Polomka - Tragická srážka autobusu s osobním vlakem na železničním přejezdu v obci Polomka na středním Slovensku si podle posledních informací vyžádala až 12 životů a přes dvě desítky raněných. Několik osob je i nadále v kritickém stavu a záchranáři se obávají, že by konečný počet obětí mohl ještě stoupnout, až se podaří zcela odstranit trosky obou vozidel. Krátce po 9. hodině zde na úrovňovém křížení bez světelné signalizace v km 17,900 tratě 172 vlak Os 7353 smetl autobus s 37 cestujícími. Záchranáři dorazili na místo neštěstí přibližně dvacet minut po nehodě, přičemž do zásahu bylo zapojeno 9 sanitních vozů a tři helikoptéry. Ty postupně rozvezly zraněné do všech okolních nemocnic. V této chvíli probíhá vyprošťování vraku autobusu a odstraňování následků srážky. Vlaková doprava v postiženém úseku je přerušena.
Podle předběžných informací vjel řidič autobusu na přejezd rovnou před blížící se soupravu osobního vlaku, složené z motorového vozu řady 812 a přípojného vozu 011. Strojvedoucí použil rychlobrzdu, nicméně z traťové rychlosti 70 km/h na vzdálenosti přibližně 70 metrů již nedokázal ubrzdit. Motorový vůz převrhl autobus na stranu a několik metrů ho tlačil před sebou. Ve vlaku se v té době nacházelo jen několik cestujících, kteří vyvázli s drobnými odřeninami. Autobus ze směru Bánovce nad Bebravou vezl 37 osob na víkendový pobyt do nedalekého lyžařského střediska Bučník.
Podle policie zatím nelze jednoznačně určit příčinu střetu, ačkoliv pravděpodobným scénářem je selhání lidského faktoru na straně řidiče autobusu. Ten podle zpravodajského serveru SME.sk přeřaďoval rychlostní stupeň a nestihl už kritické místo s vozidlem opustit. Materiální škody zatím nebyly vyčísleny, nicméně autobus je úplně zničen a motorový vůz utrpěl menší poškození. V této chvíli by na místě měl operovat kolejový jeřáb z depa Zvolen, který nadzvedne přední část soupravy a umožní vyproštění trosek autobusu. Práce na místě komplikuje husté sněžení. Pro cestující v postiženém traťovém úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava, R 811 Horehronec byl přesměrován přes stanici Plešivec. Na nedalekém parkovišti zřídila policie koordinační centrum, kam se sjíždějí příbuzní obětí a zraněných. Kromě informací jsou jim k dispozici odborní psychologové.
Fotografie nehody: SME.sk
zdroj: Aktuálne.sk, SME.sk, TA3

Diskuzi o primerenosti zabezpeceni prejezdu jsme tu meli o par aktualit nize, ja tam kuprikladu rikal ze vic mimourovni by bylo na miste (zvlaste kde je husty provoz a vysoke rychlosti) ale tohle asi na mimouroven nebude, trat precejen ne zrovna koridorova a cesta vicemene polni...
Tady by nejspis bylo namiste predevsim cestu / prejezd hlavne spravit (celkem levne a docela ucinne) eventuelne zvazit svetelne zabzar. Precejen ta blikajici svetla jsou dost vyrazna a maji slusny predstih - vetsi nez na jaky je videt. A napriklad zrovna u autobusu je to docela lidem podezrele kdyz ridic prejizdi prejezd na cink-cink, kdyz nic tak aspon zpozorni a maji treba sanci vyskocit kdyz dojde k problemu.
Pak taky je tu to pozitivni ujisteni bileho svetla kdyz nic nejede, to je tez fajn.
Zavory uz asi moc nema cenu, kdo chce riskovat ten se i zavoram vyhne. Leda by to byly takove ty vzor "kompletni plotek". No a davat mimouroven na takoveto misto - pokud tam nevznikne mimochodem pri nejakych terennich upravach nebo tak tak je to plytvani...
Jinak pozustalym uprimnou soustrast, skoda zivotu :(
PS: Ale priklad temer ucebnicovy, prakticky nejmensi motoracek vs. stredne velky autobus a rozstreli ho samozrejme na maderu (a sam dokud zustane na kolejich tak se mu nic moc nestane). Zapsal do analu a casto pripominat!
Ked sa pytas na mesta,tak prichadzaju do uvahy Revuca a Banska Bystrica
Bezpečnější by to určitě bylo. Je ale třeba si uvědomit, že přejezd je zabezpečen stejným způsobem jako většina křižovatek, kterými autobus musel při cestě z Bánovců projet - na křižovatkách je značka "Dej přednost v jízdě", na přejezdu je výstražný kříž. Obojí má stejný význam, takže vynucovat si pro každý přejezd investice v řádu miliónů korun vidím jako neopodstatněné, stačí, když se řidič na přejezdu pořádně rozhlédne, stejně jako je zvyklý dělat to na křižovatce. To se bohužel neděje, řidiči na kříže kašlou a jako příčina nehody je pak uváděno špatné zabezpečení.
Ten rozdíl rychlostí 70 km/h a 50 km/h se nezdá být velký, ale pohybová energie (a tedy i ničivá síla v případě nárazu) závisí na druhé mocnině rychlosti. Ta je v tomto případě 4900 a 2500, takže ten rozdíl je opravdu velký.
Snad se po této nehodě aspoň někteří řidiči poučí. Při různých varováních je uváděno, že "proti vlaku nemáte se svým autem šanci, EC váží 500 tun a jede rychlostí 160 km/h". Tentokrát se ukázalo, že nemusí jít o osobní auto a těžký rychlý vlak. Už víme, že ani tak velké vozidlo jako je Karosa nemá šanci proti tak malému vlaku jako je obyčejný dvouvozový šukafon.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











