Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.
Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.
Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.
Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.
Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.
Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá
Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.
České dráhy se konkurence nebojí
Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.
Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.
Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet
| 3.7.2009 (18:00)
- predplaceny slevy CD ... i pokud nebudou za tri roky od vyhlaseni VR platit, vsichni budou vedet, ze to prijde dopredu u v okamziku, kdy si ji budou kupovat/prodluzovat
- rezijky ... nevidim duvod, proc by je meli jini dopravci uznavat, kdyz je to zalezitost zamestnavatele. Pokud dojedna podminky, proc ne. Ale pokud je dnes situace takova, ze tretina prvni tridy je vyplnena rezijkari prave proto, ze ji maji gratis, citim se pak jako platici cestujici diskriminovan, zvlast pri faktu, ze jde o dotovany spoj (takze ho v podstate platim 2x, jednou jidznym a jednou prostrednictvim dani). Ze to je motivacni bonus zamestnavatele je jasny, ale prepravni spolecnost ma mit hlavne za cil prepravovat cestujici a ne vlastni zamestnance.
- kdyz se podivam treba na Doupovskou drahu, zadne slevy se tam neuznavaji. Pro koho to je ale problem, kdyz maji ceny bezneho jizdneho posazene podstatne niz, nez "slevovy" dopravce?
Me se proste stavajici system hnusi:
- jezdime s tim, co ma kola. Lepsi sluzby nedostane ten, co vic zaplati, ale ten, co se v tom bude stourat a najde si spoje, kde cistsi vozy jezdi.
- zakladni jizdne v mnoha pripadech nekonkuruje ani solo jizde autem
- slevy pro "verne" zakazniky jsou na urovni bezne ceny autobusove dopravy
- pokud chci jet levne, nezbyva, nez vzdy u konkretniho spoje studovat s pomoci excelu, kterou slevu pouzit.
- prestoze CD hlasaji, ze si kazdy vybere tu svoji slevu (a maji prakticky pravdu), vazne to v okamziku, kdy potrebuju poradit, co je pro me vyhodnejsi. Neni kdo by radil. Pokladni mnohdy sama nevi, "kamaradi" neporadi, co kdyby nahodou chteli jet stejnym vlakem, kdyz je pocet slev omezen?
Netvrdim ze cokoliv bude lepsi nez ted, to je jen populisticke heslo. Ale je jiste, ze pri soucasnem monopolnim stavu nema dopravce dostatecnou motivaci se zlepsovat.
pak si pustím nějaký zajímavý film, někde za Vsetínem a v pět jsem v Praze hl.n., kde se složím, vyzvednu si ještě ČD Kurýra z Ovy, což je hned vedle autovlak-terminálu, takže také pohoda a pojedu dom, bohužel dalších 60km autem :-(
o toto vše se mám nechat připravit, díky tomu, že ministerstvo prostě rozhodne, že Košice bude jezdit např. Veolia, která zrovna nebude mít autovozeň ? nebo žlutý autobus na kolejích ??
jsem pro konkurenci, liberalizace je určitě fajn, ale když už, tak už, jak tu dnes někdo psal, přeci když pojedu z Plzně do Karviné, tak nevystřídám tři dopravce /jezdím pravidelně jednou za týden až 14dní trasu Dobřichovice-Opava Východ, to by byli tři dopravci jak vyšitý, kdyby jim to vyšlo :-(/
ad Bmz61 EC Hungaria - jestli máte na mysli ty maďarské plyšové vozy, předražený jídelák /opravdu dvě piva za 20EUR nikde jinde nekoupíte :-) docela jsme s kolegou valili oči, při cestě do Berlína/ a celou cestu bez možnosti zapojit se do práce, jelikož chybí zásuvka, dokonce i v první třídě /bohužel jistota u maďarských vozů :-(/ bez stolku ve velkoprostorovém voze na odložení věcí...a mačkat se s dalšími pěti lidmi v kupé, to opravdu není můj styl :-)
mám rád cestování s komfortem, zajímá mě opravdu jak to všichni ti dopravci zkoulí s námi, co máme in-golda a nechceme nic řešit, jedna věc, že je to výhodné, ale druhá věc i pohodlnost, opravdu se nemusíte již zabývat ničím s nákupem jízdenky, žádná kasa na poslední chvíli, žádné doplatky do první třídy, když pojede dvojka bez zásuvek /a to že Bmz241 opravdu jezdí v relaci Berlin, resp. Stralsund-Wien :-(/
prostě vše toto může zaniknout díky jednomu žlutému /zatím souhlasím i s názorem velkohubého/ projektu, který se zatím nedostal dál než na papír...
Co se týká rozdílných tarifů u různých linek, tak v tom opravdu nevidím příliš problém. Přece nemůžeme chtít, aby se všichni dopravci přizpůsobili ceníku ČD, který je dnes v základní rovině (rozuměj obyčejné jízdné) absolutně nekonkurenceschopný. Na druhou stranu mi celé to dohadování o ceně jízdenek přijde poněkud zvláštní, protože např. při výběrovém řízení na Liberecku se soutěží o nákladovou cenu a veškeré tržby bude vítězný dopravce odevzdávat objednavateli (podobná praxe funguje i v autobusové dopravě, kde došlo k mnoha výběrovým řízením). Z toho pak tedy vyplývá, že pro dopravce je cena jízdného v podstatě irrelevantní. Otázkou samozřejmě je, jak to nastaví MD...
- ministerstvo rozhodne, že tu bude jazdiť len firma X a tam len firma Y. Firma X má výhodnejšie cenníky. Čiže cestujúci z oblasti, kde jazdí firma Y bude rozhodnutím ministerstva diskriminovaný vyššou cenou za rovnaké služby v porovnaní s cestujúcim z oblasti Y. V tomto prípade sa nedá hovoriť o súťaži medzi dopravcami v pravom zmysle slova, pretože cestujúci si nemôže vybrať s akou firmou bude cestovať.
- ako je to s vykrývaním preukázateľnej straty - napr. dopravca nasadí dumpingované ceny cestovného - príjmy z tržieb klesnú a štát mu to potom doplatí?
Zastávam názor, že objednávateľ výkonov je plne zodpovedný za marketingovú politiku vo verejnej doprave, inak je to klasický prípad schizofrenizmu (ponuku spojov určuje objednávateľ; tarifnú ponuku dopravcu atď). Prečo si nevziať príklad z IDS s tarifnou integráciou?
Tím pádem se diskuse o tom, jestli má/nemá cenu si kupovat Out-kartu, pardon In-kartu, stává téměř bezpředmětnou, i kdyby ta karta opravdu neměla platit kdekoliv jinde než u ČD.
Ještě k tarifu - myslím, že stačí, aby se dalo jet na jednu jízdenku. Drobné odlišnosti v tarifu by jistě nevadily.
Rozhodně si nemyslím, že by bylo šťastné držet se toho, že tarif ČD je něco, co musejí nutně převzít ostatní dopravci, čímž by vznikla ta "tarifní integrace".
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










