Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.
Nová smlouva již brzo
Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.
Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.
Konkurence se chce bránit
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.
Zdroj: iHNed
| 21.5.2009 (14:00)
Co mě tak z hlavy napadá:
Česko: Liberec - Varnsdorf (ČD, Railtrans)
Německo: Plauen - Hof (spěšné vlaky DB, zastávkové vlaky VogtlandBahn)
Mimochodem - ten dotaz o dopravcích "na jedné trase" jsem u žádného tvého příspěvku nenašel. Ale možná jsem se jen špatně díval.
Já vyjádřil názor, máte opačný, nikomu ho neberu, myslím si o tom své a o opaku mě nikdo nepřesvědčí, stojím si za tím. Jak říkám, mě to může bejt volný, vlakem nejezdím.
le po zkušenosti z loňské zimy, kdy jsem byl nucen jet autobusem, se mi stalo, že jsem dvakrát přestupoval a vždy strávil na nádraží po 2 hodinách, neb přípoje ujížděly asi tak minutu před mým příjezdem, tak asi proto, jsem rád, že alespoň dráha zůstane zatím jako celek.
To píšete, jako by si ty návaznosti dnes určovaly ČD. Není tomu tak, ty návaznosti a časové polohy určuje objednatel (Ministerstvo dopravy, kraje). Pak je jedno, jaký dopravce na těch vlacích jezdí.
Vyčůraný to není, když chceš jezdit jen tu trasu co sype?
Dobře, modelový příklad. Máme dvě trasy:
1. Praha - Ostrava. Náklady na 1 vlkm jsou 200 Kč, tržby 150 Kč. Objednatel doplatí 6o Kč/vlkm. Těch 10 korun za vlkm (5% z nákladů) je ziskem dopravce.
2. Frýdlant v Čechách - Jindřichovice pod Smrkem. Náklady na 1 vlkm jsou 80 Kč, tržby jsou 20 Kč. Objednatel doplatí dopravci 72 korun. Těch 12 korun za vlkm (15% z nákladů) je ziskem dopravce.
Která trať dopravci "sype" víc?
ČD (ČSD) je v tak dezolátním stavu jen proto, že stát nebyl schopen, od roku 1989, ji pořádně zefektivnit
Ano, to je pravda. Ale myslím, že právě "nový svěží vítr" v podobě dalších dopravců v osobní dopravě by toto zefektivnění ČD přinesl.
Edit - koukám, že už jsem byl s vysvětlením předběhnut. :-)
1. když budete mít na nějaké lince tržby 150 Kč/km a náklady 140 Kč/km a na jiné budete mít tržby 60 Kč/km a náklady 140 Kč/km a k tomu dostanete dotaci 90 Kč/km, která z linek bude rozinková?? Přidejte k tomu ještě to, že dotaci dostanete bez soutěže.... No a přesně na tomto principu fungují ČD v dálkové dopravě
2. Když jste cestoval autobusy, byly to linky dálkové, tedy čistě komerční bez dotací nebo to byly linky místní, tedy s dotacemi?? Pokud to byla ta druhá varianta, tak jsem ochoten připustit, že to je problém, na druhou stranu se v poslední době mnohé lepší...
3. Váš návrh jednoho dopravce pro celý kraj je sice pěkný, ale proč např. v JMK a v dalších krajích existují IDS, kterého se účastní více dopravců (zatím jen v autobusové dopravě) a funguje to??
Vyčůraný to není, když chceš jezdit jen tu trasu co sype? Ale ty lokálky už ne? Já jsem systém navrhl, jak provozovat železniční dopravu. ČD (ČSD) je v tak dezolátním stavu jen proto, že stát nebyl schopen, od roku 1989, ji pořádně zefektivnit, jaktože MÁV začaly nakupovat emzetové vozy v roce 1993 a možná i dříve a my ne?? Protože se na to tady kašlalo. Jinak SA maj autobusy taky v dost mizernym stavu, matně si vybavuji, když "bejvalka" jela do Londýna a ze 4 jízd se v Praze 3x měnil bus. (klimatizace, pak něco v motorové části, klimatizace) vše má své pro a proti a já mám názor, že soukromý dopravce na dráze má spíše proti.
Máte nějaký argument pro to, proč jsou podle vás lidé od jiných dopravců "vyčůránci", nebo to prostě píšete jen tak?
Jako napsat, že je někdo "vyčůránek", je velice jednoduché, ale je to taky docela nefér.
Mmch. myslíte si, že ČD (asi jako jediné?) nijak "vyčůrané" nejsou?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










