..: Česko má třetího celostátního osobního dopravce: Rapid Express :..

Vizualizace jednotky Stadler FLIRT na spoji Leo Express dopravce Rapid Express, foto: Rapid Express Praha — Počet osobních železničních dopravců na celostátních drahách v Česku tento týden vzrostl na tři. K Českým drahám a RegioJetu se přidala společnost Rapid Express, jež se v současnosti prezentuje především projektem dálkových spojů LEO Express mezi Prahou a Ostravskem. Mezi celostátní hráče v přepravě osob po kolejích se soukromý dopravce Leoše Novotného zařadil podpisem rámcové smlouvy se SŽDC, která si zájem nových subjektů vykládá jako důsledek úspěšného otevírání tuzemského železničního trhu; přesto nás od vyjetí prvního soukromého a čistě komerčního spoje na české koleje pořád dělí přinejmenším několik měsíců. Správce infrastruktury zároveň zpřísňuje podmínky úhrady poplatků za přidělenou dopravní cestu, údajně na základě špatných zkušeností z minulosti.

Podle nových pravidel mají být všichni dopravci povinni uhradit poplatek za objednanou a přidělenou kapacitu dopravní cesty i v případě, že ji reálně nevyužijí. Toto opatření se patrně zaměřuje na praxi zavedení spojů do jízdního řádu "ode dne vyhlášení", díky níž v roce 2007 po dobu přibližně sedmi měsíců plnily stránky jízdních řádů mj. spoje RT-express dopravce Railtrans, které ovšem do skutečného provozu nikdy nevyjely. Stejný systém využívá v aktuálním grafikonu RegioJet, jenž chce nasadit své spoje InterCity z Prahy do Ostravy, Návsí a Žiliny od letošního července. Rapid Express je první společností, na niž se nová pravidla SŽDC vztahují; vedení organizace se ale netají tím, že by co nejdříve přísnější režim přeneslo i na zbylé dva dopravce.

Interiér jednotky Stadler FLIRT v dálkové verzi pro dopravce NSB, foto: Juraj KováčDodrží-li Rapid Express svůj původní harmonogram zavedení komerčních spojů, nemusí si z poplatků za nevyužitou kapacitu dopravní cesty dělat těžkou hlavu – pět objednaných jednotek Stadler FLIRT ve verzi pro dálkovou dopravu by mělo být připraveno ke konci příštího roku, tedy v přibližně v době začátku platnosti jízdního řádu 2012/2013. V současnosti firma teprve uskutečňuje internetovou anketu, jíž se snaží docela triviální cestou zjistit preference potenciálních cestujících z pohledu zastávek spojů LEO Express. Nad rámec několika propagačních informací se ale černo–zlatý dopravce, stejně jako konkurenční RegioJet, v současnosti mediálně výrazněji neprojevuje. To se ovšem může razantně změnit s koncem letošního roku, kdy ministerstvo dopravy vyhlásí avizovaný tendr na provoz prvních dvou rychlíkových linek. Stejně jako další zájemci, i Rapid Express totiž v subvencované dopravě vidí výrazně atraktivnější podnikatelskou příležitost, než v případě několika exponovaných úseků s otevřenou konkurencí více společností.

Zdroj: SŽDC [1], [2]


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 31.3.2011 (23:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
01.04.2011 (20:10)  
ad quido.speedy : sestry žlutých ojetín "model second hand" patří dnes u dopravce ČD / ČDC k nejspolehlivějším vozidlům, i díky tomu, že před dvěma desítkami let zmizelá železná opona umožnila nákup kvalitního materiálu pro výrobu lecčehos, co se muselo dříve dělat v rámci československého kutilství ...
01.04.2011 (14:34)  
Nevíte někdo, jaké uspořádání pohonu má mít ten jejich Flirt? A jak je to s nízkopodlažností?
01.04.2011 (13:19)  
M:
Samotná Studénka: 10 000

Kopřivnice 25 000
Bílovec - 10 000
Příbor - 10 000
Štramberk - 3 000
Velké Albrechtice, Sedlnice, Skotnice, Ženklava, Veřovice, Bartošovice, Albrechtičky a další vesničky, které autobusem dojíždí do většího města na vlak - 12 000

To máme kolem 70 000 obyvatel...

V porovnání se Suchdolem nad Odrou je to mnohem více, nehledě na to, že z NJ jezdí Student Agency, který většinu vlakových cestujích přebírá.
01.04.2011 (12:22)  
Karel Kovarik) Dalsi takovy; vynadej Hallovi na SZDC, ze rozlisuje celostatni a regionalni osobni dopravce.

Mimochodem ty znas Juraje osobne, ze soudis, ktereho dopravce ma rad? Ja ho znam a spis nez bezmezny obdiv RJ u nej pozoruju totalni znechuceni ze ZSSK.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
01.04.2011 (11:59)  
Mediální agentura JPP dnes zveřejnila zprávu, že studenti J.B. a P.R. doktorandského studia univerzity J.A.K. ve Starém Hrozenkově ve své doktorské práci došli k závěru, že do doby, až všichni celostátní osobní dopravci vyjedou se svými soupravami na celostátní osobní trasu Praha – Ostrava, musí být na této trase zbudovány další tři paralelní dvoukolejné tratě, aby se všichni tito dopravci na onu trasu vešli. Došli rovněž k závěru, že mezi Prahou a Olomoucí vede trasa velmi přibližně ve východozápadním směru a počet levých i pravých oblouků je na této dílčí trase vyrovnaný. V Přerově se však trasa lomí o 90 stupňů na sever, kterýžto oblouk na trase není kompenzovaný žádným obloukem opačným. Vzhledem k tomu, že soutěžitelé provozující dopravu po trati na vnější trase oblouku by byli znevýhodněni, uvažovali doktorandi v rámci zachování rovných podmínek soutěžitelů dvě varianty. Varianta A počítala s tím, že by se soutěžitelé vždy po měsíci posouvali o jednu trať směrem ke středu přerovského oblouku (a tedy ti z vnitřní strany by postupovali na stranu vnější). Shledali ale, že pravidelní cestující by byli ve stanicích v pravidelných měsíčních intervalech zmatení změnami nástupišť svých oblíbených dopravců a docházelo by ke stresovým situacím a zvyšování nespokojenosti cestujících, kteří by v důsledku mohli přecházet na individuální automobilovou dopravu a tlačili by stát k dobudování paralelně běžící rychlostní silnice R35, což by bylo ze společensko-ekonomického hlediska jistě nevýhodné. Přiklonili se tedy nakonec k variantě B, podle které by soupravy vyjížděly z Prahy – Masarykova nádraží a z Ostravy hl.n., kde by na příslušných přidělených nástupištích byly vyznačeny handicapy pro soupravy jedoucí po vnitřní straně přerovského oblouku. V rámci zachování rovných podmínek soutěžitelů také řešili otázku, kde by měly soupravy soutěžitelů zastavovat, což doktorandi vyřešili radikálně tak, že by soupravy v zásadě nezastavovaly nikde, čímž by se i eliminovaly nekončící spory o to, které stanici na trase dát přednost před jinými. Jde ostatně přece hlavně o to, zajistit dopravní spojení od státu dopravně odříznuté ostravské aglomerace s Prahou. Ostatní cestující odjinud mohou využít normálních R dotovaných státem. Vzhledem k délce trasy bez zastávek, a tedy mj. i k problémům vyvstávajícím u vlakového personálu, zejména strojvedoucích, při řešení jejich hygienických potřeb, které by museli řešit např. tak, jako piloti při extrémně dlouhých přeletech ve větroních, byly nakonec na trase navrženy dvě bezpečnostně-hygienické zastávky, a to vždy v jedné a ve dvou třetinách trasy. Aby se současně předešlo případných národnostněpolitickým sporům, navrhují se pro tyto zastávky v Čechách stanice Moravany a na Moravě stanice Čechy pod Kosířem. Oba studenti však šli ve své práci ještě dále a aby soutěžitelům umožnili další zlevnění souprav i poskytování služeb, navrhují, aby tyto zastávky s cca pětiminutovým pobytem byly spojeny i s možností občerstvení vlakových čet a cestujících, pročež navrhují, že by se mohly zřídit zcela nové zastávky (což by i eliminovalo spory o to, které ze stávajících stanic by měly být vybrány), a to v Čechách zastávka Turov-Chroustovice a na Moravě Loštice-Litovel. Jak by soutěžitelé měli přesvědčit cestující, aby využili právě jejich služeb, nechávají autoři práce na dopravcích samotných a na jejich invenci.
registrovaný uživatel M 
01.04.2011 (11:40)  
Muzu se zeptat, jak se u Studenky dospelo k 70 tisicum?

Jinak pokud jde o ty "jen" tri dopravce, tak ja tam vidim i slovo "celostatni". Ti ostatni jmenovani jsou u mne "pouze" regionalni
registrovaný uživatel Kakov 
01.04.2011 (11:38)  
pridam se se k rejpalu...
ta veta o 3 dopravcich je opravdu zkreslena a zavadejici...

bez snahy nejak kritizovat za kazdou cenu to opravdu zavani PR agenturou....

cim to, ze autor clanku byl v posledni dobe vznetlivy a popudivy, kdyz si nekdo dovolil kritizovat jeho oblibenou firmu??
01.04.2011 (9:28)  
Proč v hlasování není Studénka, to nechápu. Momentálně zde zastavují pouze 2 IC (4 spoje v obou směrech), na které navíc není do hodiny přípoj/nápoj, pokud teda vůbec nějaký je (Ostravan). Jediný použitelný vlak je tedy studentský rychlík v neděli. Docela mě překvapuje, že se stanicí se skoro 70 000 obyvateli nepočítá RegioJet ani Rail Express.
01.04.2011 (7:52)  
Otázka k diskusi: Jsou nostalgické a výletní vlaky pravidelnou osobní dopravou?

Podle mne vlak, který jede jen několikrát za rok = ve vyjmenované dny, pravidelnou osobní dopravou není. Ale vlak, který má poznámku např: jede v (6) od 30.IV. do 29.X., bych za pravidelný již považoval. Protože jede každou "sobotu".
viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_knvv_110306_01.pdf
01.04.2011 (7:33)  
Licence k provozování osobní dopravy a provozování pravidelné osobní dopravy (v současné době) jsou, podle mne, dva pojmy rozdílného významu.

Pravidelnou osobní dopravu dnes 1.4.2011 provozuje např.:
České dráhy, a.s. viz. http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/-3546/
Vogtlandbahn-GmbH viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k089_110306_01.pdf
VIAMONT, a.s. viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k045_101212_01.pdf
Viamont Regio, a.s. viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k313_101212_02.pdf
Veolia Transport Morava, a.s viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k293_110306_01.pdf
JHMD,a.s. viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k228_101212_01.pdf
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko