Frýdecko-Místecko - Mezi Paskovem a Vratimovem na Frýdecko-Místecku na jednokolejné trati, konkrétně u vjezdového návěstidla žst. Paskov od Vratimova, se v cca 9:10 čelně srazil Os 3101 z Kojetína do Ostravy s protijedoucím Os 3116 ve směru Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm. Os 3116 (tažený lokomotivou 754.040) zastavil před návěstí "stůj" na vjezdovém návěstidle ŽST Paskov a druhý, vedený motorovým vozem 842.019, do něj rychlostí cca 40 km/h čelně narazil. Při nehodě bylo zraněno více než 40 osob včetně dvou zaměstnanců drah; k žádnému úmrtí nedošlo. Předpokládaná škoda na vozidlech činí 7,5 milionu Kč, škoda na železničním svršku byla předběžně odhadnuta v řádu tisíců korun.
"Motorový osobní vlak jedním podvozkem vykolejil," uvádí mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Dle záchranářů bylo na místě ošetřeno 23 osob, z nichž dva byly transportováni vrtulníkem a další byli rozvezeni do nemocnic v Ostravě a Frýdku-Místku. Celková bilance zraněných ale činí více než 40 (podle jiných zdrojů více než 50), protože řada z nich vyhledala ošetření individuálně. Mezi zraněnými je jeden ze strojvedoucích s poraněnou hlavou.
Mezi Vratimovem a Paskovem již byla zavedena náhradní autobusová doprava, provoz na trati 323 má být obnoven dnes v podvečerních nebo večerních hodinách. Podle našich informací byl vlak Os 3101 opožděn o 29 minut ze stanice Lískovec u Frýdku. Toto zpoždění nabral cestou z Kojetína pro opakované závady na jednom z vozů, ve Frýdlantu byl vůz vyřazen. Ve stanici Paskov měla tedy souprava čekat na mimořádné vykřižování s protijedoucím vlakem, což se ovšem nestalo a motorová souprava odjela ze železniční stanice ve směru na Vratimov, ačkoliv strojvedoucí musel podle prvních závěrů bezpečně vidět návěst, zakazující odjezd a čelně narazila do soupravy vlaku 3116, jenž zůstal stát asi 30 metrů před vjezdovým návěstidlem. Policie a Drážní inspekce již ohledávají místo nehody a zajišťují potřebné důkazy. "Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, s největší pravděpodobností k ní však došlo důsledkem selhání lidského činitele," konstatuje tiskové prohlášení Drážní inspekce.
Provoz byl obnoven téhož dne po 18. hodině, prvním vlakem, který místem nehody projel, je Os 3132 do Frenštátu pod Radhoštěm s odjezdem z Ostravy hl.n. v 17:45, který měl do Paskova přijet v 18:09.
Zdroje: Idnes.cz, tisková zpráva ČD, Drážní inspekce ČR; fotografie: Dennis Hübsch
| 16.2.2009 (9:49)
JP: souhlas :)
EDIT: a k tomu kvatru, tak se vypíše znova výběrový řízení na obnovu a bez jednoho už to třeba někdo vezme :D
Ale zpět k mimořádné události.Tvrzení že by "červený" výpravčí nehodě zabránil je liché i výpravčí se muže přehlédnou a vypravit vlak proti "Stůj" a stalo se určitě každému kdo tuto práci vykonával,osobně jsme to taky dokázal a dokonce i strojvedoucí nekoukal,ale spolehl se na mě a klidně "za to vzal",naště jsem si oba všimli svého omylu a nic se nestalo.
tady pisou ze projel Stuj. Je na instalovanem ZZ zaznam co svitilo (pokud by se treba protijedouci vlak "vyparil") nebo i kdyby skutecne mel zelenou nema to jak dokazat?
Pokud tam je cestové návěstidlo s návěstí dovolující jízdu (výstraha, nebo opakování návěsti výstraha pokud následující hlavní návěstidlo zakazuje jízdu) pak byly splněny podmínky pro rozkaz k odjezdu, ale strojvedoucí musí zastavit u návěstidla zakazující jízdu.
Odjezd na PN, případně využití PN pro odjezd vlaku zde probírat nebudu, neboť PN v tomto případě nastoluje dalších mnoho variant.
Dále zde nikdo neřešil například to, že výpravčí (nebo jiný zaměstnanec) nemohl změnit návěst odjezdového návěstidla na návěst dovolující jízdu z důvodu, že zabezpečovací zařízení tuto funkci blokovalo (obsazení vlakové cesty jiným vlakem). Pak v tom zmatku mohl výpravčí zapomenout na obsazenost vlakové cesty, sepsat rozkaz "Odjezdové návěstidlo toato se neobsluhuje, po rozkazu k odjezdu smíte odjet". V tom případě je z toho strojvedoucí venku. Podotýkám, že výpravčí, nebo zaměstnanec obsluhující ZZ před tímto krokem si musí ověřit, že se jedná o poruchu ZZ (viz předpis ČD D2)!!!
Já bych si počkal na prošetření DIČR, neboť variant je mnoho, místní poměry neznáme a tudíž zde akorát můžeme všichni spekulovat, jak to všechno bylo. Nevíme, jak probíhala výprava vlaku, nevíme jak se chovalo zabezpečovací zařízení a mnoho jiných faktorů. Nebo proč byl vlak od Vratimova zastaven u vjezdového návěstidla. To je věc, která mne u výpravčích štve, neboť to je vždy si zadělat na průser. Ovšem nevím, zda je v dané stanici povolen současný vjezd protijedoucích vlaků.
Každopádně minulé století ukázalo, že lidský faktor je nejméně spolehlivým prvkem každého složitého systému a to i když se lidé snaží sebevíce - prostě chyby děláme. Dráhy které instalují jak traťové tak vlakové zabezpečovače profitují z drastického poklesu nehodovosti - v některých případech až na 0 a to i při naprosoto šíleném provozním režimu a hustotě provozu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.













