..: České dráhy plánují provozovat autobusovou dopravu :..

ČSD, autobus Karosa, foto: karosa.cz Praha - České dráhy se chtějí vrhnout i na pole autobusové dopravy. Nečekaný tah dnes oznámil v tiskové zprávě náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec, který by měl být zároveň i vedoucím projektu. Dráhy navíc nechtějí vlastní autobusy jen jako řešení pro případ výluk, ale chtějí je integrovat do svého systému a doplnit jimi svou síť spojů. Svým způsobem tak ožívá desítky let mrtvá myšlenka, pro níž horovaly někdejší ČSD ve 20. a 30. letech.

Inspirace v zahraničí je jasná - například Rakouské spolkové dráhy ÖBB provozují lokální autobusové spoje pomocí dceřiné společnosti ÖBB–Postbus AG. Výhodou je společný tarif a návaznost na vlaková spojení. České dráhy chtějí nabídnout podobný koncept. „Jsou oblasti, kde poptávka cestujících odpovídá spíš minibusu, a navíc tak můžeme obsloužit i oblasti, kam koleje vůbec nevedou. Autobusy či minibusy s tarifem a všemi slevami ČD by mohly být pro místní obyvatele příjemným doplněním nabídky spojení,“ uvedl Moravec.

Zdroj: České dráhy; foto: Karosa


Honza Beránek / JTB , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.3.2009 (15:10)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
17.03.2009 (23:14)  
Vousac - to odstupne beru. Nevim sice jestli bohate, ale ten argument beru.

Co neberu je ta znalost sitove dopravy. Jako ti lidi budou kroutit volantem, nebudou delat koncepci hromadne dopravy... A ne zcela beru to s tou znalosti lidi. A to z duvodu, ze ty autobusy by stejne byly uplne jina divize. Jako jasne, pokud treba hledam nahradu sefa, tak muzu zkusit hledat mezi jeho byvalyma podrizenyma a to z mnoha duvodu. Podobne pokud budu chtit rozjet novou pobocku v jinem meste (state). Ale pokud budu hledat klempire pro pobocku Praha, tak je nebudu rekrutovat z rad svarecu z Ostravy (ackoliv to budou skveli lide)...

Miroslav Zikmund - no tezko rict, samozrejme je to jenom obchod a vsechno ma svou cenu, ale moc neverim tomu, ze by se SA stahlo z nejakych tras za cenu jezdeni Plzen-Budejovice (treba) pro CD. A uz vubec neverim (no, spis doufam, protoze blby by to bylo tak akorat:) ze by ty busy CD nasadily na paternich trasach. Jedine snad, ze by jim Jancura prodal ojetiny, to by se do konceptu CD hodilo:-)
registrovaný uživatel waszyn 
17.03.2009 (22:59)  
Zase se po dlouhé době ozývá bučení po zdražení dopravní cesty pro veškerá silniční vozidla. Uvědomuje te si co by to udělalo se zaměstnaností, inflací, životní úrovní atd atd?
Pokud by zdejší šotouši nedejbože někdy dostali na starosti dopravní politiku naší zatím fungující země, tak tu za chvíli máme inflaci 150% a HDP -30% a to i bez vlivu krize...:-/
Ano máme nejhustší síť, ale před 120 lety byl alternativou ke dráze koňský povoz či vlastní nohy. Opravdu potřebujeme skanzen v takovém rozsahu? Není rozumnější provozovat železnici tam kde je to i ve 21.století výhodné, ekologičtější a to kvalitně? A kde to výhodné není, se zaměřovat na obchvaty, zvyšování bezpečnosti silniční dopravy? Nízkopodlažní busy v hustějším intervalu a budování IDS v řídce osídlených oblastech se špatným směrovým a geometrickým vedením lokálních tratí? "Úspěchy" ČD a.s.jsou dle mého dány úplně jinými věcmi než poplatky za dopravní cestu.
17.03.2009 (22:50)  
ÖBB provozovaly po určitou dobu dvě autobusové společnosti. Jednak „ÖBB BahnBus", jako samostatnou „autobusovou" divizi existující mnoho let (nástupce Bundesbus) - autobusy (zpravidla červené) měly na „poznávací značce pět číslic a písmena BB", druhou byla ÖBB–Postbus A.G., bývalá společnost Postbus, na „poznávací značce pět číslic a písmena PT". Tu vlastnila rakouská pošta provozující až na výjimky po celém Rakousku „veřejnou linkovou dopravu". Ta přešla v roce 2003 pod křídla ÖBB jako samostatný podnik. V roce 2005 se obě společnosti spojily do dceřinné společnosti ÖBB–Postbus GmbH, kterou 100 % vlastní ÖBB Personenverkehr. Na „poznávací značce" je pět číslic a písmena BD.

Ve spojích ÖBB BahnBus a ÖBB–Postbus platily (resp. ÖBB–Postbus GmbH platí) železniční jízdenky pouze za předpokladu, že se jedná o Busersatzverkehr (náhradní autobusová doprava), tedy spoje, které jsou uvedeny v železničním jízdním řádu nebo se jedná o Schienenersatzverkehr (náhradní kolejová doprava) SEV (v pojetí ÖBB a DB je SEV kategorie vlaku). Jinak na autobusových spojích železniční jízdenky neplatí a jezdí se tam za „autobusový tarif". Nelze také zakoupit jízdenku pro celou přepravní cestu. Jak je to tam s Vortailscard nevím.
Železniční jízdenka platí na „ÖBB Intercitybus" Klagenfurt-Graz, zvláštní tarif je na ÖBB Intercitybus Klagenfurt - Venezia. Na trati Klagenfurt - Rosenbach platí v autobusech ÖBB–Postbus železniční jízdenky pouze v pracovních dnech, kdy se jezdí podle železničního jízdního řádu. V sobotu, neděli a o svátcích se jezdí podle tarifu ÖBB–Postbus GmbH.

ÖBB–Postbus GmbH je vlastníkem ČSAD České Budějovice.

DJ (17.03. 16:59) mezi Kralovicemi a Mladoticemi jezdí ČSAD Plzeň jako linka 460821, podle vyhledavače IDOS končí jako autobusová linka na zastávce Kralovice WC, podle poznámek jede až na nádraží. Podle vlakového vyhledavače jede mezi ŽST. Ve spojích platí jak tarif ČD, tak tarif ČSAD.

Když jezdila před lety NAD z Bečova nad Teplou do Lokte, tak tam jezdil „soukromník" starou Karosou, měl tam elektronickou kasičku, která uměla vydávat omezený počet relací železničních jízdenek.

ČD si mohou pořídit buď vlastní autobusy nebo si je najímat, podobně jako si je najímají pro NAD. Řidič bude mít POP, odbornou zkoušku podobně jako „strojvedoucí s prodejem jízdenek", nelze vyloučit, že se blíží doba, kdy „žlutý pán" dostane nabídku, kterou nebude moci „z objektivních" důvodů odmítnout.
17.03.2009 (22:17)  
Odpověď pro pana M:peníze,které by ČD musely vyplatit jako odstupné při vyhazovu přebytečných zaměstnanců bohatě přeškolení pokryjí. Navíc budou k dispozici lidé,kteří problematiku síťové dopravy aspoň trochu znají,na rozdíl od lidí,kteří až dosud jezdili s kamionem. A za poslední-je vždy lepší vybírat si z okruhu zaměstnanců,které znám než za stejné náklady přijmout někoho,o kterém vím jak se jmenuje,na co má zkoušky a už nic víc.
registrovaný uživatel DJ 
17.03.2009 (21:54)  
Frantisek: Takže tato zpráva je vlastně pouhou informací o tom, že ČD se chtějí stát i autobusovým dopravcem, a s těmi busy chtějí jezdit tam, kde nevedou koleje.

Ovšem tam, kde nevedou koleje, už samozřejmě jezdí jiní dopravci, a opravdu nevím, co by se muselo stát, aby kraj najednou upřednostnil ČD, divize autobusy.

A ve srovnání s Polskem je potřeba také uvést, že Poláci v uplynulých letech také "nelenili" a zlikvidovali spoustu tratí. Ta nová vozidla ani nemusíme sami vyrábět, můžeme je mít prakticky hned, ale to by se muselo chtít...
Nebo že by chtěly ČD ty busy provozovat bez dotací?
17.03.2009 (21:40)  
Pokud jsem dobře četl, o nahrazování nepadlo ani slovo. Přesto se tu hned vyrojila spousta blábolů o drahém vlaku a levném autobuse, o perspektivních hlavních tratích a zrušení hodných lokálkách. Jen tak dál, pánové. Ať můžete tím dráže prodávat své lukrativní fotky dávno zmizelých vlaků. Pořád se to tu míhá srovnáními 810 s moderními autobusy (přitom Poláci už nelení a vyrábějí nové vlaky), volbou mezi ČD (na věčné časy jediné na dráze asi) a autobusovými dopravci. Zcela je zapomenuto, jakým vývojem prošla nejen zmiňovaná Železnice Desná, ale třeba také Jizerská dráha - obě mohly být již dávno pohřbeny, v obou případech je plánováno výrazné zlepšení silničního spojení, zatímco rozvoj železnice je mimo hru - a přesto obě tratě žijí. Stačí promyšlená koncepce se zaměřením na získání cestujících či nákladů, a pravda, i trocha štěstí. Bláboly jsou o ušetřených penězích za údržbu a provoz - copak se ony dráhy nějak draze udržují? Vozy dávno odepsané... Ano, investice něco stojí, ale to vždy. O nich řeč není, protože i údržba silnic něco stojí, a to dost závisle na tom, jak těžké vozy po nich jezdí. Nu uvidíme. Skutečně nebyla řeč o nahrazování vlaků. Dokonce by při troše dobré vůle mohly ty rychlíky jezdit až do Svobody nad Úpou a přestup na autobus by byl až tam. Proč ne?
registrovaný uživatel Lanhut 
17.03.2009 (20:53)  
Jsem pamětník.
Pamatuji si autobusovou linku ČSD Hořice v Podkrkonoší - Miletín - Dvůr Králové nádraží - Dvůr Králové město. Navazovala na vlaky a ve dvoře Králové zajistila spojení do města, které je vzdálené od nádraží. Fungovala až do roku 1949, pak ještě nějaký čas fungovala vrežii ČSAD.
Nebylo to vůbec špatné.
Jen tak pro zajímavost: Zaměstnanci kteří přešli k ČSAD měli pak ještě dlouho nárok na zaměstnanecké jízdní výhody ČSD a všichni zaměstnanci ČSD měli 50% slevu u ČSAD.
Není tudíž pravda, že autobusovou dopravu provozovaly ČSD za první republiky, ale provozovaly ji až do roku 1949.
registrovaný uživatel DJ 
17.03.2009 (20:50)  
Myslel jsem tím hlavně, že by i při takovém "plošném mýtu pro všechna vozidla" nedošlo k takovému zdražení nákladů na provoz autobusů, že by snad měly být dražší než vlak se stejnou kapacitou (tedy sólo 810).
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
17.03.2009 (20:47)  
No snad existuje systém rozdělení vozy do 3,5t a nad 3,5t ne?
A u osobních vozů by byla povinost např. mít jen "tu krabičku" a ta by třeba znamenala platnost STK (jenom teoreticky aby řidiči neremcali, že něco vozí zbytečně). Samozdřejmě by osobní auta nic neplatily, jen ty využívané k podnikání (podobně je ten zákon už nastaven). Vždycky se to dá nějak vyřešit ;-)
17.03.2009 (20:41)  
přece jen by takovéto případné poplatky za dopravní cestu (silnice, dálnice) znevýhodnily hlavně osobní auta.

To vadí? Aspoň by byly peníze na opravy silnici.
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko