..: Ministr dopravy Slamečka pustí konkurenci na železnici :..

Interier jednotky Desiro ML, foto: RegioJet Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.

Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.

Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.

Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.

Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.

Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.

České dráhy se konkurence nebojí

Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.

Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.

Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2009 (18:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   
03.07.2009 (21:43)  
Stana-balon: Zase tak tragicky bych to neviděl. Nějak si nedovedu představit, že by toto nefungovalo. Navíc si musíme přiznat, že prodaných In-gold jízdenek, ČD Netů apod. příliš asi nebude...
Registrierter Benutzer karosa  mail  
03.07.2009 (21:43)  
Standa-balon: Jen si pobreč, hochu, pobreč.. Ale také nezapomínej na to, že se žádná kaše nejí tak horká, mohl by sis totiž spálit hubu. A to samé bude zřejmě tento případ také, hlavně s žlutým velkohubým pánem.
Registrierter Benutzer Stana-balon  mail  
03.07.2009 (21:33)  
No teda.... Jestli tohle dopadne, tak jak to asi vážně dopadne, tak to bude pěkně na prd. Tak jak to psal tady už kdosi, sbohem KLASIK, sbohem ČD-net, sbohem SONE+, sbohem i můj milovaný in-golde za hříšné prachy:-( A chudáci železničáři, například moraváci pracující v Praze, jejich aplikace na in-kartě, aplikace ŽP, čím budou jezdit do práce zdarma? Prosím, řekněte někdo, že je možnost vzájemného uznávání jízdenek všech dopravců, včetně těch síťových a železničářských, nebo budu brečet:-( Ach jo.....
03.07.2009 (21:02)  
Sezónní, chceteli letní, ministr dopravy pustí na koleje s odpuštěním h...., zvlášť pokud nasedne do typického vagónu v českém EC vlaku, nasedne - li do nějakého EC vůbec.
03.07.2009 (20:48)  
Tak vzhledem k tomu, že tuto zprávu přednesl ministr, který nemá politickou podporu, tak mě to protentokrát nechává naprosto klidným. Navíc pokud se nemýlím, tak ČD mají slíbenou smlouvu na 10 let dopředu a pokud tato smlouva podepsána nebude, tak ČD hrozí, že přestanou modernizovat (jezdit??) Domnívám se tedy, že MD radši tu smlouvu podepíše a tím stvrdí to, že konkurence nebude... Kéž bych se v tomhle mýlil, ale prostě tomu moc nevěřím...
03.07.2009 (20:33)  
Náměstek GŘ.ČD na czech raildays říkal že když ministerstvo dopravy dohodí drahám provozování dálkové dopravy na 10 let že budou nakupovat nová vozidla,a nevyloučil ani něco na způsob Railjet.
03.07.2009 (20:32)  
Vynikající! Úžasné! Jen soudruzi z Ministerstva zapomněli, že místo železničních tratí máme muzejní exemplář a ten bordel co nyní vidíte na Babitronu nezavinily ani z 5% ČD.

Tak se fakt na to těším jaké budou sankce za neposkytnutí grafikonové trasy západnímu dopravci když tam zrovna bude někdo řezat křoví, řešit ukradený dráty, nebo ucpaný propustky!?!?
03.07.2009 (20:29)  
Upřímně mi to přijde jako stejně plaché tlachání pro veřejnost, jako sliby o Bimzech. Je sice hezké, že MD chce za rok vyhlásit výběrko, ale do té doby budou volby do Poslanecké sněmovny a kdoví, jak k tomuto kroku přistoupí nový ministr dopravy.
03.07.2009 (20:29)  
To je dobrý,doufám že to ČD donutí něco se svým vozovým parkem něco udělat,v těch socialistických plechovkách se nedá jezdit,pokud bude mít soukromý dopravce lepší vozidla za stejné nebo menší peníze tak pojedu s ním.
Registrierter Benutzer city.elefant  mail  
03.07.2009 (20:18)  
konečně rozumný ministr :) .. ČD potřebujou konkurenci jako sůl..

P.S. to je fakt interiér těch vlaků co chce Jančura na rychlíky? .. tak to je luxus :P .. akorát nevíte někdo kolik jedna jednotka bude mít vagonů? ..
  1 ... 9 10 11 12 13      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko