..: Pars opraví dalších 39 laminátek :..

Lokomotivy 230 ČD Cargo, Hradčany, 6.4.2006, foto: Václav RůžekŠumperk – Pars nova, součást skupiny Škoda Holding, provede hlavní opravu dalších 39 lokomotiv řad 230 a 240 pro společnost ČD Cargo. "Smlouva byla podepsána na základě vyhraného výběrového řízení, které Cargo vyhlásilo v létě loňského roku," uvádí k tomu obchodní ředitel Pars nova Vladimír Beránek. Je to v krátké době již druhý získaný kontrakt na opravu populárních "laminátek".

Na základě dřívějšího výběrového řízení ze srpna 2008 byla první skupina sedmi neprovozních lokomotiv řady 230 k hlavní opravě přistavena v prosinci 2008. Kromě zprovoznění zbědovaných a částečně rozkradených strojů zákazník požadoval i provedení celkem 38 změn tzv. schváleného stavu, jakož i homologaci pro provoz na slovenských a maďarských železnicích a realizaci příslušných úprav. Bohaté zkušenosti společnost nabrala i při smluvních opravách celkem 13 lokomotiv řady 230 v letech 1997 – 2001 pro tehdejší České dráhy. Nyní se tedy rekonstrukce dočká dalších 39 zástupců početných řad 230 a 240, bez kterých se momentálně neobejde nákladní doprava na jihu České republiky. Více než čtyřicetileté stroje se tak zatím na odpočinek nechystají, ostatně v dohledné době je bude jen těžko možné nahradit.

Lokomotiva typu Škoda 47 E, označená nejdříve S 489.0 a později 230, byla dodávána tehdejším ČSD jako univerzální typ s preferencí nákladní dopravy. Prakticky shodné lokomotivy byly v letech 1965 – 1970 dodávány i do Bulharska. Jako první na světě obdržely skříň s díly ze sklolaminátu, která kromě odolnosti vůči korozi umožnila i realizaci odvážného designu podle návrhu Otakara Diblíka. Po rozdělení Československa připadly všechny Českým drahám, v prosinci 2007 pak naprostá většina z nich dceřinné společnosti ČD Cargo.

zdroj: Škodovák, tisková zpráva Pars nova, Wikipedia


NIcKON Poslat mail autorovi | 8.4.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
09.04.2009 (11:52)  
To Werkie: Laminátka byla také konstruována s ohledem na aerodynamiku, proto ty zaoblené rohy, panoramatická okna a lišta nad střešními okénky a pochybuji o tom, že současné lokomotivy jsou na tom s aerodynamikou nějak moc líp. A pokud jde o bezpečnost: Prvořadým požadavkem na jakékoli železniční vozidlo, specielně jeho rám je, aby konstrukce dokázala bez deformace přenést veškeré namáhání, vzniklé provozem, tedy i tlačením soupravy. Bezpečnostní pravidla naopak vyžadují, aby se konstrukce při nárazu co nejvíc zmuchlala a tudíž ránu utlumila. Obávám se, že tyto dva požadavky příliš dobře sladit nikdy nepůjde. A pokud jde o kabinu, je notoricky známo, že laminát je mnohem pevnější a obtížněji deformovatelný, než plech, takže kabina, která se začne tříštit až při zatížení, které plechovou kabinu beznadějně slisuje, bude určitě bezpečnější.
09.04.2009 (11:41)  
To Pavel Večeřa: V S 489 žádné odpory nebyly. S499 mívala odporovou EDB. (taková ta pyramidka s žaluziemi na střeše). Regulace výkonu se prováděla přepínáním odboček na trakčním transformátoru, následoval usměrňovač a pak už přímo trakční motory. Šuntování bylo řešeno odbočkami na statorovém vinutí.
09.04.2009 (11:35)  
To Twix:
Regulační autotransformátor s přepínáním odboček je: 1/jednoduchý, 2/ bezztrátový 3/vysoce spolehlivý 4/mnohem blbuvzdornější 5/nerušící. Takže dosazení pulsní regulace do těchto strojů by byl krok zpět, už jen proto, že bez něj by žádný stroj pro 25 kV AC nemohl existovat. Dovedu si představit inovovaný řadič odboček na transformátoru, dovedu si představit jeho ovládání něčím jiným, než přímo kontrolérem (je otázka, jak se to podepíše na spolehlivosti), ale totální rekonstrukci na pulsní provoz považuji, vzhledem k věku těchto strojů a s tím spojeným nákladům za zbytečné vyhazování peněz.
09.04.2009 (11:17)  
Technická: Kde se u těch lamin (snad jen šunty mají odporové? nevím jistě) při rozjezdu pálí energie do luftu? Já měl za to, že (regulační) trafo je bezeztrátové zařízení s téměř 100% účinností.
Jinak s ARR vidím problém v tom, že se jedná o stykačovou mašinu. Buď nastavím vysokou toleranci aby mi neodešly stykače = nepřesná rychlost, nebo toleranci snížím - rychlost bude přesnější, ale rychleji odejdou stykače.
Snad kvůli tomu se ARR na řadě ES499.0 demontovalo.

EDIT: .0 ne .1
09.04.2009 (10:53)  
Karel Dobrý + Marek Hovorka: To je sice fajn že jsou spolehlivé, ale skutečně už není čas na změnu? Sergej je taky vcelku spolehlivý, ale jeho spotřeba je příšerná. Laminátka má z dnešního pohledu archaickou výzbroj, která možná funguje dobře, ale kvanta energie topí do luftu. Výkon 3 MW a trvalá tažná síla 210 kN je málo oproti ES64F4 s 6,4 MW a 270 kN - tam kde laminy jezdí s přípřeží, jel by EuroSprinter sólo. V dnešní době je také dost kritická jednosystémovost laminátek, kdy ani do té blbé Prahy nedojedou (natož do Vídně) a v Kutné Hoře se čeká na stejnosměrný šrot. EuroSprinter je čtyřsystémový a schválený už je v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Polsku, Slovinsku... u nás bude co nevidět a ČDC bude zdlouhavě homologovat svoje laminy v zahraničí. Do té doby už může dávno jezdit s pronajatými moderními lokomotivami kde je libo a zaplatí se to už jen z levnější údržby a optimalizace turnusů. Laminátka je sice zajímavý stroj, ale konkurovat silniční dopravě se s tím nedá.
09.04.2009 (10:18)  
Karel Dobrý: díky za všechny, za takové komentáře. Z nich se člověk aspoň něco dozví. Víc takových.
registrovaný uživatel Olouch  mail  
09.04.2009 (10:09)  
NO ja si osobně myslim že když zlepší pracovní podminky pro strojvudce tak že bude vše ok laminatky jsou spolehlive a s vykonem 3080Kw.nNevite jestly se do nich se budou montovat ARR?
09.04.2009 (8:11)  
Ad PAja.Laminátky se opravuji pro ČD Cargo,to nemá s daňovým poplatníkem co společného.
09.04.2009 (7:55)  
Na laminátkách jezdím přes 25 roků.Za tu dobu jsem neměl jedinou neschopnost,vždy jsem dojel.Jsou to nejspolehlivější lokomotivy u našich drah a zároveň nejpěknější.Když je začali vyrábět v roce 1965,tak měli mít životnost 25 let.Píše se rok 2009 a pořád jezdí.A to jsou na ně v rámci šetření nakládány větší zátěže,rychlosti a kilometrický průběh mezi kontrolami v depu.Dříve jezdily s nákladem 65km/hod.Dnes 80-100km/hod.Norma na stoupání z Tišnova do Vlkova byla 650 tun,dnes 750 tun.Kilometrický proběh mezi základníma prohlídkama byl 3000km,dnes 10 000 km.A laminátkám to nevadí.Jediná chyba při konstrukci v Plzni byla : vyvážení nápravových tlaků,když trochu naprší,tak lok strašně prokluzuje,což v kopcích Vysočiny bývá problém.Jinak opravdu perfekt lok.
registrovaný uživatel PAja 
09.04.2009 (7:22)  
To je hrůza, modernizovat několik let nepojízdné a 40 let staré lokomotivy se mi zdá jako velmi neuvážená investice. Jak dlouho budou asi tyto lokomotivy po modernizaci jezdit? A jak asi spolehlivé a náročné na opravy budou? Z pohledu designu je to samozřejmě skvost, mám tyto lokomotivy v oblibě, ale toto se mi zdá jako vyhazování peněz, které jako daňový poplatník pěkně zatáhnu.
  1 ... 6 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko