..: Ministerstvo dopravy zvažuje vypsání tendrů na rychlíky :..

Chotějovice, foto: Andrew33Česká republika - S příchodem Petra Bendla do ministerského křesla přicházejí mnohé novinky z oblasti vlakové dopravy, které tento resort připravuje. Tou nejvýraznější je, že se ministerstvo chystá vypsat výběrová řízení na provozování dálkových vlaků, na které stát každoročně Českým drahám doplácí. Blýská se na lepší časy? Bendl se nechal slyšet, že ministerstvo má zájem na tom, aby se na železnici rozvíjela konkurence. Pokud by dopravci projevili zájem o provozování těchto vlaků, ministerstvo má v plánu soutěž vyhlásit ještě před koncem letošního roku. Bendlův postoj znamená výraznou změnu v celkovém přístupu MD k objednávkám vlaků. Ty doposud automaticky objednávalo u Českých drah, kterým na jejich provoz jen za loňský rok muselo doplatit 3,3 miliardy.

Poslední pokus o vlakový provoz pod taktovkou jiné společnosti, než ČD se datuje do roku 2006. Tehdy resortu dopravy šéfoval Milan Šimonovský. Stát tehdy vypsal VŘ na provozování rychlíků po trati z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce a z Plzně přes Žatec do Mostu. Soutěže se zúčastnil tehdejší Connex, Viamont nebo Railtrans, nicméně jasným vítězem se staly dráhy, které byly nuceny na tyto tratě přemístit zánovní motorové vozy a jednotky z jiných destinací. Po vítězství drah Sdružení železničních dopravců, jehož členy jsou všechny výše jmenované společnosti, vyslovilo podezření, že ČD vyhrály především díky dumpingové ceně.

Společnost Railtrans (dnes Railtransport) chtěla v roce 2007 konkurovat ČD na trati z Prahy do Ostravy i bez státních dotací. Její plán však nakonec ztroskotal. Na stejné trase chce podnikatelské štěstí zkusit i Student Agency, jejíž majitel Radim Jančura nešetří kritikou na dráhy a stát, že brání vstupu konkurence na české koleje.

Ministerstvo dopravy letos chystá mimořádnou finanční injekci krajským vlakům, těm podle ČD chybí až 3,2 miliardy. Podle Bendla však půjde o jednorázový příspěvek, který se již nebude muset opakovat. Finanční prostředky musí nejdříve poskytnout ministerstvo financí. Jednou z možností, jak do budoucna ušetřit je, aby si kraje objednávaly pouze takový objem vlaků, který si samy finančně pokryjí z vlastních rozpočtů. Musejí však také zvážit, zda objednají autobusy či vlaky, nebo zda na lokálky pustí konkurenci ČD.

Zdroj: ČT24


Vítek_V | 20.2.2009 (16:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
Registered user sAd 
20.02.2009 (19:10)  
Tak teď jsem hodně zvědav, co na to řekne a co udělá "žlutý šéf".
20.02.2009 (18:47)  
Bylo by dobré kdyby vypsaly soutěž na každou linku zvlášť a kdyby zadali i přesné čas polohy spojů. Jediným kritériem by měla být cena. Co se týče kapacity, to bych nechal na dopravci, s tím, že pokud by byl doložen nějaký případ nepobírání, následovala by vysoká smluvní pokuta - výrazně vyšší než vysoutěžená cena příslušného spoje.
20.02.2009 (18:42)  
Vojtěch Hrubý: Také bych byl rád, kdyby existoval jednotbý tarif. Jinak dosavadní objednávání bez VŘ je asi na hranici zákona.
Registered user karosa  mail  
20.02.2009 (18:32)  
Jistě, na jedné trati mohou jezdit rúzní dopravci, ale pokud nebude pro všechny jednotný tarif, nemůže to pořádně fungovat. Nebo snad budem čekat třeba 3 hodiny, než přijede vlak dopravce, který bude mít levnější cenu jízdenky než ostatní dopravci na této trati, anebo nás třeba nevezme na jízdenku , kterou jsme si zakoupili předem u jiného dopravce? To bychom si polepšili podobně, jako Poláci.
Registered user Mates 
20.02.2009 (18:05)  
hlavne mi zaelzi tedy na jednotnem tarifu, predstava jako v polsku ze mi ujede vlak a ja pak cekam 6h na jinej a mezitim v tom smeru pprojedou 4 dalsi ale jina spolecnost me desi... pripadne komplikace s prestupama ze na kazdy prestup, jina jizdenka - ci lehke prodrazeni z duvodu co jizdenka, to malej pocet km... a nehlede pak jeste na to, ze si koupim nejakou sitovku ktera zase az tak sitova nebude
Correspondent or Member of ŽelPage CzechDave  mail  
20.02.2009 (17:48)  
michawel: proč by si neměli konkurovat? Naopak, čím více konkurentů, tím lépe. Je pravda, že trať je specifická tím, že v jednu dobu může být v jednom úseku pouze jeden vlak, což může komplikovat tvorbu dopravních plánů. Přesto jsem ale pro, abych si mohl vybrat dopravce nejen podle času, ale i podle komfortu, který nabízí.
Correspondent or Member of ŽelPage CzechDave  mail  
20.02.2009 (17:36)  
Z toho nic nebude, vozy typu B vrátí úder jindy a jinde :-).
Registered user SYN 
20.02.2009 (17:24)  
Rohilkk: tak pokud by se stalo ze statni molochy sousednich zemi s citelne vyssi urovni mezd atd. skutecne dokazou konkurovat CD (a to vozidly citelne lepsimi nez Regionoha & spol. pac takove nemaji) tak by to byl konecny duvod proc prestat cokoliv nalivat do CD a radsi je honem zrusit. To by byl takzvany dukaz sporem :)

Ty stary vyberovy rizeni (frasky) mi lezi dost v krku, nejen ze dumpingovou cenou tahaji penize z tech ostatnich trati (proc asi CD breci vytrvale na krajich ze chcou vic?) ale navic odcerpavaji to malo relativne modernich vozu co CD ma. Jediny lek podle mne - vypsat dost dalsich vyberovych rizeni (ne na vsechno ale rekneme tak aspon 25%) aby se ukazalo zda CD skutecne dokazou masove jezdit za takoveto ceny a modernimi vozidly (a my je tedy doposud zbytecne preplacime a spokojujeme se se sroty) anebo zda jim dojdou sily a pak tu bude skutecne srovnani s nekym od konkurence.

Jako treba jim opravdu krivdim a (podobne jako u Skodovky) je chyba jenom v tom ze to po nich zatim nikdo vazne nechtel??

Kuba: silna slova a padne argumenty, coz?
20.02.2009 (17:21)  
Nápad to rozhodně není špatný (ale ani nový), nicméně považuji za nutné postupovat systematicky. Pokud se budou vypisovat soutěže roztříštěně sem tam něco, bude z toho zmatek - nedovedu si představit, že by vznikl globální tarif uznávaný všemi. Tohle lze udělat na regionální úrovni (IDS), ale celostátně pochybuji. Nechtěl bych se dočkat různých dopravců třeba na ramenech Praha - HK - Trutnov a Praha - HK - Letohrad s nekompatibilním tarifem, to by bylo zoufalství.
20.02.2009 (17:01)  
Bojím se jedné věci, aby si nekonkurovali dopravci na jedné trati. (to že by se semtam potkali je v pohodě), ale to co mělo být v podobě Railtransu by nebylo dobré. Ideálně, aby dopravce dostal přidělenu exkluzivitu na příslušnou trať a pak to bude fungovat. Garantovaný základní tarif platný u všech dopravců a bude dobře.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko