..: Poslanci navrhují šrotovné i pro vlaky :..

Na šrot je tu kovošrot, foto: CharyPraha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.

"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.

Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.

Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant


Vítek_V | 7.5.2009 (15:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Legislativa

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 14      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer DJ 
07.05.2009 (20:11)  
jonáš: Pak je mi ale záhadou, proč se ČD do toho výběrka nepřihlásily. Pokud by měly nějakou reálnou šanci, že to odjezdí levněji, tak do toho určitě jít měly.

junkrs: Jinými slovy přiznáváte, že ČD nyní jezdí převážně s nevyhovujícími a mnohdy i nebezpečnými vozidly.
To, že tímto krokem jde o znevýhodnění jednoho z dopravců, tedy nevadí?
Nebylo by levnější přispět tedy vlastníkům vozidel na automatické dveře, klimatizaci, nové sedačky a nové záchody, než zbytečně likvidovat jinak technicky vyhovující vozy?
Registrierter Benutzer junkrs 
07.05.2009 (20:10)  
To DJ: Ano, ale vždyť se jedná o státní příspěvek na nákup nových vozidel. A že je podmínkou zrušení starých a jak už jsem psal nevyhovujících (bez klimošky, pořádného wc, s koženkou atd atd)a mnohdy i nebezpečných (např. není zajištění dveří za jízdy) vozů, v tom bych už neviděl nic špatného. To by si taky mohli všichni majitelé nových aut zakoupených před zavedením šrotovného mohli jít stěžovat, že někoho jiného stát jasně zvýhodňuje a oni na nové auto nedostali ani halíř nebo euro :-)
Registrierter Benutzer JnR 
07.05.2009 (20:09)  
No a když už jsme u té Škodovky, tak kdyby náš stát za něco stál tak nám tady nejezdí 47 slonů ale třeba 150, jenže to by musel stát dát zase peníze z kapes daňových poplatníků, ale protože ti si to nepřejí, tak jsme tam kde jsme.
Daňovým poplatníkům nevadí přispívat dopravcům na nové vlaky, daňovým poplatníkům vadí přispívat na nové vlaky jen jednomu vyvolenému dopravci. Tím spíš, že ten jediný vyvolený dopravce zatím neprokázal, že by si svoje výsadní postavení nějak zasloužil.
07.05.2009 (20:07)  
mates: jo to jste odkázal dobře, věta Celou trať bude od prosince 2011 obsluhovat jeden dopravce a nebude již docházet ke stavu, kdy německý dopravce obsluhuje německé zastávky a český na nich nemůže zastavovat a naopak, celý provoz se tímto zracionalizuje v podstatě značí, že srovnávat současné "náklady ČD" (vykalkulované jak? Podíl nákladů na GŘ a všech těch zálohách a depech se počítá podle km trati, jízdní doby nebo tržeb?) a nabídnutou cenou Arrivy (nikoli náklady) je pitomost, protože se bude jezdit za úplně jiných podmínek a jiné návratnosti. No, vyhrajou asi cestující, protože Arriva nebude muset vůbec při sou4asnym nastavení kontrolovat, jestli platěj svýmu kraji vůbec nějaký jízdní doklady ;-)
Registrierter Benutzer Web 
07.05.2009 (20:07)  
mira: Co by se mělo dělat s ČD? Nechat je normálně podnikat za stejných podmínek jako soukromníky, tj. nezvýhodněně. Podle vašich teorií jim přece soukromník nemůže konkurovat, ne?

Nechápu kde se furt berou lidi co přijdou s "vy nechcete investice do železnice". Chceme, všichni tady na tom fóru je chtějí - ale rovné, nikoli neustálé snahy obcházet EU a dosypávat ČD bokem.
Registrierter Benutzer JnR 
07.05.2009 (20:03)  
Podmínka na sešrotování starého vozidla je jasná - podpořit obnovu vozového parku. A jak už tu někdo poznamenal, tak se starým vozovým parkem se nepotýkají pouze ČD. A to, co by se šrotovalo ještě sice funguje (dokáže to dojet z bodu "a" do bedu "b"), ale už to určitě nesplňuje parametry moderního cestování.
Pokud by příspěvek byl výměnou za sešrotování stávajícího, znamenalo by to diskriminaci nových dopravců, které zatím žádné vlaky nemají. Morálně zastaralé vlaky mohou dál sloužit jako záloha, posily v pátečních a nedělních špičkách (lépe sedět v B, než stát Bmz), nebo třeba pro převoz fotbalových "fanoušků".
07.05.2009 (20:03)  
mira: Co se stane z ČD, to mi je úplně jedno. Pokud mám ale mluvit o železniční dopravě v ČR, tak navrhuji během nejbližších několika let vypsat výběrová řízení na všechny linky a ať se ukáže, kde jsou skutečné náklady a za kolik se dá jezdit.

Takhle to totiž dál nejde, aby na jednu stranu brečely ČD, že mají málo peněz a na druhou stranu vyhrávali výběrová řízení dumpingovou cenou a prodělávali stovky milionů díky Pendolinům...
Registrierter Benutzer mira 
07.05.2009 (19:59)  
Jnr: No já jsem těmi většími firmami mylsel třeba Siemens, Bombardier nebo Alstom. No a když už jsme u té Škodovky, tak kdyby náš stát za něco stál tak nám tady nejezdí 47 slonů ale třeba 150, jenže to by musel stát dát zase peníze z kapes daňových poplatníků, ale protože ti si to nepřejí, tak jsme tam kde jsme.
Registrierter Benutzer mira 
07.05.2009 (19:54)  
mates111: A co teda navrhuješ udělat s ČD? To by mě zajímalo. Nechat zkrachovat? Nebo nedávat jim žádný peníze na nový vozidla a současně nadávat že mají starý?
Registrierter Benutzer JnR 
07.05.2009 (19:53)  
Kde by asi byli výrobci železničních vozidel kdyby vyráběli jen pro soukromníky? No asi někde, protože soukromníci kupují vše po kusech, max po 10 vozidlech a z toho by se žádná větší firma neuživila.
A kteréže velké série nových vlaků kupují ČD? Sedm pendolin, 47 elefantů za 9 let, pár Bmz?
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 14      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko