Praha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.
Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.
Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant

junkrs: Jinými slovy přiznáváte, že ČD nyní jezdí převážně s nevyhovujícími a mnohdy i nebezpečnými vozidly.
To, že tímto krokem jde o znevýhodnění jednoho z dopravců, tedy nevadí?
Nebylo by levnější přispět tedy vlastníkům vozidel na automatické dveře, klimatizaci, nové sedačky a nové záchody, než zbytečně likvidovat jinak technicky vyhovující vozy?
Daňovým poplatníkům nevadí přispívat dopravcům na nové vlaky, daňovým poplatníkům vadí přispívat na nové vlaky jen jednomu vyvolenému dopravci. Tím spíš, že ten jediný vyvolený dopravce zatím neprokázal, že by si svoje výsadní postavení nějak zasloužil.
Nechápu kde se furt berou lidi co přijdou s "vy nechcete investice do železnice". Chceme, všichni tady na tom fóru je chtějí - ale rovné, nikoli neustálé snahy obcházet EU a dosypávat ČD bokem.
Pokud by příspěvek byl výměnou za sešrotování stávajícího, znamenalo by to diskriminaci nových dopravců, které zatím žádné vlaky nemají. Morálně zastaralé vlaky mohou dál sloužit jako záloha, posily v pátečních a nedělních špičkách (lépe sedět v B, než stát Bmz), nebo třeba pro převoz fotbalových "fanoušků".
Takhle to totiž dál nejde, aby na jednu stranu brečely ČD, že mají málo peněz a na druhou stranu vyhrávali výběrová řízení dumpingovou cenou a prodělávali stovky milionů díky Pendolinům...
A kteréže velké série nových vlaků kupují ČD? Sedm pendolin, 47 elefantů za 9 let, pár Bmz?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










