Praha — Počet osobních železničních dopravců na celostátních drahách v Česku tento týden vzrostl na tři. K Českým drahám a RegioJetu se přidala společnost Rapid Express, jež se v současnosti prezentuje především projektem dálkových spojů LEO Express mezi Prahou a Ostravskem. Mezi celostátní hráče v přepravě osob po kolejích se soukromý dopravce Leoše Novotného zařadil podpisem rámcové smlouvy se SŽDC, která si zájem nových subjektů vykládá jako důsledek úspěšného otevírání tuzemského železničního trhu; přesto nás od vyjetí prvního soukromého a čistě komerčního spoje na české koleje pořád dělí přinejmenším několik měsíců. Správce infrastruktury zároveň zpřísňuje podmínky úhrady poplatků za přidělenou dopravní cestu, údajně na základě špatných zkušeností z minulosti.
Podle nových pravidel mají být všichni dopravci povinni uhradit poplatek za objednanou a přidělenou kapacitu dopravní cesty i v případě, že ji reálně nevyužijí. Toto opatření se patrně zaměřuje na praxi zavedení spojů do jízdního řádu "ode dne vyhlášení", díky níž v roce 2007 po dobu přibližně sedmi měsíců plnily stránky jízdních řádů mj. spoje RT-express dopravce Railtrans, které ovšem do skutečného provozu nikdy nevyjely. Stejný systém využívá v aktuálním grafikonu RegioJet, jenž chce nasadit své spoje InterCity z Prahy do Ostravy, Návsí a Žiliny od letošního července. Rapid Express je první společností, na niž se nová pravidla SŽDC vztahují; vedení organizace se ale netají tím, že by co nejdříve přísnější režim přeneslo i na zbylé dva dopravce.
Dodrží-li Rapid Express svůj původní harmonogram zavedení komerčních spojů, nemusí si z poplatků za nevyužitou kapacitu dopravní cesty dělat těžkou hlavu – pět objednaných jednotek Stadler FLIRT ve verzi pro dálkovou dopravu by mělo být připraveno ke konci příštího roku, tedy v přibližně v době začátku platnosti jízdního řádu 2012/2013. V současnosti firma teprve uskutečňuje internetovou anketu, jíž se snaží docela triviální cestou zjistit preference potenciálních cestujících z pohledu zastávek spojů LEO Express. Nad rámec několika propagačních informací se ale černo–zlatý dopravce, stejně jako konkurenční RegioJet, v současnosti mediálně výrazněji neprojevuje. To se ovšem může razantně změnit s koncem letošního roku, kdy ministerstvo dopravy vyhlásí avizovaný tendr na provoz prvních dvou rychlíkových linek. Stejně jako další zájemci, i Rapid Express totiž v subvencované dopravě vidí výrazně atraktivnější podnikatelskou příležitost, než v případě několika exponovaných úseků s otevřenou konkurencí více společností.

Samotná Studénka: 10 000
Kopřivnice 25 000
Bílovec - 10 000
Příbor - 10 000
Štramberk - 3 000
Velké Albrechtice, Sedlnice, Skotnice, Ženklava, Veřovice, Bartošovice, Albrechtičky a další vesničky, které autobusem dojíždí do většího města na vlak - 12 000
To máme kolem 70 000 obyvatel...
V porovnání se Suchdolem nad Odrou je to mnohem více, nehledě na to, že z NJ jezdí Student Agency, který většinu vlakových cestujích přebírá.
Mimochodem ty znas Juraje osobne, ze soudis, ktereho dopravce ma rad? Ja ho znam a spis nez bezmezny obdiv RJ u nej pozoruju totalni znechuceni ze ZSSK.
Jinak pokud jde o ty "jen" tri dopravce, tak ja tam vidim i slovo "celostatni". Ti ostatni jmenovani jsou u mne "pouze" regionalni
ta veta o 3 dopravcich je opravdu zkreslena a zavadejici...
bez snahy nejak kritizovat za kazdou cenu to opravdu zavani PR agenturou....
cim to, ze autor clanku byl v posledni dobe vznetlivy a popudivy, kdyz si nekdo dovolil kritizovat jeho oblibenou firmu??
Podle mne vlak, který jede jen několikrát za rok = ve vyjmenované dny, pravidelnou osobní dopravou není. Ale vlak, který má poznámku např: jede v (6) od 30.IV. do 29.X., bych za pravidelný již považoval. Protože jede každou "sobotu".
viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_knvv_110306_01.pdf
Pravidelnou osobní dopravu dnes 1.4.2011 provozuje např.:
České dráhy, a.s. viz. http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/-3546/
Vogtlandbahn-GmbH viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k089_110306_01.pdf
VIAMONT, a.s. viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k045_101212_01.pdf
Viamont Regio, a.s. viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k313_101212_02.pdf
Veolia Transport Morava, a.s viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k293_110306_01.pdf
JHMD,a.s. viz. http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k228_101212_01.pdf
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











