..: Smlouva pro České dráhy na 10 let :..

Logo ČD (eShop), foto: Atolix (www.cd.cz)Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.

Nová smlouva již brzo

Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.

Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.

Konkurence se chce bránit

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.

Zdroj: iHNed


trainspotter Poslat mail autorovi | 21.5.2009 (14:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
22.05.2009 (11:20)  
Se chci zeptat, existuje v Evropě někde, rychlíková doprava v rukách cizí společnosti?? Já si nevšiml, že by Dresden Hamburg jezdil někdo jiný než DB, když neberu Gysev, tak jsem to snad nikde nenašel. Jsem teda jedině rád, že ty soukromníci neprolezou, protože by to dopadlo jak u autobusů, žádné návaznosti, jízdenky platné vždy jen pro určitý úsek... Tohle je ještě výhoda železnice.
Registrierter Benutzer DJ 
22.05.2009 (11:13)  
Jo a když mají být našim vzorem Rakousko a Německo (když chtějí modrogumy stávkovat, tak si berou za vzor i Francii), tak bychom se opravdu asi měli začít řídit po vzoru těch zemí.

Prvním krokem by mělo být zastavení osobní dopravy na mnoha tratích. Ve všech třech zemích k takovému kroku také došlo.

Když si máme někoho brát za vzor, tak se vším všudy.
Registrierter Benutzer DJ 
22.05.2009 (11:00)  
Nebo si skutečně myslíte, že ze dne na den je Jančura schopný zajistit 300 lokomotiv a 2000 vozu?
1. ČD toho taky nejsou schopny.
2. Jančura snad nikdy o takovémto rozsahu dopravy v režii jeho firmy nemluvil.
22.05.2009 (10:51)  
Hezký hezký, srovnávat ČD s OBB. Nějak jsem si ale nevšimnul, že by se nám tu všude proháněly Flirty a jiné moderní jednotky, že by ČD měly flotilu moderních lokomotiv schopných křižovat Evropu, rozjetý projekt Railjet.... Možná jsou v hlubší ztrátě, ale ta železnice je životaschopná a na solidní úrovni. Zatuchlé špinavé béčko tam zřejmě nehrozí, nepřijede-li z ČR.
Registrierter Benutzer DJ 
22.05.2009 (10:34)  
Radši to ještě doplním - ten svůj níže uvedený příspěvek myslím zcela ironicky.
22.05.2009 (10:30)  
Jak už jsem psal ve vedlejší diskuzi. Český stát jde konečně stopou Rakouska. I když pravda. OBB i přes několikanásobně vyšší jízdné a dofinancování dopravy jsou ve 20ti násobně vyšší ztrátě než ČD.

Nebo si skutečně myslíte, že ze dne na den je Jančura schopný zajistit 300 lokomotiv a 2000 vozu? Já se domnívám, že si hraje na ublíženého jako reklamní tah (po vzoru RT Expresu) a pokud si nehraje a skutečně si to myslí, tak patří zavřít do jednoho nejmenovaného ústavu v Praze-Bohnicích.
22.05.2009 (10:27)  
Soukromníci, kterým jde jen a jen o zisk, nebudou vyzobávat žádné rozinky.

Ano, soukromníci nebudou vyzobávat rozinky, budou je totiž vyzobávat ČD, které dostanou zakázku bez výběrového řízení...

Nemůžu si vzpomenout na žádnou domácí firmu, která vyrábí nové osobní vozy, které se můžou zapřáhnout třeba za 754.

Představa, že by ČD nakupovali vagony jen v ČR mi přijde jako velmi špatná a to hned z několika důvodů. Za prvé jsme součástí celoevropského, potažmo celosvětového trhu a nelze upřednostňovat jen trh náš. Spíše je vhodné se zaměřit na nejvýhodnější nabídku. Za druhé by pravděpodobně při upřednostňování českých dodavatelů začalo docházet k tomu, že budou růst jejich dodavatelské ceny.

Nevím o tom, že by některá z nich vlastnila lokomotivy, které by mohli s těma R jezdit.

Tak to je vcelku logické, Vy taky asi nebudete vlastnit doma automobil, se kterým nebudete jezdit. A vzhledem k tomu, že železniční dopravu je třeba všude dotovat, tak prostě soukromníci bez výběrových řízení jsou nahraní...
Registrierter Benutzer DJ 
22.05.2009 (9:58)  
Uf, konečně dobrá zpráva. Dalších 10 let nebude docházet k narušování celosíťovosti železnice a občané budou ke své velké radosti potřebovat určitě jen jeden jízdní doklad.

Také je jasné, že nebude docházet k žádné korupci při výběrových řízeních, protože moudří lidé z MD tato výběrová řízení naštěstí nepřipustili.
A proč vlastně ta výběrová řízení dělat, vždyť ČD jsou stejně vždy levnější než ostatní, že.

Soukromníci, kterým jde jen a jen o zisk, nebudou vyzobávat žádné rozinky.
22.05.2009 (9:57)  
Když se v čechách vyrábějí skříně jednotek 471,na Zličíně vyrábí Siemens jednotky a vozy různého provedení,v České Lípě je závod fy.Bombardier,jistě jsou u nás možnosti a technologie na výrobu vozů.
Takže pokud by někdo "objednal sérii xmz vozů",nebyl by problém vyrábět tyto vozy u nás(třeba v areálu na Zličíně,který firma Siemens asi nezbourá,ale bude ho chtít prodat).
Registrierter Benutzer MuDr.  mail  
22.05.2009 (9:05)  
josef Novák:
pokud jsem dobře pochopil Semíka, jeho příspěvek je myšlen tak, že pokud by dnes třeba ČD objednali sérii "x"mz vozů, nikdo v čechách vám je již nevyrobí.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko