich provoz jen za loňský rok muselo doplatit 3,3 miliardy.

Poslední pokus o vlakový provoz pod taktovkou jiné společnosti, než ČD se datuje do roku 2006. Tehdy resortu dopravy šéfoval Milan Šimonovský. Stát tehdy vypsal VŘ na provozování rychlíků po trati z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce a z Plzně přes Žatec do Mostu. Soutěže se zúčastnil tehdejší Connex, Viamont nebo Railtrans, nicméně jasným vítězem se staly dráhy, které byly nuceny na tyto tratě přemístit zánovní motorové vozy a jednotky z jiných destinací. Po vítězství drah Sdružení železničních dopravců, jehož členy jsou všechny výše jmenované společnosti, vyslovilo podezření, že ČD vyhrály především díky dumpingové ceně.

Společnost Railtrans (dnes Railtransport) chtěla v roce 2007 konkurovat ČD na trati z Prahy do Ostravy i bez státních dotací. Její plán však nakonec ztroskotal. Na stejné trase chce podnikatelské štěstí zkusit i Student Agency, jejíž majitel Radim Jančura nešetří kritikou na dráhy a stát, že brání vstupu konkurence na české koleje.

Ministerstvo dopravy letos chystá mimořádnou finanční injekci krajským vlakům, těm podle ČD chybí až 3,2 miliardy. Podle Bendla však půjde o jednorázový příspěvek, který se již nebude muset opakovat. Finanční prostředky musí nejdříve poskytnout ministerstvo financí. Jednou z možností, jak do budoucna ušetřit je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem vlaků, který si samy finančně pokryjí z vlastních rozpočtů. Musejí však také zvážit, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na lokálky pustí konkurenci ČD.

Zdroj: ČT24


Vítek_V | 20.2.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
20.02.2009 (22:59)  
Myslím, že pokud se jedná o dotovanou dopravu, kde pro cestující objednává spoje veřejná instituce, mělo by to fungovat tak, že cestující dostane jednotnou službu bez ohledu na to, kdo ho ve kterím úseku veze. Soutěž pak spočívá v tom, kdo tuto službu pro objednavatele zajistí v požadované kvalitě za rozumnou cenu. Jinak by také nebyla výše dotace určující, kdyby si ji každý mohl doplnit svým vlastním jízdným. V autobusové dopravě funguje co? Jízdné nejisté, před vstupem do vozdila neznámé, návaznosti téměř nulové, na každý spoj zpravidla nová jízdenka. Proč se asi zavádějí integrované systémy? Co je cílem veřejné dopravy? Samotná soutěž, nebo provázaný funkční systém? Soutěž je jen prostředkem k vyšší efektivitě, ale nesmí být cílem.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
20.02.2009 (22:49)  
koyot: no, ehm, nebyl by to ciste nahodou krok zpet?

Ja jen, ze zhruba podobne to funguje v Rumunsku (i kdyz je tam jeden dopravce), ale tam nevadi, ze si clovek na dalsi vlak kupuje novy listek, protoze na pripoj ceka treba 8 hod.
registrovaný uživatel koyot 
20.02.2009 (22:23)  
Trochu mi uchází, proč tu všichni tak zbrojí proti rozdílným tarifům. Samozřejmě je to příjemná výhoda a na krajské úrovni podstatné, ale od rychlíků výše se mi zdá toto jako naprosto nepodstatné, autobusy také tak fungují a nikomu to divné nepřijde. V tom, že bude jiný dopravce do Letohradu a jiný do Trutnova problém nevidím. Ještě ale přiznávám, že cestuji Z Plzně do Hradce, takže jsem spíše dálkový cestující, který používá na každou jízdu novou jízdenku.
registrovaný uživatel SYN 
20.02.2009 (22:12)  
Vojtech Hruby: no to jo, to verim ze se lidem lip jezdi ale je to Potemkinova vesnice kdyz se kvuli tomu stahne nemala cast modernich vozidel CD (cili jinde je to o to horsi).
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
20.02.2009 (21:22)  
Antonio: takove informace by mely byt volne dostupne na strankach prislusneho kraje. Ale jinak lze obecne rici, ze vlak se srovnatelnou kapacitou s autobusem je zhruba dvakrat az trikrat drazsi (bez cestujicih). Vyssi naklady tvori cena dopravni cesty, personal (vetsinou dvoumuzna obsaluha), udrzba (kolejova vozidla vydrzi dela, ale maji narocnejsi opravy a revize, obsahuji wc atp.) a naklady na porizeni (skutecne nova kolejova vozidla jsou zhruba o rad drazi nez bus, chcete-li 10x).
registrovaný uživatel DJ 
20.02.2009 (20:29)  
Petr112: Ne, ČD nejsou státní podnik. ČD jsou obchodní (akciová) společnost, jejíchž 100%ním vlastníkem je stát.
Kromě regulované výše tzv. obyčejného jízdného a dále slev pro děti, žáky, studenty, důchodce a zdravotně tělesně postižené nemůže stát nijak regulovat jízdné.
20.02.2009 (20:17)  
ČD je státní podnik, stát může nařídit tarif i náklady. Mění se tam jak svatí na orloji a zkouší se kde co a výsledek je nula. Česky, nic nečekejte jen další a další výmluvy managementu.....Nikdo okolo železnice nic nechce i nemůže dělat. Všichni jsou spokojení, až na zákazníky.
20.02.2009 (19:27)  
nevedel by jste nekdo naky dokument o dotacich kraje na zeleznicni regionalni spoje? jako kolik prispiva na km atak a nebo jen od oka naky porovnani kolik se dava na km u vlaku a busu
20.02.2009 (19:16)  
K otázce více dopravců na jedné trati: Domnívám se, že různí dopravci by si měli konkurovat v soutěži a nikoliv v provozu. V provozu by měl být vítěz soutěže nekompromisně hlídán a případně pokutován za neplnění smluvních podmínek, ale konkurence dvou dotovaných dopravců v provozu by byla nejspíš na úkor dotací.

SYN: Ta stará výběrka se mi taky ani trochu nelíbila, ale (aspoň na 030, po které často cestuji) nějaké kladné výsledky přinesla: Lidé se po hlubokém propadu začali vracet do vlaků. Ukazuje to, že lidé jsou ochotni jezdit vlakem, pokud je zaručen slušný komfort a dodržování jízdního řádu (zrovna včera to bylo teda horší...)
20.02.2009 (19:10)  
Nejlepší by bylo, kdyby dali víc peněz na opravu vagonů, místo takovýchhle věcí... zplyšovatět B, Bdmtee, Btax a jsem spokojený.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko