..: Využívání vlaků a tržby z mezinárodních dokladů stoupají :..

Graf počet cest na obyvatele země EU, foto: UIC a ČDPraha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.

Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.

Výnosy stoupají, ceny klesají

In-kartaZákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-kartapro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 20.7.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Petr Mareš  mail  
20.07.2009 (20:23)  
Ážetďák: no když pojedete na kanystru (jen benzín), tak to je asi 2,20Kč na km, což je více než dva lidi na zákaznickou... Pokud pojedete v autem :), tak to budou tak 4 kačky...

Pří velmi ojetém autě za 20 000kč, který bude fungovat ještě 8 let :) (2500Kč ročně). Ročně 7500Kč na servis, 10000Kč ročně za dálniční známku, emise, STK, povinné ručení, olej a další kapaliny, parkovné, mytí, pneumatiky :)

Cena benzínu: 28Kč, roční náklady bez benzínu tedy 20 000Kč

10 000km ročně - 22 400Kč za benzín - 4,00Kč/km
20 000km ročně - 44 800Kč za benzín - 3,12Kč/km
40 000km ročně - 89 600Kč za benzín - 2,68Kč/km

A víte, co tam nevychází? S autem za 20 000Kč, těžko budete jezdit 40 000km ročně po osm let :)

Takže s novým autem za 450 000Kč:

40 000km ročně - 89 600Kč za benzín - 4,02Kč/km

Zdroj a kalkulačna zde: http://www.mesec.cz/clanky/kolik-nas-skutecne-stoji-provoz-auta/

Za čtyři kačky na km už jede šest lidí na skupinu!! Cenově auto může konkurovat jedině, když jede plné...

Ušetřený čas? Kolik přečtete knih během řízení? Jak dlouho se prospíte? Možná tam budete dřív, ale čas řidiče je zcela zabitý.

Samozřejmě ne všude vede trať a někdy se tam nedá rozumně dostat ani když tam vede. Nějak se musíte dostat na nádraží a třeba prší a máte zavadlo. Ale pokaždé se nestěhujete... sem tam jsou spolucestující děsný, ale někdy zase poznáte někoho příjemného...

V každém případě, když se tam dá dostat rozumně vlakem, je to vždy levnější!!!
registrovaný uživatel BronislavJ  mail  
20.07.2009 (20:13)  
Ážetďák: a tím líp se mi bude jezdit polopráznými vlaky, než těma co sou nacpany k prasknutí :D
20.07.2009 (20:04)  
ad myrha: Ono nejde jenom o jízdné. Třeba koleje přes léto nefungují.
registrovaný uživatel myrha  mail  
20.07.2009 (19:53)  
Borecek: Tu se řeší závažné věci, Váš tón je zvláštní. Já musím jezdit do školy i o prázdninách a nejsem sám (např. medici nemají standartní rozvrhy) a s tím žádný ministerský úředník při návrhu žákovského jízdného nepočítal!! Už několikrát jsme to tady řešili a stále si trvám na tom, že student je od slova studovat, nikoli pracovat. To že někteří si svých peněz neváží je věc přece na jinou diskuzi!!!
20.07.2009 (19:42)  
JTB : velká část počtu přepravených cestujících se stejně jen odhaduje. Nedopátral jsem se toho, jak se počítá z hlediska počtu přepravených osob například roční síťovka ? Je to 365 jízd nebo 730 jízd (tam a zpět každý den), jak se počítají EGRONety, SONE+ apod., cestující v PIDu jedoucí na tramvajenku.
Je přepravenou osobou strojvedoucí jedoucí rg na provozní záznam ?

Když to přeženu do absurdity, tak je o oběhu řekněmě 50 000 režijek. Řeknu-li, že každý režijkář pojede každý den tam a zpět, tak mám ročně hned 36,5 milionu přepravených osob. Těch režijek je samozřejmě víc, ne každý jede denně, ale tohle je jen jako příklad.

V Praze, resp. oblasti PID je vydáno asi 300 000 nesmyslných OPENCARD a aplikací časová jízdenka MHD, které platí v rámci PID ve vlacích. Když vykážu, že každý držítel OPENCARD jel dvakrát denně vlakem, tak to mám 219 milionů přepravených osob za rok.
20.07.2009 (19:01)  
Chudáci studenti nemají na cestu do školy nebo za zábavou! Když jsem u té zábavy,zajímalo by mě, jestli mají slevu na pravidelné páteční a sobotní zábavy a diskotéky.Taky tam dostanou slevu na chlast,kuřivo a marijánku? Kolik % z jejich rozpočtu dělá jízdné a kolik další položky?!
20.07.2009 (18:24)  
Když porovnám cenu dvou důchodcovských jízdenek s cenou benzinu, komfortem dopravy, časem, ztráveným na cestě a frekvencí spojů, není co řešit. Auto vítězí, nehledě k tomu, že na spoustu míst, kam běžně jezdím, se vlakem nedostanu buď vůbec, nebo s velkými problémy (přestupy, návaznost spojů), o možnosti přepravy zavazadel nemluvě. (co všechno nacpu do kufru u auta a co si mohu vzít bezplatně do vlaku)? Takže, přátelé, zdražujte vesele dál, čím více a rychleji budete zdražovat, tím přecpanější budou silnice a tím rychleji budete moci rušit další tratě.
registrovaný uživatel myrha  mail  
20.07.2009 (18:23)  
sAd: O slevách v busech a jinde nevím, ale tyto způsoby dopravy reklamu nepotřebují, protože jsou oblíbenější.. Zaryté tvrzení, že v těchto dopravních prostředcích slevu nemáte je sice hezké, ale nové cestující nenaláká.. Jen si někdy poslechněte diskuzi mladých ve vlaku - tento zážitek je pro ně odstrašující a většina se těší na své auto. Je to možná jejich rozmazlenost, že se jim vlak nelíbí, ale moc prostředků krom ceny dráhy k nalákání zákazníků nemají, i když jak dráhy samy říkají, že "nechtějí konkurovat cenou ale kvalitou".. kvalita a zpoždění hovoří za vše..:)
20.07.2009 (18:09)  
sAd) S tou mládeží... V Rakousku je na objednávku státu každý rok lístek Sommerticket pro mladé, tj. 2 měsíce ježdění za smešnou cenu 60 €, pro mladší 19 let dokonce za ani ne polovinu. Kromě jiného se tím získávají budoucí zákazníci, stejně, jako si je snaží získat banky studentskými konty. Takže je fakt otázka, jestli je ono zrušení Léta 26 pro dopravce ČD dobré nebo špatné.

Každopádně, s čím nesouhlasím, je odmítání In-karty. Lidem do 26 let se prostě těch 330 Kč za 3 roky musí vrátit, i kdyby nechtěli.
registrovaný uživatel sAd 
20.07.2009 (18:04)  
myrha: Jako bych to nepsal... Máte 50% slevu v busech/letadlech, jakmile dosáhnete věku 15 let? Vyplatí se vám ve skupině doprava autobusem? Jakou vzdálenost ujedete busem a vlakem ve vámi daných příkladech? A co na to vlastně Jan Tleskač? Nic, protože je virtuálně ušlapán čtyřtisícovým davem z Facebooku...

Jirka Panther: ČD se snaží oškubat nevýdělečnou mládež. Nemáte v kapse ještě nějaký vtipný kus? Na dojíždění do školy tu máte žákovskou/studentskou slevu. Nebo snad chcete jezdit všude zdarma, dokud nebudete vydělávat?
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko