Praha - České dráhy se chtějí vrhnout i na pole autobusové dopravy. Nečekaný tah dnes oznámil v tiskové zprávě náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec, který by měl být zároveň i vedoucím projektu. Dráhy navíc nechtějí vlastní autobusy jen jako řešení pro případ výluk, ale chtějí je integrovat do svého systému a doplnit jimi svou síť spojů. Svým způsobem tak ožívá desítky let mrtvá myšlenka, pro níž horovaly někdejší ČSD ve 20. a 30. letech.
Inspirace v zahraničí je jasná - například Rakouské spolkové dráhy ÖBB provozují lokální autobusové spoje pomocí dceřiné společnosti ÖBB–Postbus AG. Výhodou je společný tarif a návaznost na vlaková spojení. České dráhy chtějí nabídnout podobný koncept. „Jsou oblasti, kde poptávka cestujících odpovídá spíš minibusu, a navíc tak můžeme obsloužit i oblasti, kam koleje vůbec nevedou. Autobusy či minibusy s tarifem a všemi slevami ČD by mohly být pro místní obyvatele příjemným doplněním nabídky spojení,“ uvedl Moravec.
Zdroj: České dráhy; foto: Karosa

na naší straně hranic máme Krnov - 25tis., Bruntál 17tis., Rýmařov 9tis. a mohl bych pokračovat. Tedy stejně velká města jako na zmiňované trati. Neumím si představit tato města bez železniční dopravy. V Polsku to možné je. Moje příspěvky poukazovaly na nekonkurenceschopnost žel. dopravy z důvodu zanedbané infrastruktury proti autobusům. Debata se opět zvrhla úplně jinde.
Vagón z Prudniku: nakládka hnojiv přímo v Prudniku.
Dovolím si také připomenout panu waszyn,že spíše než o to,zpoplatnit veškerou silniční dopravu je určitě lepší poplatky za používání tratí snížit či zrušit. Ale pokud to nejde(důvody neznám) tak pro opravdu rovné podmínky se bohužel i pro silniční dopravu bude muset dopravní cesta rovocenně zpoplatnit.
tak vezmem to poporade:
Prudnik 23 tis., Glubczyce 13 tis., Kietrz 8 a Baborow 6 tis.obyvatel.
To si snad delas srandu, ze toto jsou velke aglomerace. Ono kazdy tuto oblast nezna a ctenar se muze citit opravnene mystifikovan.
A ten vagon jel s Prudniku do Bohumina. To, ze se nejakym zpusobem dostal do Tremesne neznamena, ze tam nekdo neco z toho Prudniku vezl. Spis uz z toho Bohumina ne?
Já se s váma nepřu, já s váma souhlasim. Na trati kterou jsem jmenoval jsou velké aglomerace Prudnik, Glubczyce, Baborov a Kietrz. Jaká je dopravní spádovost nevim, já tam nežiju. Ale divím se nad zavřením takovéto tratě.
Jednou jsem se hrozně smál když na nádraží v Třemešné stál vagón na vykládce: ze stanice Prudnik - hraniční přechod Chalupki - jak má železniční doprava konkurovat když žene vagón téměř ze sousedního města 150km objížďkou. Ale to už je úplně mimo tuto diskuzi.
Jistě, o té malé rychlosti vím. Bohužel v takovém stavu je naprostá většina polských vedlejšíh tratí. Šlo mi spíš o to, že se tam nezavírají tratě opravdu nerentabilní, ale tratě které mají potenciál. Ty nerentabilní už byly totiž většinou zrušeny začátkem devadesátých let. Posledním takovým případem mého blízkého okolí co se týče nesmyslnosti uzavření provozu je trať Cieszyn - Bielsko Biala. Jel jsem tím vlakem a vím, že na mnoha úsecích bych tam byl rychlejší na kole, ale i přesto tam byly i při mizerném jízdním řádu vlaky relativně plné. Místo opravy se však trať zavřela s odůvodněním z nerentabilnosti. Ale tím už končím. Cílem mého příspěvku totiž nebylo rozebírat jednotlivé příčiny, ale připomenout co mnohým zde nedochází, že prostě rušení provozu v Polsku nemá žádnou logiku. A proto mě vytočilo, když někdo tvrdí, že si máme brát za příklad Polsko.
Trať Raclawice Sl. - Raciborz : snížená traťová rychlost na 30km/hod.
Pietrowice Wielke - Kietrz 20km/hod.
Na tratích přitom leží velká města (nad 10tis obyvatel) bez železniční dopravy. Při obnovení provozu na těchto tratích si železnice své zákazníky jistě najde, ale po opadnutí euforie - kdo bude jezdit szynobusem který není o moc rychlejší než jízdní kolo...???
Navíc mnohé tratě které byly uzavřeny pro údajnou nerentovnost se dnes znovu zprovozňují. Za všechny jmenujme tratě Kluczbork - Opole a Nysa - Brzeg. A světe div se, lidi tam těmi vlaky jezdí i přesto, že doprava byla zastavena přes pět let.
A ještě něco. To jak někteří dnes obdivně nahlížejí na to, že Poláci mají nové motoráky, tak bych je chtěl upozornit, že ty jejich slavné "szynobusy" z produkce PESA Bydgoszcz jsou pěkné šméčka. Co jiného říci o vozidlech, která den po dodání již mají porouchané dveře, trpí poruchami v letošní mírné zimě, při spřažení do mnohačlenného řízení vozů s různých sérií dojde k samovolnému spouštění brzd a když nic horšího, tak vám vyteče na hlavu kondenzát s klimatizace. Takže, pánové, s Polskem argumentovat velmi opatrně. netvrdím, že je tam vše špatně, ale rozhodně bych si nebral jejich dopravní politiku jako příklad. V Polsku totiž žádná není.
Byl by tu nejaky hodny poctar, ktery disponuje prislusnymi vstupy?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











