Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.
Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.
Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.
Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.
Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.
Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá
Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.
České dráhy se konkurence nebojí
Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.
Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.
Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet
| 3.7.2009 (18:00)
Bohužel já jsem již vyhynul :-) In-Gold jsem si už potřetí nepořídil. ČD na všechny expresy do mého města zařadily ušmudlané Áčka. Navíc mě přestalo bavit být z deseti až dvaceti cestujících v první třídě jediný platící zákazník.
A když jsem několikrát po sobě v "business class" jako spolucestující do kupé vyfasoval hlučné a sprosté montéráčky z nějakého depa (vím že takoví nejsou všichni), naštval jsem se a teď už jezdím na e-lišku :-)
Sorry za OT
ad Elias is best : Máte pravdu v Aee by zásuvky opravdu byly, jen nebyl řazen zatím ještě ani jednou, kdy jsem jel :-( /možná Hungarií jezdím už z principu toho že nemá zásuvky a stolky dost málo :-)/
ad eton11 : zde bohužel naprosto souhlasím, neříkám, že bychom byly druh na vyhynutí, my co máme in-golda, ale opravdu v Poličce se divili cestou do Hlinska, co to je, že jim POP cinknul, ale nic se neobjevilo :-)
Neznám sice přesná čísla, ale tihle zákazníci jsou zanedbatelní. Nejvíc je jich asi na trase Praha-Ostrava. Ve voze první třídy jich bylo obvykle tak 5 až 10, dalších 30 až 50 cestujících byli režijkáři. Ve dvojce můžeme předpokládat že (téměř) žádní nejeli.
Mimo tuto linku je In-Gold ojedinělý jev, i po dvou letech od uvedení do provozu průvodčí stále nechápavě koukali do POPky se slovy "tohle mi to ještě nikdy neukázalo???" Na lokálkách jsem třikrát musel svést boj s průvodčím, aby mě nevyhodil z vlaku jako černého pasažéra.
Takže si nedělejme iluze o důležitosti zlatých zákazníků. Ani pro ČD nejsou příliš vítaní, protože zabírají v jedničce místo, které je určeno pro režisty.
O předraženém pivu nic nevím, já jsem si nic ani nechtěl koupit, ale i ten restaurační vůz je hodně hezký. Jestli to tam bylo tak předražený, tak je to asi jedinná vada na kráse.
Stolek bohužel v Bpmz opravdu chybí, co se dá dělat:(. Ale zásuvky v Aee nechybí, tedy, pokud byl zrovna ten den Aee v řazení.
1) Naše tratě mají velmi malou kapacitu, takže obecná konkurence není možná a MD musí nějak přidělit trasy.
2) Pokud nebude fungovat něco jako InGold na všechny dopravce, tak se už úplně pohřbí veřejná doprava. Předpokládám, že na MD nejsou padlí na hlavu a narozdíl od infrastrukturníků vědí co dělají.
3) Pořád tu někdo mele nesmysly o cenách jízdného a ceny autem. Já jsem ve věku, kdy jsem si už mohl dovolit auto z bazaru (nemyslím tím nákupní košík paniček ze satelitů, který je pro 2 lidi velikosti průměrného Asiata a pár krabic), ale AUTO a při ročním proběhu 12 tisíc km (10 let provozu) mně stojí kilometr 9Kč. To je jako jízda v německém ICE pro dvě osoby!
A pokud tu někdo srovnává jízdné v gumokolové hromadné rakvi pro 50 potenciálních nebožtíků s vlakem se 40 let starou koženkou, tak já jsem pro tu koženku - samozřejmě pokud ten autobus není díky dálnici 3x rychlejší (např Praha - Jihlava, či Praha - Liberec).
Autor článku jaksi opomněl, že třeba jenom ve spolkové zemi Nordrhein-Westfalen jsou "regionální" železniční výkony v osobní dopravě větší, než veškerá osobka v celé ČR.
Doufám, že to tentokrát vyjde, i když se bojím nějakého "českého" řešení, které zabetonuje pozici ČD na x let dopředu :-( Pokud by se skutečně konkurenci podařilo přivést, mělo by to i jeden zásadní očišťující význam: ukáže se, že udržovat některé lokálky prostě efektivně nejde a budeme je muset nahradit autobusy. Pár šotoušů to obrečí, ale pokud bude cenou za to lepší nabídka v meziregionální a dálkové dopravě, tak je to v pořádku.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










