Brno - Zřejmě díky nepozornosti strojvedoucího došlo v pátek 10. dubna kolem 12:30 v Brně Horních Heršpicích k neobvyklému incidentu, kdy pendolino projelo návěst 'Stůj' a zkomplikovalo tak provoz v brněnském uzlu. Média si události všimla až včera na základě výpovědi svědka na internetu, načež ji potvrdily i samotné České dráhy. Vlak SC 14 Smetana z Vídně do Prahy měl při vjezdu do nádraží Horní Heršpice návěst 'Výstraha'. Podle ní měl strojvedoucí poznat, že do brněnského uzlu zatím nemůže vjet a má se připravit na zastavení před dalším oddílem. Narušení zabezpečení vlakových cest si vyžádalo sérii zpoždění a odřeknutí postiženého spoje ve zbytku trasy.
Strojvedoucí na signál včas nereagoval a v okamžiku, kdy začal brzdit, již bylo pozdě. Brzdící souprava 680.002 minula odjezdové návěstidlo L2 v poloze 'Stůj' a zastavilo asi až o 50 metrů dál. Ve stejnou dobu, kdy pendolino vjelo až na výhybky za návěstidlem, přijížděl od Brna hl.n. vlak EC 275 Slovan, jedoucí do Bratislavy.
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar říká, že pendolino v Horních Heršpicích skutečně projelo odjezdové návěstidlo v poloze 'Stůj', do vlakové cesty protijedoucí soupravy ale nevjelo. Zabezpečovací zařízení na nepovolenou jízdu reagovalo okamžitou změnou znaku návěstidla pro protijedoucí vlak do Bratislavy. Jeho strojvedoucí tak měl proti sobě návěst 'Stůj' a včas zastavil. Následně byl vlaku EC Slovan umožněn vjezd do Horních Heršpic.
"Vlak SC 14 brzdil před návěstí stůj ve stanici Horní Heršpice, ale bohužel neubrzdil a projel návěst 'Stůj' o zhruba 56 metrů," potvrzuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že ke srážce vlaků nemohlo dojít. Zatímco vlak EC 275 pokračoval v cestě do Bratislavy s asi dvacetiminutovým zpožděním, cestující z odřeknutého SC 14 museli počkat na jiný spoj. Strojvedoucí, který situaci zřejmě zavinil, musel být vystřídán.
Brněnský železniční uzel zažívá smolné období — od začátku dubna jde už třetí mimořádnou událost s důsledky na další provoz. Již 1. dubna a opět 4. dubna zde při posunu k nástupištím vykolejila část soupravy vlaku EC 71. Vinu na nehodách na sebe vzájemně svalují ČD a SŽDC.
zdroj: Novinky, zpravodaj ŽelPage
| 16.4.2009 (16:00)
Ale za jedno se mohu postavit. Onoho strojvedoucího znám osobně, vím jak jezdí. Je to člověk velmi odpovědný s dlouholetou praxí. A ted ke spekulacím: opravdu si nedovedu ani představit, že při vjezdu na výstrahu by někdo pokračoval tak, aby nedokázal zastavit u následujícho návěstidla, kde musí automaticky předpokládat návěst stůj.
Pro upřesnění u 680 dle brzdících procent musíte mít při 160km/hod. u výstrahy maximálně 120 km/hod. Samozřejmě vše zavisí na traťové rychlosti. Stroj je samozřejmě vybaven LS 90. Takže při každém jiném znaku než volno musíte vybavovat tlačítko bdělosti.
A ted z mých zkušeností z tratí. Dost často se stává, že po vjezdu na výstrahu je již při jízdě v daném oddíle postaven volnoznak dovolující další jizdu a posléze dojde k tzv. padáku, který může být způsobem řadou faktoru. Pak brzdíte opravdu i očima. Velmi častá událost v uzlu Česká Třebová, brněnský uzel nevyjímaje. Nechci nikomu sahat do svědomí, ale tomto bych asi spekuloval asi v první řadě. A věřte mi, jsem jeden z těch, kteří s 680 jezdí.
Jako promiň. Ač to normálně nedělám, musim se hádat ;-) Ále, stál jsem na červené, skočila žlutá a současně se zelenou jsem se hned rozjel. K měmu úžasu si to ovšem předemnou (křížem) šine tramvaj. Neni to divné, že mi do křižovatky vjela ač tam očividně neměla co dělat... Auta přijíždějící "ze stran" zastavila, šalina ne. Tak teď ani nevim k čemu tam jsou ty semafory sou, když pro jedny to platí a pro druhé nee. Současně pochybuju, že tento tramvaják bude nějak potrestán...
Platí pravidlo o možnosti pokračovat v jízdě proti červené i na obousměrném autobloku?
"Ostatni" - OK, takze mu teda vzali noty a vlak byl odreknut, protoze nebyl kdo by s tim odjel. Nezbyva nez doufat, ze nez mu ty noty vrati, tak se neco podobnyho nestane dalsimu, pac pak by nektera musela byt docasne zrusena pro nedostatek personalu:-)
Tramvajáci sice jezdí často jako prase, ale jízda na stůj také nemusí být vždycky schválně. Srdci jenom středně obsazená souprava má kolem 45tun a když mu deset metrů před nosem padne stůj, tak to prostě neubrzdí. Ono by to technicky možná šlo, ale uvnitř jsou lidi... Navíc projet stůj je v podobných případech povoleno. ;-) Takže si nechte kecy o tomto, když nevíte, jak přesně to je.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










