Brno - Zřejmě díky nepozornosti strojvedoucího došlo v pátek 10. dubna kolem 12:30 v Brně Horních Heršpicích k neobvyklému incidentu, kdy pendolino projelo návěst 'Stůj' a zkomplikovalo tak provoz v brněnském uzlu. Média si události všimla až včera na základě výpovědi svědka na internetu, načež ji potvrdily i samotné České dráhy. Vlak SC 14 Smetana z Vídně do Prahy měl při vjezdu do nádraží Horní Heršpice návěst 'Výstraha'. Podle ní měl strojvedoucí poznat, že do brněnského uzlu zatím nemůže vjet a má se připravit na zastavení před dalším oddílem. Narušení zabezpečení vlakových cest si vyžádalo sérii zpoždění a odřeknutí postiženého spoje ve zbytku trasy.
Strojvedoucí na signál včas nereagoval a v okamžiku, kdy začal brzdit, již bylo pozdě. Brzdící souprava 680.002 minula odjezdové návěstidlo L2 v poloze 'Stůj' a zastavilo asi až o 50 metrů dál. Ve stejnou dobu, kdy pendolino vjelo až na výhybky za návěstidlem, přijížděl od Brna hl.n. vlak EC 275 Slovan, jedoucí do Bratislavy.
Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar říká, že pendolino v Horních Heršpicích skutečně projelo odjezdové návěstidlo v poloze 'Stůj', do vlakové cesty protijedoucí soupravy ale nevjelo. Zabezpečovací zařízení na nepovolenou jízdu reagovalo okamžitou změnou znaku návěstidla pro protijedoucí vlak do Bratislavy. Jeho strojvedoucí tak měl proti sobě návěst 'Stůj' a včas zastavil. Následně byl vlaku EC Slovan umožněn vjezd do Horních Heršpic.
"Vlak SC 14 brzdil před návěstí stůj ve stanici Horní Heršpice, ale bohužel neubrzdil a projel návěst 'Stůj' o zhruba 56 metrů," potvrzuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že ke srážce vlaků nemohlo dojít. Zatímco vlak EC 275 pokračoval v cestě do Bratislavy s asi dvacetiminutovým zpožděním, cestující z odřeknutého SC 14 museli počkat na jiný spoj. Strojvedoucí, který situaci zřejmě zavinil, musel být vystřídán.
Brněnský železniční uzel zažívá smolné období — od začátku dubna jde už třetí mimořádnou událost s důsledky na další provoz. Již 1. dubna a opět 4. dubna zde při posunu k nástupištím vykolejila část soupravy vlaku EC 71. Vinu na nehodách na sebe vzájemně svalují ČD a SŽDC.
zdroj: Novinky, zpravodaj ŽelPage
| 16.4.2009 (16:00)
Na autobloku za splnění podmínek daných předpisem SŽDC D2 může strojvedoucí jet i proti červené, protože autobloková návěstidla mají permisivní význam návěsti stůj.
Takovémuto maléru nezabrání ani mobilní část zabezpečovacího zařízení kontrolující zda strojvedoucí začal po návěsti výstraha snižovat rychlost jízdy. Když strojvedoucí reaguje na návěst přikazující snížení rychlosti, zařízení to vyhodnotí jako správný postup strojvedoucího, ale nezabrání tomu, když se bude plížit nějakou dvacítkou k návěstidlu s návěstí zakazující jízdu, aby před návěstidlem nezastavil.
Pokud by byly Potěmkiny vybaveny zařízením pro automatické vedení vlaku, podobně jako ešusy - a trať příslušnými informačními body, je pravděpodobné, že by při správné činnosti tohoto zařízení k takovéto události na suché koleji nedošlo.
Jinak tato mimořádná událost (ve smyslu vyhlášky č.376/2006 Sb.) byla řádně ohlášena, takže pisálek z deníku Právo (Právo 15.4.2009, strana 7) totožný s autorem zprávy "Novinky.cz" nemá pravdu, když uvádí, že ČD o mimořádnosti neinformovaly, resp. v Právu uvádí "České dráhy o události informovaly teprve včera po dotazu Práva".
tom_ : trať Brno – Česká Třebová je vybavena autoblokem. Je–li na návěstidle návěst stůj, může v zásadě vlak pokračovat po zastavení v jízdě takovou rychlostí, aby mohl zastavit před překážkou (podrobnosti v předpisu D2, článek 312).
Ak by sa mal zdržať komentára každý, kto sa v živote aspoň raz dopustil podobného nechceného omylu ako neborák rušňovodič, toto vlákno by zívalo prázdnotou.
Dovolím si povedať, že denne sa stávajú iba v ČR tisícky podobných omylov a prešľapov a svet ide bez problémov ďalej.
Celá debata o tom, čo strašné ten fíra vystrojil, nie je nič iné ako mlátenie prázdnej slamy.
Jediné šťastie, že šotoušom niekde ten panťák neťukol, lebo by ho v zubooch rozniesli.
-----------------
Sorry za úprimnosť.
Sice tato jízdní cesta nevedla kolem cesťáků, ale i cestová návěstidla v Heršpicích najdete.
Ale když je zde psáno, že Pendolino nenarušilo vlakovou cestu EC, tak mi vrtá hlavou, proč neměl postaveno... Původně jsem předpokládal, že byla výluka a EC z hlavního jelo po "úplně levé" (pohled z hl.n.), v HH na vjezdu projelo na pravou a dále pokračovalo rovně. Pendolino by jelo až na hlavní po přímé, takže v HH výpravčí teoreticky počítal s křižováním. A na postih by to nebylo, jak Smetana, tak Slovan jsou vlaky EC, tudíž by se nejednalo o zdržení důležitějšího vlaku vlakem podřadnějším.
Osobně bych ale měl nápad, jak příště situaci předejít. A to smyšlenou návěstí. Netuším jestli tato návěst je - zřejmě ne. Nekamenuj te mě, je to jen nápad.
Smyšlená návěst - na návěstidle by svítilo současně žluté a červené světlo. Návěst by znamenala - pozor výstraha očekávej stůj. Strojvedoucí by věděl jasně, že u dalšího návěstidla bude mít velice pravděpodobně stůj. A proto by tomu upravil i rychlost.
Návěst zakazující jízdu (v tomto případě červené světlo - návěst stůj), může strojvedoucí projet pokud:
- byl vydán písemný rozkaz o neobsluhování, nebo neplatnosti návěstidla
- nepřesnosné návěstidlo je označeno návěstí "neplatné návěstidlo"
- nebo je jízda proti zákazu jízdy nařízena RPN, nebo PN (ruční přivolávací návěstí, přivolávací návěstí)
- o jízdách PMD na trati se zmiňovat nebudu
Bohužel, vlak není felicia která zastaví na 25 metrech. Strojvedoucí mohl podcenit brzdící schopnost tohoto vozidla, mohly být špatné adhezní podmínky, mohla být na vozidlech technická závada apd. O důvodu této MÚ však rozhodne drážní inspekce a zároveň vynese doporučená opatření - pokud budou třeba.
Další věcí je, že strojvedoucí si byl pravděpodobně plně vědom o tom, že na vjezdovém návěstitle (pokud tam není cestové) byla výstraha (nevím jak je to na pendolejnu, ale) vozidlo by mělo být vybaveno kontrolou bdělosti strojvedoucího LS-90, předpokládám, že v Brně je kódovaná trať, takže strojvedoucí na návěstním opakovači při projíždění stanicí měl červené světlo - vlak je v posledním oddíle před návěstí stůj a musí obsluhovat tlačitko bdělosti. Pokud by neobsluhoval, dojde k samočinnému zastavení vlaku. Tímto zařízením musí být vybaveny všechny HKV s kontrukční rychlostí nad 100 km/h, do 100km/h jsou vybaveny LVZ-Ž pro provoz na kódovaných tratích a nebo KBS-E pro provoz na nekódovaných tratích.
Ještě poznámka: tramvajáci v Praze si s návěstí zakazující jízdu nelámou hlavu a nikdo je za to netrestá. Tramvaják je osoba řídící drážní vozidlo, stejně jako strojvedoucí. Akorát že strojvedoucí jsou trestáni za všechno, kdežto tramvajáci nikoliv. Třeba překročení rychlosti u tramvaje o 30km/h je drážní inspekcí a úřadem tolerováno, pokud se nic nestane. Jen u strojvedoucích překročení rychlosti třeba jen o 2km/h může mít katastrofální pro daného strojvedoucího následky (pokuty, sesazení z mašiny apd.) i když se nic nestane!!!
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










