Praha — Červnové počasí si pohrálo s jízdní dobou větší části spojů Českých drah, o čemž jste se mohli dočíst v článku Když nejsou koleje, neprojedete; dva týdny komplikací na dráze. Statistiky však nevyznívají tak černě, neboť oproti loňskému červnu došlo dokonce ke zlepšení plnění grafikonu přibližně o 2,5 %. Podle statistik ČD dojelo v červnu včas nebo se zpožděním do 15 minut 97,13 % spojů (tj. 218 093 spojů z celkem 224 551 vypravených). 25 % zpoždění vzniklo na základě povětrnostních vlivů, povodní, nehod a sebevražd. Největší část zpoždění zhruba ve výši 40 % tvořily závady na železniční infrastruktuře a pouze 10 % zpoždění bylo vinou závad na vozovém parku ČD.
Jenom pro rekapitulaci zmiňujeme, že smolné období pro cestující začalo vykolejením nákladního vlaku soukromého dopravce OKD Doprava v Olomouci dne 22. června, kdy došlo k prvnímu ochromení III. tranzitního koridoru. Bouřky a povodně, které následovaly o několik dnů později, přerušily znovu provoz na tomto koridoru v úseku Hranice na Moravě – Suchdol nad Odrou a to dokonce na více než 19 hodin. Mimoto vlivem bouřek, záplav a následných sesuvů půdy a podemletí tratí došlo k ochromení provozu a nahrazení vlaků nahradní autobusovou dopravou i na několika lokálních tratích především na Moravě a ve Slezsku. Vzhledem k rozsahu škod nedošlo ještě k úplnému obnovení provozu na všech poškozených tratích. Aktuální stav Vám přinášíme v následující tabulce.
| Trať | Trasa | Úsek | Stav |
|---|---|---|---|
| 343 | Hodonín - Vrbovce | Lipov - Velká n.Veličkou | zastaven provoz |
| 326 | Hostašovice - Nový Jičín horní nádraží | celá trať | zastaven provoz, není stanoven termín opravy |
| 270 | Česká Třebová - Bohumín | Suchdol n.O. - Polom | nesjízdná 1.TK, výhledové zprovoznění: 1. 9. |
| 295 | Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku | Žulová - Javorník ve Sl. | zastaven provoz, výhledové zprovoznění: 31. 8. |
| 296 | Velká Kraš – Vidnava | celá trať | zastaven provoz, výhledové zprovoznění: 31. 8. |
| 198 | Volary – Strakonice | Volyně - Lčovice | zastaven provoz, výhledové zprovoznění: 31. 7. |
Zdroj: České dráhy, Výluky tratí, SŽDC

Z mé osobní černové statistiky vyplývá, že průměrná přepravní vzdálenost je 200 km, průměrný počet přestupů 3 a konečně průměrné zpoždění 100 minut.
Tyto statisticky elegantně opomíjejí zmařené přestupy.
Zajímalo by mě, jak by se ta čísla změnila, pokud by zohledňovala pouze spoje se 100 a více cestujícími na palubě (především EC, R). Hádám, že pak by se jí nikdo nechlubil.
A propos, pokud by se stejná statistika dělala u autobusů (včetně těch, co jedou pár kilometrů jako lokálky), tipuji, že do 15 minut by bylo zpožděno nějakých 99,95 % spojů.
Dalsi vec je, ze v patek jezdi (a mam dojem ze jezdil i vloni) ve 4 hodiny jeste jeden rychlik stejnym smerem, posunuty asi o 3 minuty pred nebo za Hutnika. A na nem je samozrejme standardne razena kozenka.
Ja sam jsem si uz tyhle vlaky spletl, proste jsem pri prestupu zaslechl, ze je to vlak na Ostravu a vlezl do nej. Teprv uvnitr koukam, ze je neco spatne a po precteni cedulky na dverich mi doslo, ze sem v jinem vlaku. Takze zase ven a o dva perony vedle.
Bylo to minulé léto, datum už si bohužel nepamatuju. Ale domnívám se že šlo o EC z Prahy do Ostravy někdy v pátek v 16:08. To že jelo bez jedničky chápu, párkrát jsem to už zažil, ale ta bobina mě opravdu překvapila. Zpoždění v Olomouci bylo cca půl hodiny.
Ale jak už tu padlo, když jezdí místo vlaku náhradí autobus, je tato úvaha bezpředmětná.
Subjektivcní pohled na to, za co ČD odpovídají může být samozřejmě jiný.
mates111 : zajímavý výpočet, ale když těch 290 lidí přepočítáte na 290 nezaměstnaných, řekněme s denními náklady řekněme 300 Kč (podpora, pojistné), ztráty z daní apod. tak se tyhle počty jkeví trošku jinak.
Podle
http://www.mpsv.cz/files/clanky/1474/boj.pdf
byl kalkulovány náklady na jednoho nezaměstnaného 170 000 Kč/rok, takže při 290 lidech to máte zpátky za dva roky. Kdyby se jednalo reálně o 100 lidí (dvě jízdy denně), tak je návratnost cca 6 let.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











