..: Ministr dopravy Slamečka pustí konkurenci na železnici :..

Interier jednotky Desiro ML, foto: RegioJet Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.

Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.

Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.

Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.

Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.

Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.

České dráhy se konkurence nebojí

Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.

Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.

Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   
03.07.2009 (22:46)  
Stana-balon : Pokud jezdíš z Prahy - Holešovic do Břeclavi EC 171 Hungarii, ak doporučuji 2.třidu. Bmz61 je podle mě mnohem lepší než Ampz či Bee. Teď jsem trochu odbočil, ale snad nevadí:)
03.07.2009 (22:29)  
tak cink může být i u režijky nebo ne??
03.07.2009 (22:26)  
Josef Petrák, tarifná integrácia by mala byť v tomto prípade samozrejmosťou, ale ako si mám potom vysvetliť tvrdenie, že "súkromník" ponúkne nižšiu cenu cestovného ako ČD? Toto vyhlásenie si s tarifnou integráciou protirečí.
03.07.2009 (22:21)  
Cink může být i u obyč.In-karty/rail plus atd.
registrovaný uživatel Stana-balon  mail  
03.07.2009 (22:15)  
Hmmm.... Tak budu klepat zuby a čekat.... To o tom koordinačním něčem je pro mě zatím docela dobré uspokojení mého neklidu....
mates111: Hele by ses divil, kolik in-goldů je. Jezdím často z Prahy-Holešovic do Břeclavi a naopak přímými vlaky EC, s in-goldem samozřejmě první třídou a pokud je jednička velkoprostorová, vždy slyším od průvodčího stejné "cink" (zvuk té mašinky průvodčího), u téměř všech cestujících, jako u mne, po celém voze. Lidi už si většinou nekupují dražší jízdenku do první třídy. Cestující, kteří jezdí první třídou mají v drtivé většině právě in-gold, pac je to fakt výhodné, když někdo jezdí pravidelně větší vzdálenosti.
Snad to teda dopadne, že se to bude uznávat ve všech vlacích. Ostatně, pokud se nad tím zamyslím, (taky to tu někdo psal), tento, ehm, "proslov", řekl dočasný ministr a ten nový tohle vše může zamést pod koberec, nebo prorokovat upa něco jiného, že jo.... Bojím se bojím ale stejně:-/
03.07.2009 (22:00)  
EC 119 Comenius: přesně tak, já jezdím plzeň - ostrava a nemohu si tu cenu vynachválit i ten pinďa za kilo navíc je super :) jen to chce objednávat dost dopředu :(
03.07.2009 (21:58)  
Ten interiér na fotce nahoře se mi moc líbí. Kéž by takový byl. V každém případě, kdyby se stalo, že ČD budou mít u nás konkurenci, tak se budu těšit a jestli se vyplní poslední odstavec, budu též velmi rád.
03.07.2009 (21:50)  
Nechic: "Sbohem sítové jízdenky, in-karto, SONE+ atd...Ted bude mít každá trat svůj tarif a bude v tom neskutečný bordel..."

Hned jak jsem si tohle přečetl, tak jsem si vzpomněl na Futuramu:

Moje síťová jízdenka, SONE+, má In-karta, už je nikdy neuvidím.....JUPÍÍÍÍÍÍ!


(A co teprve režijky...)
03.07.2009 (21:44)  
Pánové, aby liberalizace nebyla fraškou, musí se přece najít národní koordinátor, co se jízdního řádu (nejlépe taktového) a tarifů týká. Pokud budou konkurenti rozumní, dojde i k dohodě o uznávání nabídek. I při konkurenci se dá přece spolupracovat. Ostatně, ministr zmiňuje vznik koordinačního úřadu.
03.07.2009 (21:43)  
Ale to hlavní s Jančurou se z Pha-Ova za 160 Kč nedostanu.Mám namysli e-lišku.
  1 ... 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko