Frýdecko-Místecko - Mezi Paskovem a Vratimovem na Frýdecko-Místecku na jednokolejné trati, konkrétně u vjezdového návěstidla žst. Paskov od Vratimova, se v cca 9:10 čelně srazil Os 3101 z Kojetína do Ostravy s protijedoucím Os 3116 ve směru Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm. Os 3116 (tažený lokomotivou 754.040) zastavil před návěstí "stůj" na vjezdovém návěstidle ŽST Paskov a druhý, vedený motorovým vozem 842.019, do něj rychlostí cca 40 km/h čelně narazil. Při nehodě bylo zraněno více než 40 osob včetně dvou zaměstnanců drah; k žádnému úmrtí nedošlo. Předpokládaná škoda na vozidlech činí 7,5 milionu Kč, škoda na železničním svršku byla předběžně odhadnuta v řádu tisíců korun.
"Motorový osobní vlak jedním podvozkem vykolejil," uvádí mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Dle záchranářů bylo na místě ošetřeno 23 osob, z nichž dva byly transportováni vrtulníkem a další byli rozvezeni do nemocnic v Ostravě a Frýdku-Místku. Celková bilance zraněných ale činí více než 40 (podle jiných zdrojů více než 50), protože řada z nich vyhledala ošetření individuálně. Mezi zraněnými je jeden ze strojvedoucích s poraněnou hlavou.
Mezi Vratimovem a Paskovem již byla zavedena náhradní autobusová doprava, provoz na trati 323 má být obnoven dnes v podvečerních nebo večerních hodinách. Podle našich informací byl vlak Os 3101 opožděn o 29 minut ze stanice Lískovec u Frýdku. Toto zpoždění nabral cestou z Kojetína pro opakované závady na jednom z vozů, ve Frýdlantu byl vůz vyřazen. Ve stanici Paskov měla tedy souprava čekat na mimořádné vykřižování s protijedoucím vlakem, což se ovšem nestalo a motorová souprava odjela ze železniční stanice ve směru na Vratimov, ačkoliv strojvedoucí musel podle prvních závěrů bezpečně vidět návěst, zakazující odjezd a čelně narazila do soupravy vlaku 3116, jenž zůstal stát asi 30 metrů před vjezdovým návěstidlem. Policie a Drážní inspekce již ohledávají místo nehody a zajišťují potřebné důkazy. "Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, s největší pravděpodobností k ní však došlo důsledkem selhání lidského činitele," konstatuje tiskové prohlášení Drážní inspekce.
Provoz byl obnoven téhož dne po 18. hodině, prvním vlakem, který místem nehody projel, je Os 3132 do Frenštátu pod Radhoštěm s odjezdem z Ostravy hl.n. v 17:45, který měl do Paskova přijet v 18:09.
Zdroje: Idnes.cz, tisková zpráva ČD, Drážní inspekce ČR; fotografie: Dennis Hübsch
| 16.2.2009 (9:49)
Nechápu proč na odjezdu i vjezdu tedy svítila červená (a to asi poměrně dlouho, když brejlovec před klackem zcela zastavil a motorák v paskově stačil lidi vyložit naložit a ještě projet červenou)....že by něco v zabzař zdechlo????
pro Adam Ko: nasli by jste mne i v turnusu pro 680.
pro Špáňa: pokud je vypravci, nikdy nikdo nepotahne k odjezdovemu navestidlu bez radne vypravy.
pro zbytek: vzdy je vinen ten posledni v retezci. Nikdy se nehledi na primarni pricinu mimoradne udalosti. To je bezna praktika. Znovu a durazne opakuji, setri se na nepravem miste!!!
Jan Burian: nehoda v Brně jde jednoznačně na vrub strojvedoucího, bez ohledu na viditelnost indikátoru musel nejdřív ignorovat stůj na cestovém návěstidle. A tady je samozřejmě jakékoliv hodnocení předčasné, ale varianta projetí odjezdového návěstidla se zdá být docela pravděpodobná.
Potáhnout vlak k návěstidlu na stůj, pokud je stanice dlouhá, může při zpoždění trošku pomoci, takže si stejně myslím, že případný výpravčí by neměl důvod bránit vlaku v odjezdu od nástupiště.
Ale možná se mýlím.
Tady se píše, že předpokládaná škoda je 7,5 mil. a na Novinkách 6,5. Tak nevím.
To že fíra dostane od výpravčího zelenou, ještě neznamená, že může opustit stanici, ale je povinen ještě sledovat odjezdové návěstidlo zda má zelenou. Takže pokud dostane zelenou a na návěsti je červená musí před ní zastavit a vyčkat dokud nepadne zelená, v případě že by to projel a došlo k nehodě odskáče si to fíra. Takže jinými slovy výpravčí dává souhlas k tomu že lidi už vystoupili/nastoupili jsou vyřešený přípoje, je čas odjezdu a souprava může odjet, ale to jestli skutečně může opustit stanici záleží na odjezdové návěsti a to je v rukou fíry.
Pokud existuje zabezpečovací zařízení, není výpravčího třeba, doba osazení výpravčím na každé stanici je dávno pryč a při dnešním technickém pokroku také nechápu, proč by se pozice výpravčího měla na malých a středních stanicích dále udržovat? Proč se v ČR stále drží staré metody? Objektivně - posuďte vývoj techniky.
Již jsou zprávy, že bylo na odjezdovém návěstidle správně nastaveno Stůj, tudíž i kdyby tam byl či nebyl výpravčí, strojvedoucí v dané situaci jasný příkaz k zastavení porušil a projel návěstidlo. Nač za tím hledat nesmyslné výmluvy.
Jinak s panem Burianem naprostý souhlas. Ale, zajímavé je že toto DI ČR snad ještě nikdy jako příčinu nehody neuvedla, i když je to příčina skoro každé takové nehody......
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.













