..: Smlouva pro České dráhy na 10 let :..

Logo ČD (eShop), foto: Atolix (www.cd.cz)Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.

Nová smlouva již brzo

Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.

Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.

Konkurence se chce bránit

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.

Zdroj: iHNed


trainspotter Poslat mail autorovi | 21.5.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
22.05.2009 (13:16)  
Stále mi nikdo neodpověděl, kde v Evropě, mají více dopravců na jedné trase.

Co mě tak z hlavy napadá:
Česko: Liberec - Varnsdorf (ČD, Railtrans)
Německo: Plauen - Hof (spěšné vlaky DB, zastávkové vlaky VogtlandBahn)

Mimochodem - ten dotaz o dopravcích "na jedné trase" jsem u žádného tvého příspěvku nenašel. Ale možná jsem se jen špatně díval.
22.05.2009 (13:13)  
Stále mi nikdo neodpověděl, kde v Evropě, mají více dopravců na jedné trase. Já to skutečně nenašel.

Já vyjádřil názor, máte opačný, nikomu ho neberu, myslím si o tom své a o opaku mě nikdo nepřesvědčí, stojím si za tím. Jak říkám, mě to může bejt volný, vlakem nejezdím.
registrovaný uživatel DJ 
22.05.2009 (12:59)  
infected.bass: Ve vašem příspěvku opět zaznělo několik zažitých, ale nepravdivých dogmat.

le po zkušenosti z loňské zimy, kdy jsem byl nucen jet autobusem, se mi stalo, že jsem dvakrát přestupoval a vždy strávil na nádraží po 2 hodinách, neb přípoje ujížděly asi tak minutu před mým příjezdem, tak asi proto, jsem rád, že alespoň dráha zůstane zatím jako celek.
To píšete, jako by si ty návaznosti dnes určovaly ČD. Není tomu tak, ty návaznosti a časové polohy určuje objednatel (Ministerstvo dopravy, kraje). Pak je jedno, jaký dopravce na těch vlacích jezdí.

Vyčůraný to není, když chceš jezdit jen tu trasu co sype?
Dobře, modelový příklad. Máme dvě trasy:
1. Praha - Ostrava. Náklady na 1 vlkm jsou 200 Kč, tržby 150 Kč. Objednatel doplatí 6o Kč/vlkm. Těch 10 korun za vlkm (5% z nákladů) je ziskem dopravce.
2. Frýdlant v Čechách - Jindřichovice pod Smrkem. Náklady na 1 vlkm jsou 80 Kč, tržby jsou 20 Kč. Objednatel doplatí dopravci 72 korun. Těch 12 korun za vlkm (15% z nákladů) je ziskem dopravce.
Která trať dopravci "sype" víc?

ČD (ČSD) je v tak dezolátním stavu jen proto, že stát nebyl schopen, od roku 1989, ji pořádně zefektivnit
Ano, to je pravda. Ale myslím, že právě "nový svěží vítr" v podobě dalších dopravců v osobní dopravě by toto zefektivnění ČD přinesl.

Edit - koukám, že už jsem byl s vysvětlením předběhnut. :-)
22.05.2009 (12:56)  
infected.bass:
1. když budete mít na nějaké lince tržby 150 Kč/km a náklady 140 Kč/km a na jiné budete mít tržby 60 Kč/km a náklady 140 Kč/km a k tomu dostanete dotaci 90 Kč/km, která z linek bude rozinková?? Přidejte k tomu ještě to, že dotaci dostanete bez soutěže.... No a přesně na tomto principu fungují ČD v dálkové dopravě

2. Když jste cestoval autobusy, byly to linky dálkové, tedy čistě komerční bez dotací nebo to byly linky místní, tedy s dotacemi?? Pokud to byla ta druhá varianta, tak jsem ochoten připustit, že to je problém, na druhou stranu se v poslední době mnohé lepší...

