Praha — Počet osobních železničních dopravců na celostátních drahách v Česku tento týden vzrostl na tři. K Českým drahám a RegioJetu se přidala společnost Rapid Express, jež se v současnosti prezentuje především projektem dálkových spojů LEO Express mezi Prahou a Ostravskem. Mezi celostátní hráče v přepravě osob po kolejích se soukromý dopravce Leoše Novotného zařadil podpisem rámcové smlouvy se SŽDC, která si zájem nových subjektů vykládá jako důsledek úspěšného otevírání tuzemského železničního trhu; přesto nás od vyjetí prvního soukromého a čistě komerčního spoje na české koleje pořád dělí přinejmenším několik měsíců. Správce infrastruktury zároveň zpřísňuje podmínky úhrady poplatků za přidělenou dopravní cestu, údajně na základě špatných zkušeností z minulosti.
Podle nových pravidel mají být všichni dopravci povinni uhradit poplatek za objednanou a přidělenou kapacitu dopravní cesty i v případě, že ji reálně nevyužijí. Toto opatření se patrně zaměřuje na praxi zavedení spojů do jízdního řádu "ode dne vyhlášení", díky níž v roce 2007 po dobu přibližně sedmi měsíců plnily stránky jízdních řádů mj. spoje RT-express dopravce Railtrans, které ovšem do skutečného provozu nikdy nevyjely. Stejný systém využívá v aktuálním grafikonu RegioJet, jenž chce nasadit své spoje InterCity z Prahy do Ostravy, Návsí a Žiliny od letošního července. Rapid Express je první společností, na niž se nová pravidla SŽDC vztahují; vedení organizace se ale netají tím, že by co nejdříve přísnější režim přeneslo i na zbylé dva dopravce.
Dodrží-li Rapid Express svůj původní harmonogram zavedení komerčních spojů, nemusí si z poplatků za nevyužitou kapacitu dopravní cesty dělat těžkou hlavu – pět objednaných jednotek Stadler FLIRT ve verzi pro dálkovou dopravu by mělo být připraveno ke konci příštího roku, tedy v přibližně v době začátku platnosti jízdního řádu 2012/2013. V současnosti firma teprve uskutečňuje internetovou anketu, jíž se snaží docela triviální cestou zjistit preference potenciálních cestujících z pohledu zastávek spojů LEO Express. Nad rámec několika propagačních informací se ale černo–zlatý dopravce, stejně jako konkurenční RegioJet, v současnosti mediálně výrazněji neprojevuje. To se ovšem může razantně změnit s koncem letošního roku, kdy ministerstvo dopravy vyhlásí avizovaný tendr na provoz prvních dvou rychlíkových linek. Stejně jako další zájemci, i Rapid Express totiž v subvencované dopravě vidí výrazně atraktivnější podnikatelskou příležitost, než v případě několika exponovaných úseků s otevřenou konkurencí více společností.

Takova lehce upravena logika, ne? U Noveho Jicina (27000) napises, ze vetsinu (?!?!?) cestujicich prebere SA a u Koprivnice (23000) jezdi komplet vlakem?
Na druhej strane je na mieste otázka, či SŽDC informačne odporuje sebe samej, a ak áno, tak sa o českú železnicu začínam trochu obávať.
http://www.szdc.cz/pro-media/tiskove-zpravy/podepsani-ramcove-smlouvy.html
Kterýpak ze ZELPAGE odborníků přišel na takový nesmysl? Kdybyste si aspoň přečetli Prohlášení o dráze...
ČD dostaly pro svá SC kratší cestovní dobu, přestože to s JŘ jistě taky trochu zamíchalo. Tak proč by jí nedostal jiný dopravce. Navíc neklopící non-stop by byl zhruba stejně rychlý jako klopidlo se dvěma zastávkami, takže ty dva vlaky by mohly jet spolu "na blok".
tím spíše, že projížděním ušetřený čas musí zákazník odstát čekáním na přípoj ... v nevábné čekárně - pokud vůbec existuje ... takže klidně jedu pomalejším vlakem s minimální dobou přestupu ...
Radši pojedu tím rychlejším a v přestupní stanici budu mít větší časovou rezervu. Minimální doba přestupu je ošidná, zvláště pak v Praze nebo Ostravě, kde se na zpožděné přípoje většinou nečeká.
Navíc je tam ten z psychologického hlediska nepříjemný pocit, že to "staví v každé prdelce". A jako prdelka se v porovnání s Prahou nebo ostravskou aglomerací můžou klidně jevit i Pardubice nebo Olomouc.
Já chtěl ale hlavně říct, že je to všechno na jedno brdo. Dejme tomu, že první soukromník (tedy s největší pravděpodobností Regiojet) nabídne cestujícímu oproti ČD kvalitnější služby. Ale s čím novým přijde ten druhý? Že bude mít místo klasické soupravy ucelenou jednotku, to je obyčejnému cestujícímu úplně jedno.
EDIT:
Pro cestujícího může být výhodou, že příchod každého dalšího dopravce bude znamenat tlak na snížení jízdného. Cenová válka ale bude jen dočasná. Aby mohlo být jízdné výrazně nižší dlouhodobě, muselo by se to dělat ve velkém. S prdítky pro 300 cestujících to asi nepůjde.
Na závěr tedy můj odhad:
LEO nepřinese nic nového a nemá ani žádnou mediálně profláklou a národem obdivovanou tvář, která by mu dělala reklamu. Kdo je náročný, pojede s Jančurou. Kdo není náročný, bude jezdit s ČD jako doteď. LEO je odsouzen k neúspěchu.
Čo sa týka preferencie dopravcov, je to tiež zaujímavé. Už som sa tešil, ako si tu prečítam, že som agent Rapid Expressu, pretože som venoval toľko priestoru ich neexistujúcemu projektu (a ešte podprahovo podsúvam interiér nórskeho vlaku), zatiaľ čo Regiojet som nepriamo prirovnal k RTexpressu... ale majstrovský falš mi nevyšiel a moja dômyselne skrytá propagácia RJ bola znova odhalená. Môžem len dúfať, že mi Radim ani Leoš tento mesiac neznížia mediálny bonus, pretože inak nezaplatím nájom :)
Je to patrné u vlaků ČD, které jednou zastaví v Libni, podruhé tam projedou a projetím "ušetřený" čas odstojí v Kolíně, podobně to co se ušetří projetím Zábřehu na Moravě se odstojí v Olomouci nebo České Třebové, ale cestujícímu se díky projíždění prodlouží cestování třeba o hodinu ...
Když se dneska (kdy se v elektrice alespoň trochu orientuju) podívám na to, co se dělalo v Jihlavském DKV, tak to musel být z dost velké části vývoj/výzkum.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











