Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.
Nová smlouva již brzo
Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.
Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.
Konkurence se chce bránit
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.
Zdroj: iHNed
| 21.5.2009 (14:00)
Všechny nové vlaky kolem Vídně? Je vidět že rozsah tvých znalostí o Rakousku skutečně nepřesahuje ani hranice naší země. Proč jezdí Talenty v skoro celém Rakousku? Proč Desira nepotkáš kolem Vídně ale na jihu země? Nebo je snad Vídeň v celém Rakousku?
ALEX a rychlíková doprava? A nejsou vlaky Praha - Domažlice - Německo na území Německa náhodou takhle v kategorii RE a nikoliv D nebo IC/EC? Takže bych s tou rychlíkovou dopravou v režii ALEXu pomlčel.
Rovněž z Eurostarem bych poněkud pomlčel o jeho soukromnosti. Není to náhodou společný podnik SNCF, SNCB a LCR?
JzB - ja bych za nejakou prukazku, ze nemusim platit dane dal klidne litr... Dalnice by jednoho cloveka navic uvezly, policajti by jednoho cloveka navic ochranili a zdravotni pece o mne by system taky nepolozila...
Samozrejme existuje, napr. Eurostar, Virgin Trains...
Stále mi nikdo neodpověděl, kde v Evropě, mají více dopravců na jedné trase.
To je už iná otázka. Ale po príklady netreba chodiť ďaleko - čo takto ALEX na nemeckej časti trasy München - Praha?
Problém by to určite nebol - zachovanie sieťového efektu a spoločnej tarifikácie môže fungovať u rôznych leteckých spoločností, nie je dôvod, aby v ďaleko univerzálnejšej forme nemohlo fungovať pri vlakoch. Uznávanie dokladov a spoločné rezervácie za nutnosť považuje aj sám R. Jančura, keď už sme pri tom...
Mirek Hruška: keby ste si prosím ešte tie bludy nechali pre seba... Strata ÖBB Personenverkehr za rok 2008 predstavuje 660,6 mil. €. Ešte v roku 2007 bola divízia 21,7 mil. € v pluse. Strata ČD za rok 2008 predstavuje čosi menej ako 4 mld. Kč, teda niečo cez 100 mil. €. To je podľa vás 20-násobok?
A samozrejme zďaleka nie všetky regionálne vozidlá ÖBB sú financované cez regióny - ostatne fungujú tu podobné prozaické priority, ako u ČD - najviac nových vozidiel ide do okolia Viedne, pretože sú tu skrátka najviac potrebné.
K výkrikom na vysoké dotácie by som potom určite nezabudol spomenúť zásadne rozdielne poplatky za dopravnú cestu. V nejednej diskusii sa tento parameter až podozrivo často vynecháva...
No pokud vim, tak jsem se tady rezijek vzdycky spis zastaval (za urcitych podminek a jen pro zamestnance), ale vypada to, ze se nekteri lidi nedrzi prislovi "zeres-li, nemlaskej" a proto by asi bylo nejlepsi, kdyby si zamestnanci CD ty vyhody, sponzorovane temi, kteri na ne ze svych dani doplaci a pak je tak strasne zavidi, jaksi platili ze sveho.
infected.bass:
Rozumne uz odpovedeli jini, jen bych chtel dodat, ze vase nadseni pro vrazeni svych penez do neefektivniho molochu proste nesdilim.
Nepochopil jste podstatu věci.
Řekněme, že roční hodnota má hodnotu (ať nežeru) 15 000 Kč. (tj. In-Gold minus pár jeho výhod).
Ta režijka (tedy těch 15 000) je vaším (nepeněžitým) příjmem.
Z tohoto příjmu ale neplatíte žádné daně.
Dokonce byly odbory schopny, když se zdálo, že ministr financí chce tyto neodůvodněné daňové výjimky konečně zrušit, držet ministra pod krkem a vyhrožovat, že vlaky nepojedou, čímž si vzali za rukojmí statisíce lidí.
I ty 13. a 14. platy, které berou někteří manažeři nebo i zaměstnanci jiných firem, jsou řádně zdaněny. Režijky jako nepeněžitý příjem nikoliv.
Myslím, že režijka stojí zaměstnance 200Kč, což jistě bohatě pokryje náklady na její výrobu a udržování. jinak nestojí nikoho nic. Takže z daní se nic neplatí. Ty dva cestující navíc ten vlak uveze. Upozornil bych ještě, že režijky mají i zaměstnanci dopravních podniků, které jsou na tom stejně jako ČD.
Je třeba si uvědomit sílu státní pokladny. ČD nikdo dát víc nemůže, protože víc peněz není (spíše se vybere méně v příštích letech). Pokud dostanou více ČD, dostane někdo jiný zase méně. Každopádně např autobusoví dopravci nebo letecké společnosti žijí docela dobře i českém cenovém chlívečku, nevím proč by ČD měly dostávat západní dotace poskytovat východoevropské služby.
Každopádně už mě nebaví to opakovat do zblbnutí. Tak ať se sakra cena vysoutěží. Na tom není co ztratit. Na tom se dá jen získat. Já nemám nic proti podporování železniční dopravy a vytáčí mě lití peněz do ČD horem dolem. Tu dorovnání ZDO, tu prominutí dluhů, tu ručení za půčky, prominutí splátek (zatáhne stát) tu odkoupení darovaných nemovitostí, tu šrotovné, tu fixace monopolního stavu na 10 let ačkoli se na půde EU plkají pohádky o procesu otevření železničního trhu v ČR...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