3. Váš návrh jednoho dopravce pro celý kraj je sice pěkný, ale proč např. v JMK a v dalších krajích existují IDS, kterého se účastní více dopravců (zatím jen v autobusové dopravě) a funguje to??
registrovaný uživatel SYN 
22.05.2009 (12:54)  
infected.bass: výborně, tak tedy když ty chudé lokálky nejsou (s dotacemi) rozinky ale přítěž tak se určitě velmi brzo dočkáme na ně vypsaných VŘ? To je totiž furt argument že se to musí brát jako celek a ne z toho vyzobávat rozinky, s takovou se nikdy neustoupí od systému "celé jedinému dopravci".
22.05.2009 (12:36)  
Tenzor: Uklidnim tě, já vlakem vůbec nejezdim, to mám jako koníček, ale necestoval bych tim. Ale po zkušenosti z loňské zimy, kdy jsem byl nucen jet autobusem, se mi stalo, že jsem dvakrát přestupoval a vždy strávil na nádraží po 2 hodinách, neb přípoje ujížděly asi tak minutu před mým příjezdem, tak asi proto, jsem rád, že alespoň dráha zůstane zatím jako celek. Jinak mi to je celkem volný, já jezdim jen autem.

Vyčůraný to není, když chceš jezdit jen tu trasu co sype? Ale ty lokálky už ne? Já jsem systém navrhl, jak provozovat železniční dopravu. ČD (ČSD) je v tak dezolátním stavu jen proto, že stát nebyl schopen, od roku 1989, ji pořádně zefektivnit, jaktože MÁV začaly nakupovat emzetové vozy v roce 1993 a možná i dříve a my ne?? Protože se na to tady kašlalo. Jinak SA maj autobusy taky v dost mizernym stavu, matně si vybavuji, když "bejvalka" jela do Londýna a ze 4 jízd se v Praze 3x měnil bus. (klimatizace, pak něco v motorové části, klimatizace) vše má své pro a proti a já mám názor, že soukromý dopravce na dráze má spíše proti.
registrovaný uživatel tenzor 
22.05.2009 (11:57)  
DJ: to je lepší neřešit, pro tyhle lidi je to prostě "s ČD na věčné časy a nikdy jinak". Zvlášť když někteří z toho bordelu těží (režijky) a je jim ukradené, že ostatní lidi musí dělat na to, aby z jejich daní byly každý rok placené miliardy a miliardy navíc na další fungování reálného socialismu na železnici...
registrovaný uživatel DJ 
22.05.2009 (11:50)  
Ale skutečně jsem rád, že tyhle vyčůránci utřou hubu...
Máte nějaký argument pro to, proč jsou podle vás lidé od jiných dopravců "vyčůránci", nebo to prostě píšete jen tak?
Jako napsat, že je někdo "vyčůránek", je velice jednoduché, ale je to taky docela nefér.

Mmch. myslíte si, že ČD (asi jako jediné?) nijak "vyčůrané" nejsou?
22.05.2009 (11:34)  
Mě je jedno jestli je to dráž, nebo není, jde o pohodlný princip. Mělo by to být tak, že kraj zadá dopravu někomu na celý kraj + k tomu by podle nějakého klíče dopravce dostal od MD i nějakou expresní linku. Ale nevím, nakolik je tohle moje fantazie a na kolik je to reálné. příklad, budu jako soukromnik provozovat dopravu v celém Plzeňském kraji, tak budu mít linku Praha-Cheb, Plzeň-Most,... je to hovadina asi. Ale skutečně jsem rád, že tyhle vyčůránci utřou hubu, ať už jde o ty přípoje a podobně.
22.05.2009 (11:27)  
infected.bass: To zda budou návaznosti mezi vlaky jednotlivých společností a zda budou platit společné jízdenky je přece věcí objednavatele a nikoliv samotných dopravců... Objednavatel je ten, kdo určuje podmínky. Na druhou stranu i kdyby se platilo tzv. lomené jízdné, o moc dráže by to nevyšlo poté, co ČD zavedli nový 'spravedlivější' tarif...
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko