..: Smlouva pro České dráhy na 10 let :..

Logo ČD (eShop), foto: Atolix (www.cd.cz)Praha - Stát podepíše smlouvu na provozování dálkové rychlíkové dopravy opět s Českými drahami, tentokrát rovnou na deset let. Soukromé železniční společnosti se obávají, že kvůli tomuto kroku nedostanou příležitost. Ministerstvo dopravy uklidňuje konkurenční firmy s tím, že pokud některá z nich projeví zájem o provozování příslušného rychlíkového spoje, může stát smlouvu s ČD do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.

Nová smlouva již brzo

Někteří soukromí dopravci se však oprávněně obávají, že stát výběrová řízení nevypíše a odvolá se na uzavřenou smlouvu. Nicméně předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík principiálně proti smlouvě nic nemá, pokud bude opravdu umožněno její částečné vypovězení. Dokument rovněž hájí mluvčí Ministerstva dopravy Martin Kupka. Podle jeho slov dává smlouva Českým drahám více jistot a odstraní každoroční cyklus prodlužování smluv s ČD, který je administrativně náročný.

Nyní podobu smlouvy schvaluje Ministerstvo financí. Konkrétní podmínky smlouvy a výši úhrad nechce před podpisem žádná ze zúčastněných stran komentovat. Objevují se tak spekulace o tom, že ČD dostanou více peněz a na více vlaků než doposud. Nově by tak dráhy mohly získat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být zveřejněna až po podpisu smlouvy, což je podle mluvčího ministerstva záležitost v řádu týdnů. Přípravu smlouvy začal resort dopavy již za ministra Petra Bendla. Ten sice sliboval otevření železnice konkurenci, ale nová smlouva, jak se zdá, naopak prostor pro konkurenci zužuje.

Konkurence se chce bránit

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se s existencí plánované smlouvy vyrovnají konkurenční soukromí dopravci. Například sdružení společností Student Agency a Keolis, které společně avizovaly vážný zájem o provozovaní železniční dopravy, zvažuje kvůli připravované „desetileté smlouvě“ podání podnětu k Evropské komisi. Podle jeho slov může takovou smlouvu uzavřít stát jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. „Takovou jistotu stát zcela jistě mít nemůže“, dodává Jančura. O provozování rychlíkových spojů mají totiž mimo jiné zájem i další společnosti jako jsou například Arriva, Veolia a Viamont.

Zdroj: iHNed


trainspotter Poslat mail autorovi | 21.5.2009 (14:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
Registered user xAnri05  mail  
21.05.2009 (14:56)  
No ja predevsim doufam, ze CD, pokud ziskaji jistotu 10 let, budou opravdu modernizovat a inovovat.
Jinak v zasade proti takovemo kontraktu nic nemam, nebot se zda byt nerealne, aby jakykoliv jiny dopravce provozoval behem 10 let sit dalkove zeleznicni dopravy u nas.
Nicmene hrozba prevodu konkretni linky na jineho dopravce je dulezita (na CD nic jineho nez straseni konkurenci nepusobi).
21.05.2009 (14:35)  
Btw jak dlouho se nový vagon či rekonstrukce odepisuje?

Tak to je přece skoro jedno, protože délka odpisu je důležitá tak akorát pro finanční úřady. Pro dopravce je důležitá spíše délka jeho používání, která dobu odpisování bohatě překračuje....
21.05.2009 (14:16)  
Dosud se ČD vymlouvaly, že nemůžou nakoupit nové vozidla z důvodu, že nemají jistotu, že dostanou objednávku a peníze i další rok. Jsem zvědavý, jestli teď začnou objednávat nová vozidla či alespoň výrazněji rekonstruovat. Btw jak dlouho se nový vagon či rekonstrukce odepisuje?
21.05.2009 (14:03)  
Bohužel další ukázka cíleného nalívání peněz do ČD, a. s. a ukázka funkčnosti propojení MD a ČD; aneb zajistit si něco dokud je tomu politická situace nakloněná.
Vypovězení smlouvy -> gesto, aby se vlk nažral a koza zůstala celá; aneb je třeba mít pro média "nějaké" vysvětlení, obranu, že to není zakonzervování stavu.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko