Praha – Dceřiná společnost Student Agency (SA), známého provozovatele "žlutých autobusů", se stává právoplatným konkurentem největšího železničného doprace u nás - Českých drah. Ústy předsedy představenstva RegioJet
(RJ), Jana Paroubka: "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh." Díky alianci s francouzským dopravcem Keolis
tak budou mít ČD co dělat, aby obhájily svou pozici v nadcházejícím výběrovém řízení na přepravce po železnici Jizerských hor, jež vypsal Liberecký kraj. S půldruhým milionem vlakových kilometrů za rok by tak RJ - v případě výhry - dostal dosud největší podíl železniční sítě, spravovaný soukromým dopravcem (tedy jiným než ČD) u nás.
Současná konkurence provozuje své spoje převážně na kratších lokálních tratích, o které ČD nejevily zájem, ať z důvodů nevytíženosti vlaků cestujícími, anebo nevyhovujícího stavu (železnice pod Jeseníky zničené povodněmi). Na poli regionální přepravy po hlavních tratích tedy může jít o pomyslnou první vlaštovku, která donutí ČD k zamyšlení nad současným stavem jejich služeb. RJ totiž deklaruje vyšší cestovní komfort za srovnatelnou, či nižší cenu a přímé srovnání je nejlepší možnost, jak pocítit změnu. Paroubek tedy právem očekává, že podobná výběrová řízení začnou vypisovat i další kraje, čímž dojde k liberalizaci trhu regionální železniční dopravy v celostátním měřítku. Mluvčí ČD Ondřej Kubala dodává: "Tato firma bude jedním z mnoha dalších železničních dopravců na českém trhu. Konkurence je pro nás velmi důležitá." Jako hlavní důvod však uvádí, že kraje konečně uvidí, kolik železniční přeprava skutečně stojí, a tedy kraje budou nuceny uhradit skutečné ztráty v jejím financování, které je dlouhodobě podhodnocené. Za takové peníze prý žádný jiný dopravce jezdit nebude, podotýká Kubala.
Posledním, konkurencí v osobní dopravě stále nedotčeným oborem působnosti ČD jsou tak dálkové spoje. Před dvěma lety se o vpád na ně pokusila společnost RailTrans s produktem RTexpress, který se však ve fázi vývoje zastavil. Student Agency deklarovala své úsilí o stejnou věc před nedávnem, s produktem HighJet. Ten byl však pozastaven z důvodu finanční injekce pro ČD od státu, což SA považovala za definitivní posílení monopolu a odsunula tak aktivity v dálkové drážní dopravě mimo ČR.
Zdroj: iDnes.cz
| 13.5.2009 (8:38)
Ale kolego, vzdyt kazda takto velka firma je moloch. CEZ i Posta jsou statnimi molochy - pravda, ale ne na koleckach :D
A co se tyce te dotace - ono je hezke rici neco ve smyslu "CD dostaly dotaci a nepredvedli nic", kdy CD kupuji nova/reko vozidla za cca 3-4 mld. rocne. Je treba si take uvedemit, ze obmena vozoveho parku CSD* bude stat jeste cca 80 mld. V 90. letech stat na obnovu sveho vlastniho parku moc neprispel (spis naopak, udelal si z CD zaopatrovaci ustav pro prebytkove zamestnance).
Ta obnova bude stat tyto penize tak jako tak a je jen na statu, komu ta vozidla z dotaci zaplati. Ja jsem pro to, aby je koupil sam sobe. Nekteri vidi spise prilezitost, jak je nakoupit pro soukromniky, kteri pak de facto zrusi pridanou hodnu zeleznice, kterou je sitovy charakter (zejm. prestupni tarif).
*To CSD neni preklep.
Ostatne, v blahe pameti mame jeden vyvedeny nakup za statni penizky. Je to zelenomodre, zlute a sede - hadej, co to je? No prece idiotskej nakup:-))
Kovarik2 - a kteri pracovnici CD maji zkusenost s komercnim provozem na liberalnim trhu? Hm? Takze dobre argument, ale pokud u RJ o liberalizovanem trhu vedi kulovy, tak v CD ani nevedi, kde to najit ve slovniku...
Kovarik3 - SA je drazsi - ano BMW je drazsi nez Honda a urcite drazsi nez Skoda. Hanba... Hospodarky jsou drazsi nez Aha...
Mirec - no a ze CD na svych strankach popisuji, jak ma vypadat EC vlak, jeste neznamena, ze EC vlak fakt prijede...
Zikmund - opet tenky led a odpisy:-)) Mam napad jak udelat zlatej dul. Na vrakovisti koupim za pusu auto na sracku, udelam generalku (auto bude furt na sracku) a zacnu ucetne zhodnocovat a az budu zhodnocenej, tak firmu vyhodne prodam...
Martin S - jak to resis ve vlaku ve velkoprostoru?
Doporučil bych ochlazení nadšení :
Ze Zpráv TV Prima – s nasazením se počítá za dva až tři roky. Až pan Jančura získá zakázku, tak nechá vlaky vyrobit ...
Ostatně je to k dispozici na www.iprima.cz, kolem 17 minuty.
M.Grill: Naprostý souhlas!!!
Ale ja narazel hlavne na projekt SA PHA-OVA, ktery zkrachoval s chabym oduvodnenim, ze CD dostali jakousi podporu od statu. To same projekt RT express.
Ja soukromnikum v regionech nic spatneho nepreju, ale nezda se vam, ze hlasaji "zazraky na pockani, nemozne do dnou dnu", ale zatim se moc nevytahli?
Samozdřejmě, každý "nepročesává letadla" jak říká můj kamarád.
Každopádně pro lidi menšího vzrůstu věřím, že služby SA jsou velmi dobré a cestující jsou rozmazlováni, ale já nejsem.
To je možná pravda, ale cena na těch linkách klesla až poté, co tam Jančura začal jezdit. Srovnatelné linky, kde Jančura nejezdí, jsou cca o 20 % dražší.
Koupe listku predem - dik za info, jinde nez u SA jsem nakup predem neresil.
Pochybuji, že jde koupit předem jízdenku bez místenky. K čemu by to bylo dobré? Řidič pisné nevybírá. :-)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










