Praha - České dráhy se chtějí vrhnout i na pole autobusové dopravy. Nečekaný tah dnes oznámil v tiskové zprávě náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec, který by měl být zároveň i vedoucím projektu. Dráhy navíc nechtějí vlastní autobusy jen jako řešení pro případ výluk, ale chtějí je integrovat do svého systému a doplnit jimi svou síť spojů. Svým způsobem tak ožívá desítky let mrtvá myšlenka, pro níž horovaly někdejší ČSD ve 20. a 30. letech.
Inspirace v zahraničí je jasná - například Rakouské spolkové dráhy ÖBB provozují lokální autobusové spoje pomocí dceřiné společnosti ÖBB–Postbus AG. Výhodou je společný tarif a návaznost na vlaková spojení. České dráhy chtějí nabídnout podobný koncept. „Jsou oblasti, kde poptávka cestujících odpovídá spíš minibusu, a navíc tak můžeme obsloužit i oblasti, kam koleje vůbec nevedou. Autobusy či minibusy s tarifem a všemi slevami ČD by mohly být pro místní obyvatele příjemným doplněním nabídky spojení,“ uvedl Moravec.
Zdroj: České dráhy; foto: Karosa

Co neberu je ta znalost sitove dopravy. Jako ti lidi budou kroutit volantem, nebudou delat koncepci hromadne dopravy... A ne zcela beru to s tou znalosti lidi. A to z duvodu, ze ty autobusy by stejne byly uplne jina divize. Jako jasne, pokud treba hledam nahradu sefa, tak muzu zkusit hledat mezi jeho byvalyma podrizenyma a to z mnoha duvodu. Podobne pokud budu chtit rozjet novou pobocku v jinem meste (state). Ale pokud budu hledat klempire pro pobocku Praha, tak je nebudu rekrutovat z rad svarecu z Ostravy (ackoliv to budou skveli lide)...
Miroslav Zikmund - no tezko rict, samozrejme je to jenom obchod a vsechno ma svou cenu, ale moc neverim tomu, ze by se SA stahlo z nejakych tras za cenu jezdeni Plzen-Budejovice (treba) pro CD. A uz vubec neverim (no, spis doufam, protoze blby by to bylo tak akorat:) ze by ty busy CD nasadily na paternich trasach. Jedine snad, ze by jim Jancura prodal ojetiny, to by se do konceptu CD hodilo:-)
Pokud by zdejší šotouši nedejbože někdy dostali na starosti dopravní politiku naší zatím fungující země, tak tu za chvíli máme inflaci 150% a HDP -30% a to i bez vlivu krize...:-/
Ano máme nejhustší síť, ale před 120 lety byl alternativou ke dráze koňský povoz či vlastní nohy. Opravdu potřebujeme skanzen v takovém rozsahu? Není rozumnější provozovat železnici tam kde je to i ve 21.století výhodné, ekologičtější a to kvalitně? A kde to výhodné není, se zaměřovat na obchvaty, zvyšování bezpečnosti silniční dopravy? Nízkopodlažní busy v hustějším intervalu a budování IDS v řídce osídlených oblastech se špatným směrovým a geometrickým vedením lokálních tratí? "Úspěchy" ČD a.s.jsou dle mého dány úplně jinými věcmi než poplatky za dopravní cestu.
Ve spojích ÖBB BahnBus a ÖBB–Postbus platily (resp. ÖBB–Postbus GmbH platí) železniční jízdenky pouze za předpokladu, že se jedná o Busersatzverkehr (náhradní autobusová doprava), tedy spoje, které jsou uvedeny v železničním jízdním řádu nebo se jedná o Schienenersatzverkehr (náhradní kolejová doprava) SEV (v pojetí ÖBB a DB je SEV kategorie vlaku). Jinak na autobusových spojích železniční jízdenky neplatí a jezdí se tam za „autobusový tarif". Nelze také zakoupit jízdenku pro celou přepravní cestu. Jak je to tam s Vortailscard nevím.
Železniční jízdenka platí na „ÖBB Intercitybus" Klagenfurt-Graz, zvláštní tarif je na ÖBB Intercitybus Klagenfurt - Venezia. Na trati Klagenfurt - Rosenbach platí v autobusech ÖBB–Postbus železniční jízdenky pouze v pracovních dnech, kdy se jezdí podle železničního jízdního řádu. V sobotu, neděli a o svátcích se jezdí podle tarifu ÖBB–Postbus GmbH.
ÖBB–Postbus GmbH je vlastníkem ČSAD České Budějovice.
DJ (17.03. 16:59) mezi Kralovicemi a Mladoticemi jezdí ČSAD Plzeň jako linka 460821, podle vyhledavače IDOS končí jako autobusová linka na zastávce Kralovice WC, podle poznámek jede až na nádraží. Podle vlakového vyhledavače jede mezi ŽST. Ve spojích platí jak tarif ČD, tak tarif ČSAD.
Když jezdila před lety NAD z Bečova nad Teplou do Lokte, tak tam jezdil „soukromník" starou Karosou, měl tam elektronickou kasičku, která uměla vydávat omezený počet relací železničních jízdenek.
ČD si mohou pořídit buď vlastní autobusy nebo si je najímat, podobně jako si je najímají pro NAD. Řidič bude mít POP, odbornou zkoušku podobně jako „strojvedoucí s prodejem jízdenek", nelze vyloučit, že se blíží doba, kdy „žlutý pán" dostane nabídku, kterou nebude moci „z objektivních" důvodů odmítnout.
Ovšem tam, kde nevedou koleje, už samozřejmě jezdí jiní dopravci, a opravdu nevím, co by se muselo stát, aby kraj najednou upřednostnil ČD, divize autobusy.
A ve srovnání s Polskem je potřeba také uvést, že Poláci v uplynulých letech také "nelenili" a zlikvidovali spoustu tratí. Ta nová vozidla ani nemusíme sami vyrábět, můžeme je mít prakticky hned, ale to by se muselo chtít...
Nebo že by chtěly ČD ty busy provozovat bez dotací?
Pamatuji si autobusovou linku ČSD Hořice v Podkrkonoší - Miletín - Dvůr Králové nádraží - Dvůr Králové město. Navazovala na vlaky a ve dvoře Králové zajistila spojení do města, které je vzdálené od nádraží. Fungovala až do roku 1949, pak ještě nějaký čas fungovala vrežii ČSAD.
Nebylo to vůbec špatné.
Jen tak pro zajímavost: Zaměstnanci kteří přešli k ČSAD měli pak ještě dlouho nárok na zaměstnanecké jízdní výhody ČSD a všichni zaměstnanci ČSD měli 50% slevu u ČSAD.
Není tudíž pravda, že autobusovou dopravu provozovaly ČSD za první republiky, ale provozovaly ji až do roku 1949.
A u osobních vozů by byla povinost např. mít jen "tu krabičku" a ta by třeba znamenala platnost STK (jenom teoreticky aby řidiči neremcali, že něco vozí zbytečně). Samozdřejmě by osobní auta nic neplatily, jen ty využívané k podnikání (podobně je ten zákon už nastaven). Vždycky se to dá nějak vyřešit ;-)
To vadí? Aspoň by byly peníze na opravy silnici.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











