Praha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.
Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.
Výnosy stoupají, ceny klesají
Zákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-karta „pro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)
| 20.7.2009 (16:00)
Pří velmi ojetém autě za 20 000kč, který bude fungovat ještě 8 let :) (2500Kč ročně). Ročně 7500Kč na servis, 10000Kč ročně za dálniční známku, emise, STK, povinné ručení, olej a další kapaliny, parkovné, mytí, pneumatiky :)
Cena benzínu: 28Kč, roční náklady bez benzínu tedy 20 000Kč
10 000km ročně - 22 400Kč za benzín - 4,00Kč/km
20 000km ročně - 44 800Kč za benzín - 3,12Kč/km
40 000km ročně - 89 600Kč za benzín - 2,68Kč/km
A víte, co tam nevychází? S autem za 20 000Kč, těžko budete jezdit 40 000km ročně po osm let :)
Takže s novým autem za 450 000Kč:
40 000km ročně - 89 600Kč za benzín - 4,02Kč/km
Zdroj a kalkulačna zde: http://www.mesec.cz/clanky/kolik-nas-skutecne-stoji-provoz-auta/
Za čtyři kačky na km už jede šest lidí na skupinu!! Cenově auto může konkurovat jedině, když jede plné...
Ušetřený čas? Kolik přečtete knih během řízení? Jak dlouho se prospíte? Možná tam budete dřív, ale čas řidiče je zcela zabitý.
Samozřejmě ne všude vede trať a někdy se tam nedá rozumně dostat ani když tam vede. Nějak se musíte dostat na nádraží a třeba prší a máte zavadlo. Ale pokaždé se nestěhujete... sem tam jsou spolucestující děsný, ale někdy zase poznáte někoho příjemného...
V každém případě, když se tam dá dostat rozumně vlakem, je to vždy levnější!!!
Je přepravenou osobou strojvedoucí jedoucí rg na provozní záznam ?
Když to přeženu do absurdity, tak je o oběhu řekněmě 50 000 režijek. Řeknu-li, že každý režijkář pojede každý den tam a zpět, tak mám ročně hned 36,5 milionu přepravených osob. Těch režijek je samozřejmě víc, ne každý jede denně, ale tohle je jen jako příklad.
V Praze, resp. oblasti PID je vydáno asi 300 000 nesmyslných OPENCARD a aplikací časová jízdenka MHD, které platí v rámci PID ve vlacích. Když vykážu, že každý držítel OPENCARD jel dvakrát denně vlakem, tak to mám 219 milionů přepravených osob za rok.
Každopádně, s čím nesouhlasím, je odmítání In-karty. Lidem do 26 let se prostě těch 330 Kč za 3 roky musí vrátit, i kdyby nechtěli.
Jirka Panther: ČD se snaží oškubat nevýdělečnou mládež. Nemáte v kapse ještě nějaký vtipný kus? Na dojíždění do školy tu máte žákovskou/studentskou slevu. Nebo snad chcete jezdit všude zdarma, dokud nebudete vydělávat?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










